Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-18, 13:34   #16
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag har genom åren testat många tips och tricks för att komma över den psykiska spärren. En del har jag kommit på själv, andra inte.

Har tränat karate i omgångar, och i karate är sinnets makt över kroppen a och o, så jag har sedan gammalt kommit in i det tänket. I samband med karaten blev jag intresserad av zenbuddhism, och via det religion i allmänhet, och även religion handlar till syvende och sist om att besegra sina demoner, till vilka lättja i allra högsta grad tillhör, så även det bidrog till det hela.

Vissa av dessa sätt är väldigt simpla. Ibland tänker jag att det står en polare bredvid mig och skriker "kom igen nu, för fan". Eller att jag är på en stor tävling i en stor arena med 30 000 människor i publiken.

Ibland blir det mycket, mycket djupare. När jag läste vikingaromanen Röde Orm, där fysisk styrka romantiseras, blev jag väldigt peppad själv att bli stark. Då kom jag på följande metod, som jag använde åtminstone en gång innan ett tungt marklyft: Jag visualiserade att den urstarke vikingen Orms ande steg ner från Valhall, steg in i min kropp och fyllde upp varje millimeter av den. Sen hjälpte anden mig att dra det där marklyftet. Tror faktiskt att det gick lite lättare än vanligt att häva upp stången den gången.

Ibland kan det hjälpa att "zoona ut" omvärlden. Lite svårt att förklara, men om jag står framför stången så försöker jag sluta tänka på allt annat än mig och stången. Inte resten av gymmet, inte tankar om min framtid eller mitt förflutna, ingenting. Då kan en sorts lugn infinna sig som jag inbillar mig har hjälpt mig.

Nåt som konstigt nog inte har funkat är att låtsas att det står en snygg tjej framför mig. Att det står en snygg tjej framför på riktigt mig ger mig alltid 1-2 reps extra, men av någon anledning går det inte att lura sig själv på den punkten. Fantasitjejer duger inte.

Att göra sig arg fungerar för vissa. Det funkar för mig ibland, men inte alltid. Jag har testat att tänka på någon som behandlat mig dåligt när jag ska lyfta, men då brukar jag mest bli ledsen, och nästan få avbryta setet istället.

En grej som konstigt nog har funkat är att tänka på grejer som gör en snäll och glad. Jag la mig och skulle lyfta bänkpress en gång, och den här gången skulle jag testa det här med att göra mig arg. Men jag kunde inte göra mig arg, av någon anledning. Så bara som experiment började jag tänka på regnbågar och enhörningar, och försökte bli glad och snäll. Och lyftet gick vägen.

Ibland kan det funka att fokusera stenhårt på själva rörelserna. Låt säga att jag lyfter bänkpress, ett riktigt tungt och långsamt lyft. Då kanske jag tänker "fortsätt hålla axlarna bak och nere, räta ut höger armbåge lite till, bra, räta ut vänster istället nu, håll in båda armbågarna nära kroppen, fortsätt räta ut armbågarna samtidigt som du trycker ner och bak axlarna..." osv. Då tänker man inte på hur jobbigt det är, för man är upptagen med annat.

Och ibland innan ett lyft så ägnar jag mig åt något som jag kallar "att skåda in i djupet av min själ", och försöker känna efter vad det är jag verkligen vill. Jag brukar då finna att jag vill bli stark, och därmed lyfta den där vikten.

Fan vad flummig jag är.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 13:36   #17
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fan vad flummig jag är.
Du får ändå en tumme upp för röde orm. Fantastisk bok
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 14:54   #18
Söderort
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 693
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Så när du reppar i militären totaldör du plötsligt? Att rep1-9 har ungefär samma hastighet, sedan rep10 failar du? Så är jag i bänkpressen! I böj, mark och militärpress kan jag fortsätta grinda upp flera reps, efter jag tappar fart.

Väldigt intressant! Undra om det har med muskelfibrer att göra?

Också intressant att göra amraps i de stora övningarna. På samma procent av sitt max. Se hur repsuthålligheten skiljer. Själv gör jag dessa reps på 80% 1RM: Böj x11, bänk x8, mark x14
Jag tycker det låter underligt att du är så repsstark i Mark kontra de andra lyften.
Är det sumo då? Sumo kan jag köpa.
Eller är det så att du mini-pausar mellan varje rep?
Militärpressen då?

Hur ser andras stats ut på 80%?
Söderort är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 19:49   #19
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ja, det kan vara samma sak i treor eller femmor också. 2a eller 4e reppen går ganska bra men jag känner att nästa rep liksom garanterat kommer bli sista. Och så kommer jag precis till stickingpoint och så tar det tvärstopp.

Kanske, triceps är väl mestadels snabba? Borde iof bli likadant i benen (tänker på quadsen), men benen är ju byggda för att vara sjukt uthålliga så går ju inte ens att jämföra armarna med dem.
Tänkt i de banorna också!
Citat:
Ursprungligen postat av Söderort Visa inlägg
Jag tycker det låter underligt att du är så repsstark i Mark kontra de andra lyften.
Är det sumo då? Sumo kan jag köpa.
Eller är det så att du mini-pausar mellan varje rep?
Militärpressen då?

Hur ser andras stats ut på 80%?
Det är sumo. Ganska kort intra-setvila.
Sumo är kortare lyftväg än smalmark, så bättre att reppa där, ja. Sedan är det ingen negativ i marklyft och en kan vila utan behöva hålla i stången som i bänk och böj, mellan reps.

Inte kört så mycket militärpress, därav inte experimenterat med amraps. Minns att jag gjorde 9 reps på 55 kg, när mitt max låg på 70 kg. Så 80% x8reps låter rimligt, samma som i min bänkpress. Däremot kan jag grinda reps i militären när jag totaldör plötsligt i bänken.

Senast redigerad av 1x0 den 2018-02-18 klockan 19:54.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 22:07   #20
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Så när du reppar i militären totaldör du plötsligt? Att rep1-9 har ungefär samma hastighet, sedan rep10 failar du? Så är jag i bänkpressen! I böj, mark och militärpress kan jag fortsätta grinda upp flera reps, efter jag tappar fart.

Väldigt intressant! Undra om det har med muskelfibrer att göra?

Också intressant att göra amraps i de stora övningarna. På samma procent av sitt max. Se hur repsuthålligheten skiljer. Själv gör jag dessa reps på 80% 1RM: Böj x11, bänk x8, mark x14
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ja, det kan vara samma sak i treor eller femmor också. 2a eller 4e reppen går ganska bra men jag känner att nästa rep liksom garanterat kommer bli sista. Och så kommer jag precis till stickingpoint och så tar det tvärstopp.

Kanske, triceps är väl mestadels snabba? Borde iof bli likadant i benen (tänker på quadsen), men benen är ju byggda för att vara sjukt uthålliga så går ju inte ens att jämföra armarna med dem.
Blir det så även runt 50% av ditt 1 RM Bob90?

Jag har märkt att jag är, som 1x0, en jaevel på att grinda upp saker i högre reps. Typ som 100x21 i böj (1rm ~145kg) , 150x20-22 i mark (1rm ~175-180kg), 35x20-21 press (1rm ~55kg) men är riktigt kass på tyngre reps (~95%) där jag ofta bara .. tappar musten. Vet inte hur jag ska förklara det på ett bättre sätt.

I bänken så upplever jag den där "död" känslan mer frekvent. Särskilt runt 80% +. Tvärstopp är bara förnamnet

Har OT som oskriven regel att vid amraps får man inte släppa stången, hur ställer ni er till AMRAPS? Typ vid mark som exempel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/

Senast redigerad av Ozziking den 2018-02-18 klockan 22:09.
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 22:09   #21
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Däremot kan jag grinda reps i militären när jag totaldör plötsligt i bänken.
Det här. Något wierd med bänk alltså
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 22:19   #22
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Blir det så även runt 50% av ditt 1 RM Bob90?

Jag har märkt att jag är, som 1x0, en jaevel på att grinda upp saker i högre reps. Typ som 100x21 i böj (1rm ~145kg) , 150x20-22 i mark (1rm ~175-180kg), 35x20-21 press (1rm ~55kg) men är riktigt kass på tyngre reps (~95%) där jag ofta bara .. tappar musten. Vet inte hur jag ska förklara det på ett bättre sätt.

I bänken så upplever jag den där "död" känslan mer frekvent. Särskilt runt 80% +. Tvärstopp är bara förnamnet

Har OT som oskriven regel att vid amraps får man inte släppa stången, hur ställer ni er till AMRAPS? Typ vid mark som exempel.
Hmm, så lågt har jag inte provat att köra som arbetsset. Lägsta jag provat att kräma ur högreps på är ca 66% av 1rm. Av en snabb kalkyl så är det samma procent jag kört i marklyft också. Där är högreps för mig 10-12 reps.

Jag vill släpper inte heller stången mellan reps annat än vid OL eller för att justera greppet vid tex marklyft.

Jag är ganska bra på lågreps i pressen, men det är ju också så jag tränar, håller mig i 99 fall av 100 vid 1-5 reps.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 16:14   #23
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Hmm, så lågt har jag inte provat att köra som arbetsset. Lägsta jag provat att kräma ur högreps på är ca 66% av 1rm. Av en snabb kalkyl så är det samma procent jag kört i marklyft också. Där är högreps för mig 10-12 reps.



Jag vill släpper inte heller stången mellan reps annat än vid OL eller för att justera greppet vid tex marklyft.



Jag är ganska bra på lågreps i pressen, men det är ju också så jag tränar, håller mig i 99 fall av 100 vid 1-5 reps.


Testa amraps på ~50% och bygg upp därifrån. Brukar funka rätt bra!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)