Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-17, 19:26   #1
KoloKungen
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 149
Träna upp pannbenet för knäböj och marklyft

Så här är det, jag har fruktansvärt dåligt pannben när det kommer till att bita ihop en chans göra tex 5x12 i knäböj. Redan på 55-60% av 1RM börjar jag ge upp. Det är fruktansvärt jobbigt och jag blir andfådd och mår illa i typ 6 minuter efter varje set.

Den här mesigheten vill jag träna bort en gång för alla. Min egen tanke är att köra knäböj cleanse som gjorts av styrkelabbet. http://www.styrkelabbet.se/knaboj-cleanse/

Eller har ni något annat förslag på hur man ska göra för att sluta vara så jävla mesig och omfamna illamåendet?
__________________
Gainz-journalen
KoloKungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 19:28   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
2-3 pass i veckan, det tar några veckor innan man slutar att må dåligt bara av att tänka på reps.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 19:45   #3
KoloKungen
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
2-3 pass i veckan, det tar några veckor innan man slutar att må dåligt bara av att tänka på reps.
Så tex 5x10-12, 3 dagar i veckan så bör jag klara av att inte dö efter typ 4 veckor? Frågan är om jag inte behöver SSRI innan de fyra veckorna är slut.
__________________
Gainz-journalen
KoloKungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 19:47   #4
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Normalt sett, vad jag har märkt både hos de jag tränar och mig själv, så tar det ungefär så lång tid från första passet.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 19:58   #5
KoloKungen
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 149
Verksr detta vara en färskvara eller en kvalité man behåller under tid? Tex om jag kör högreps böj i 2 månader och vänjer mig vid det. Om jag sen kör 3-5 reps i en månad får jag kämpa mig igenom dessa 4 veckor igen så när jag återgår till högreps? Isf är det ju inte värt att någonsin gå under 10 reps igen när man väl klarar av att inte dö.
__________________
Gainz-journalen
KoloKungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 21:03   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Ja, du blir bra på det du tränar på. Kör du lågreps en vettig period så kommer höga reps suga igen.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 21:18   #7
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Sen kan en passare, eller träningskamrat, vara guld värt i det här fallet. Att bara ha nån som peppar på en kan ge en mental skjuts som ibland behövs.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 21:36   #8
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKungen Visa inlägg
Så här är det, jag har fruktansvärt dåligt pannben när det kommer till att bita ihop en chans göra tex 5x12 i knäböj. Redan på 55-60% av 1RM börjar jag ge upp. Det är fruktansvärt jobbigt och jag blir andfådd och mår illa i typ 6 minuter efter varje set.

Den här mesigheten vill jag träna bort en gång för alla. Min egen tanke är att köra knäböj cleanse som gjorts av styrkelabbet. http://www.styrkelabbet.se/knaboj-cleanse/

Eller har ni något annat förslag på hur man ska göra för att sluta vara så jävla mesig och omfamna illamåendet?
Om du blir mycket andfådd och tar lång tid att återhämta dig så kanske du behöver förbättra din kondition? Typ springa eller cykla.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 10:58   #9
zeusden1
Starke Adolfs son
 
zeusden1s avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 293
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ja, du blir bra på det du tränar på. Kör du lågreps en vettig period så kommer höga reps suga igen.
This
__________________
Träna.
zeusden1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 12:11   #10
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Du måste bita ihop helt enkelt. Kanske prova lite lägre reps till att börja med. Kanske 9 st åt gången. Öka långsamt.

Kör du ett program som t.ex 5/3/1 "Boring But Big" så får du in både låg reps och hög reps på samma gång. Så då slipper du oroa dig att du ska tappa det du tränat upp.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 12:16   #11
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Tycker ni det funkar att kötta igenom högreps i alla övningar? Jag tycker tex det är omöjligt i militärpress, tar det stopp så tar det stopp liksom. Men i nästan alla andra övningar (typ mark, böj, chins, armhävningar etc) tycker jag man alltid lyckas bara man kanske får stå och pusta lite mellan sista repsen i någon sekund.

Men just i militärpressen fungerar det verkligen inte för mig, kan ju vara så att jag kör på en för hög vikt, men rent procentuellt sett så är min högrepsvikt i pressen tom lägre än i mark eller böj.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 12:25   #12
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Tycker ni det funkar att kötta igenom högreps i alla övningar?
Ja.
Får intrycket att vissas högrepsprestationer blir begränsade av kondition, flås? Jag har inte märkt detta. Muskulär utmattning är det som stoppar mig.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 12:35   #13
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Ja.
Får intrycket att vissas högrepsprestationer blir begränsade av kondition, flås? Jag har inte märkt detta. Muskulär utmattning är det som stoppar mig.
I marklyft och böj så är det absolut så för mig. Blir för trött för att liksom orka hålla tekniken ordentligt om jag inte får flåsa lite mellan repsen.

Men i militärpress för mig så är det inte heller muskulär utmattning, det är bara som att jag är för svag för att göra en till rep. Som att jag hade valt för tungt vikt för ett lyft på 1rm.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 12:50   #14
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Men i militärpress för mig så är det inte heller muskulär utmattning, det är bara som att jag är för svag för att göra en till rep. Som att jag hade valt för tungt vikt för ett lyft på 1rm.
Så när du reppar i militären totaldör du plötsligt? Att rep1-9 har ungefär samma hastighet, sedan rep10 failar du? Så är jag i bänkpressen! I böj, mark och militärpress kan jag fortsätta grinda upp flera reps, efter jag tappar fart.

Väldigt intressant! Undra om det har med muskelfibrer att göra?

Också intressant att göra amraps i de stora övningarna. På samma procent av sitt max. Se hur repsuthålligheten skiljer. Själv gör jag dessa reps på 80% 1RM: Böj x11, bänk x8, mark x14
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 13:29   #15
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Så när du reppar i militären totaldör du plötsligt? Att rep1-9 har ungefär samma hastighet, sedan rep10 failar du? Så är jag i bänkpressen! I böj, mark och militärpress kan jag fortsätta grinda upp flera reps, efter jag tappar fart.

Väldigt intressant! Undra om det har med muskelfibrer att göra?

Också intressant att göra amraps i de stora övningarna. På samma procent av sitt max. Se hur repsuthålligheten skiljer. Själv gör jag dessa reps på 80% 1RM: Böj x11, bänk x8, mark x14
Ja, det kan vara samma sak i treor eller femmor också. 2a eller 4e reppen går ganska bra men jag känner att nästa rep liksom garanterat kommer bli sista. Och så kommer jag precis till stickingpoint och så tar det tvärstopp.

Kanske, triceps är väl mestadels snabba? Borde iof bli likadant i benen (tänker på quadsen), men benen är ju byggda för att vara sjukt uthålliga så går ju inte ens att jämföra armarna med dem.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)