Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-02-15, 17:20   #16936
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag hatälskar Olga-intervaller körde dom ganska mycket för ett år sedan, men nu har jag haft ett långt uppehåll från dom tills idag. Skönt ändå att man lyckades hålla ett högre tempo nu än då.

När man närmar sig dom sista 100+100 m så tänker man "Så jävla skönt, nu är det inte långt kvar" men dom känns ändå så jäkla tunga när man springer dom
Jag känner igen namnet Olga-intervaller fast jag kan inte komma ihåg hur de ser ut och när man kan tänkas köra dessa. Berätta nu för farbror Barbro.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-15, 17:29   #16937
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
På tal om McMillan så är det programmet en grym utmaning. Men man behöver verkligen åtta veckor på sig.

Jag försökte klämma ihop långa intervalldagarna på fyra veckor. Det gick bra inför mitt första lopp på 10 kilometer, men andra loppet, som gick sex veckor efter första, gick rakt ned i diket.

McMillan säger en sak jag tog som huvudläxa ifrån det programmet, vilket var att långa intervallerna successivt skulle kännas lättare, ju längre in i programmet man kom. Vid sluttampen skulle tävlingstempo kunna hållas utan problem, istället för den ångestinducerande påfrestning jag själv kände.

Vill man av någon anledning läsa mina reaktioner till programmet körde jag det i omgångar mellan augusti och oktober, 2017.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-15, 17:36   #16938
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag känner igen namnet Olga-intervaller fast jag kan inte komma ihåg hur de ser ut och när man kan tänkas köra dessa. Berätta nu för farbror Barbro.
http://nocout.se/aktivitet/lopning-intervaller

Jag kopierar in texten

Citat:
En serie är 2000 meter och den tvåtusingen delar man upp i farter med olika tempo. Det är ingen vila emellan fartväxlingarna utan först när man sprungit 2000 meter.

2×400 meter
2×300 meter
2×200 meter
2×100 meter
Serievilan på 3 minuter

En Olgaintervall innehåller alltså två olika hastigheter:
Hög fart : Tempo över mjölksyratröskeln
Låg fart : Tempo strax under mjölksyratröskeln
Först 400 meter fort och sedan 400 meter lite långsamamre sedan 300 meter fort osv.

Jag ger tre alternativ. Ni som har sparat hur ni sprang förra gången kolla in det också.

Alternativ 1) är som Olga själv körde dem och det är tufft, mycket tufft. Kör man så tror jag det räcker med 2 serier och att man ”fuskar” den tredje serien genom att köra lite långsammare. Passet är alltså gjort för en OS-mästarinna. Den som klarar detta alternativ får en guldstjärna.

Alternativ 2) är den jag tänker köra själv. Rätt tuff men troligen klarar vi 3 serier. Men inte mycket marginal. Om ens någon.

Alternativ 3) är nog som många kör Olgor idag för de två översta är tuffa. Då är det egentligen ingen Olga men det spelar ju ingen roll vad saker kallas, kvalitetsträning med extra träning att sätta farter blir det ändå, en väldigt viktig löparegenskap. Alternativ 3 är klart görbart men fortfarande rätt jobbigt. Man växlar då mellan farterna vid 6×1 km och 1×5 km.

Med farten vid tusingar nedan menas snittvarvtiden på 6×1 km. Har man ingen sådan

Så får man köra på känsla. Efter några gånger hittar man sedan lämpliga farter. Många gillar detta pass, även de som inte är vana vid intervaller.

Alternativ 1:
Hög fart : Tävlingsfart på 1500 meter (ca 5 sekunder snabbare/ varv än tusingarna)
Låg fart : Tävlingsfart på 5000 meter(= varvtiden på tusingarna)

Alternativ 2:
Hög fart : ca 3 sekunder snabbare/varv än tusingarna
Låg fart : ca 1 sekunder långsammare/varv än tusingarna

Alternativ 3:
Hög fart : Samma fart som vid tusingarna
Låg fart : ca 3 sekunder långsammare/varv än tusingarna
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2018-02-15 klockan 17:38.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-15, 18:30   #16939
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag tolkar det första som att det i princip är tröskelintervaller om 2k med 3min vila. Fast arbetsintervallerna är delvis precis över och delvis precis under tröskeltempo.

Fast de där alternativen ger ju att både det långsamma och det snabbare tempot är betydligt högre än tröskeltempo. Så jag fattar inte vad det där första stycket har med saken att göra? Det verkar ju inte stämma alls...

Passet verkar ju gå mycket närmare "spy-gränsen" än vad tröskelträning gör. Känslan borde vara närmare typ snortuffa VO2max-intervaller där man ligger och kippar efter andan efteråt. Vid tröskelintervaller har man ju ganska mycket kvar i tanken.

Eller ska passet inte kännas så brutalt som jag tycker det verkar vara?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-15, 22:20   #16940
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
När jag bestämde mig för att börja löpträna (30 års åldern) så sprang jag 3km "allt vad jag hade" Tyckte jag kutade på riktigt bra. Var nästan kräkfärdig efter.
Tiden för dessa 3km var någonstans 18-19min.
Jag tyckte uppriktigt att jag SPRANG!
Några månader sedan så sprang jag (kändes fortfarande som om jag verkligen sprang) i ungefär samma tempo ungefär en mil.

Ytterligare några månader senare sprang jag milen på ungefär 52-53 minuter.
Helt plötsligt hade 3km på 18 minuter blivit något som jag upplevde som en relativt lätt jogg.

Jag var extremt nära att kräkas första gången jag lyckades pressa mig under 50 min på milen. Jag var helt fucking slut (även om det gick över ganska fort)
I dag så känns 50min på milen som ett så där alldeles lagom, nästan lugnt pass.

Kort sagt så tror jag hjärnan uppdaterar sina referenser allt eftersom man blir snabbare/uthålligare.
Det som vid ett första tillfälle känns som en max spurt kan ett halvår/år senare kännas som en lugn jogg
Tror (OBS min egen uppfattning) det både beror på att den upplevda ansträningen ändrats (genom att kondisen blivit bättre) och att samtidigt kroppen lärt sig att röra sig effektivare (löpteknik, koordination och muskulär inlärning).

Summa summarum, vet inte om det svarade på din fråga, men du är nog helt normal =)

När det kommer till potential och talang för att springa så finns det självklart stora individuella skillnader.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Tänk dig att du springer en ännu kortare sträcka typ 400m det fortaste du kan. Ifall du inte är riktigt vass så kommer du inte kunna springa 400m på samma sätt som ifall du sprintar 50m. Dvs du kommer inte ha samma agressiva knälyft etc som du har då du sprintar. Löpsteget kommer förmodligen vara mer likt det löpsteg du kan använda då du springer ett par kilometer.

Ifall du inte är särskilt snabb på 400m så kanske du springer på 70s vilket är snabbare än 3min/km. Ifall du skulle hålla 6min/km på 400m så skulle det jämförelsevis kännas superlugnt.

Ifall du maxspringer 5km på 25min (5min/km tempo) så kommer detta tempo kännas som att du spurtar redan efter 1 km och att hålla tempot hela vägen in i mål är såklart svinjobbigt och du kommer inte ha mycket till möjlighet att öka tempot ifall du skulle vilja göra en fartökning mitt i loppet. Men ifall du istället skulle vara pigg och fräsch och ute på en lugn joggingtur i lustempo så kan du säkert göra en fartökning på 4:30min/km under ett antal hundra meter utan att det känns som att du behöver ta i jättemycket.

Poängen är att det är inte nån jätteskillnad på löpsteg ifall man springer 6min/km jämfört med 4min/km (eller tom ännu snabbare). Ifall det känns som att man spurtar/sprintar så beror det snarare på att man inte är uthållig nog bara.

Har man sämre flås så känns det nog som att man måste sprinta för att kunna hålla 4min/km mer än ett tiotal meter. När man blivit bättre tränad så känns 4min/km som ett rätt lugnt tempo.

Kort sagt så är uthållighet inte oväntat kung när det gäller uthållighetsidrott.
Tack för genomarbetade och rimliga svar. Låter helt klart vettigt och logiskt. Får bara inse att man helt enkelt har för dålig uthållighet än och får väl också inse att det kanske tar längre tid än 2 månader och komma till nivån 5 min tempo i +10 km
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-15, 22:25   #16941
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Tack för genomarbetade och rimliga svar. Låter helt klart vettigt och logiskt. Får bara inse att man helt enkelt har för dålig uthållighet än och får väl också inse att det kanske tar längre tid än 2 månader och komma till nivån 5 min tempo i +10 km
Om du har vägarna förbi hufvudstaden inbjuder jag till lång- eller tröskelpass runt Gärdet och Djurgården. Ifall du behöver farthållare är jag på.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-15, 22:55   #16942
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Om du har vägarna förbi hufvudstaden inbjuder jag till lång- eller tröskelpass runt Gärdet och Djurgården. Ifall du behöver farthållare är jag på.
Tack! Ska jag absolut komma ihåg, är i där uppe i jobbet lite till och från oh vore kul att springa där!

En annan sak jagf funderat på, har kosten lika stor inverkan vid löpning som styrketräning vad gäller att få resultat. Både avseende mängd mat (överskott) och tajming på när den intas tex efter pass osv?
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-15, 23:07   #16943
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Så här brukar jag tänka, för att inte komplicera saker:

- Hellre mat efter träning än före. Att springa på tom mage klarar jag bättre än med saker som skvalpar.

- Hellre lite mindre fett och lite mer kolhydrater efter träning.

- Hellre en sockrig proteinbar än ingenting efter träning.

- Har man ingenting funkar en påse godis helt utmärkt.

- Ju tyngre du är, desto svårare är det att springa.

Försök låta aptiten styra ditt intag. Om du är normalviktig brukar kroppen vara bra på att sköta den biten. Men pass på för att suget efter mat kan vara bortblåst efter tunga löppass.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-28, 20:41   #16944
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Hjälp! Forerunner 235.

Den aktiva aktivitetsprofilen är "annan", vill ha löpning. Går in i inställningar--> aktivitetsprofiler. Där kan jag enbart välja att visa eller dölja profilerna. "Annan" kan jag inte välja att dölja: "Det går inte att dölja den aktiva profilen".

Hur fan ändrar jag tillbaka till löpning?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-28, 21:01   #16945
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Löste det. Herregud, måste ha bränt en timme på detta.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 07:53   #16946
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Jäklar vilken skillnad det är för utvecklingen att springa 5-6 gånger i veckan med en volym på mellan 5-7 mil, jämfört med att springa 3-4 gånger i veckan och en volym på 3-4 mil.

Det är nästan så att jag börjar tro att mer träning ger mer resultat =)

Putsade mitt personbästa på 5km (utan att ha tränat någon "fart" träning överhuvudtaget) med 61 sekunder (och det är början av mars och jag är 8kg för tung). Det klassar jag som en "ganska" bra förbättring på en så kort distans.
Drömmen om sub20 lever vidare.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 08:18   #16947
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Jäklar vilken skillnad det är för utvecklingen att springa 5-6 gånger i veckan med en volym på mellan 5-7 mil, jämfört med att springa 3-4 gånger i veckan och en volym på 3-4 mil.

Det är nästan så att jag börjar tro att mer träning ger mer resultat =)

Putsade mitt personbästa på 5km (utan att ha tränat någon "fart" träning överhuvudtaget) med 61 sekunder (och det är början av mars och jag är 8kg för tung). Det klassar jag som en "ganska" bra förbättring på en så kort distans.
Drömmen om sub20 lever vidare.
Härligt! Vi ligger ganska nära varandra löpningsmässigt. Nu är min 5K-tid från i höstas(21 min) men vill tro att jag har minst samma förmåga idag.

Nu är det i och för sig en icke-fråga i.o.m. att jag inte skulle ha tid att springa så mycket, gör ju annat i träningsväg också. Men jag skulle aldrig våga springa så mycket. Är liksom lite orolig över att gå från två till tre pass per vecka. Fick problem med ljumskarna i höstas när jag låg i som mest. Är dock medveten om att det säkert kan ha varit en faktor av vad jag gjorde på passen och inte hur ofta jag sprang.

Gissar att merparten av dina pass är väldigt lugna?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 08:38   #16948
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Härligt! Vi ligger ganska nära varandra löpningsmässigt. Nu är min 5K-tid från i höstas(21 min) men vill tro att jag har minst samma förmåga idag.

Nu är det i och för sig en icke-fråga i.o.m. att jag inte skulle ha tid att springa så mycket, gör ju annat i träningsväg också. Men jag skulle aldrig våga springa så mycket. Är liksom lite orolig över att gå från två till tre pass per vecka. Fick problem med ljumskarna i höstas när jag låg i som mest. Är dock medveten om att det säkert kan ha varit en faktor av vad jag gjorde på passen och inte hur ofta jag sprang.

Gissar att merparten av dina pass är väldigt lugna?
Jag gymmar 4-5 pass i veckan så jag har tid för annan träning också =)=)
Har inga barn och dylikt så jag har ganska gott om tid att lägga på träning.

Styrkeutvecklingen är helt obefintlig sen jag började springa mer. Men det är ok, så länge jag bibehåller styrkan alternativt inte tappar för mycket så är jag helt nöjd med det. ska även ner 8kg i kroppsvikt innan juni, och i.o.m. det så kommer jag absolut acceptera en viss styrkeförlust.

Mina pass är gott och blandat. snabbt eller inte är subjektivt.

Senaste veckorna har jag kört så här.

Måndag 8km i 4:50 tempo, 1 km promenad (9:30), 2km i 5:30
Tisdag 15km i 5:15 tempo
Onsdag 17km i 5:16 tempo
Torsdag vila (från löpning, gymmade som vanligt)
Fredag 7km i 4:40 + 3km i 5:10
Lördag 15km i 5:20
Söndag 3km i 5:00 (uppvärmning innan ett gympass)

Denna vecka
Måndag 10km @4:46
Tisdag 12km @5:10
Onsdag 15km @5:30
Torsdag Vila
Fredag 5k 04:16

Planen för helgen är
Lördag 3 km uppvärming innan gympass
Söndag 25km @5:45


Så om detta klassas som "lugnt" eller inte vet jag inte riktigt. Är oftast inte helt slut efter passen och har relativt pigga ben till passet efter. Har hittills i år inte haft några värre känningar i vare sig knän eller hälsenor (något jag plågats av de senaste två åren under februari-april.)
Ska börja bygga långpass från och med denna vecka och de kommer vara ganska lugna (5:30-6:30 beroende på distans)

Det är riktigt riktigt nice med runt 10 träningspass i veckan.
Man kan/får/måste äta skitmycket mat, och det gillar jag <3
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 08:50   #16949
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Jag gymmar 4-5 pass i veckan så jag har tid för annan träning också =)=)
Har inga barn och dylikt så jag har ganska gott om tid att lägga på träning.
Jag har egentligen tid för det nu också nu när skidåkning, simning och fotboll är över. Men jag har nog lite ambitiösare mål styrkemässigt jämfört med dig då jag har bestämt mig för att öka styrkan och konditionen samtidigt och även fått ett par personbästan som ett resultat av detta. Skulle jag springa lika mycket som dig så känns det som att jag skulle få ge upp drömmar både inom böj och mark.

Men en snabb överblick säger mig att du inte kör lika lugnt som jag trodde, samtliga pass innehåller i princip "okej" fart och distans(har ju lätt att jämföra med mig själv). Hade trott att du skulle ha ett par riktigt lökiga distansrundor i ~6-tempo. Respekt att du pallar med det!

Själv så hoppas jag få bra resultat av min ökning till mäktiga tre löppass Tror dock att det blir både lagom och bra. Får in alla tre moment som jag vill ha(distans, "kortdistans" och intervaller).
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 09:01   #16950
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Jag är nöjd så länge jag håller mig över 100 i bänlen och fixar 15 strikta chins.
Så ja du är bra mycket ambitiösare än mig i det avseendet.

Har efter en sketen ryggskada förra sommaren gett upp mark och böj för stunden.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)