Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-02-17, 13:28   #1
ReXi
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 426
Kan inte röra ryggen efter lätta knäböj

Hej

Gick ner tidigare idag till gymmet för att köra ben. Värmde upp som vanligt, 10 min stretch för benen, 5 min cykel, 3x15 set benspark och bencurl på lägsta vikten. 3x12 ryggresningar på kroppsvikt. Sedan var det dags för knäböj. 2x15 på tom stång, 40kg x 8 reps, 50kg x 6 reps, 60kg x 5 reps. Nu var det dags för första arbetssettet på 70kg, så spände till bältet ordentligt. På tredje repitionen så small det till i bottenläget, en otrolig smärta i korsryggen. Hade tur som hade säkringar. Blev liggandes på golvet i 5-10 min, tog mig hem på 45 min, vanligtvis tar det 10 min.

70kg är inte tungt för mig, min personbästa ligger på 120kg med bra form.
Vet någon vad som kan ha gått snett till? Har tränat i 6 år, så är direkt ingen nybörjare.

Senast redigerad av ReXi den 2018-02-17 klockan 13:34.
ReXi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 13:35   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Ryggskott möjligtvis. Ipren och vila från saker som gör ont. Borde kännas bättre inom en vecka om det är ryggskott.

Är det diskbråck kan det ta rätt lång tid och då kan det vara så att du böjer kasst.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 13:37   #3
ReXi
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 426
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ryggskott möjligtvis. Ipren och vila från saker som gör ont. Borde kännas bättre inom en vecka om det är ryggskott.

Är det diskbråck kan det ta rätt lång tid och då kan det vara så att du böjer kasst.
Hur kan man känna skillnaden mellan dessa två?
ReXi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 13:40   #4
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Jag har haft båda två, kan inte komma på att jag kände någon skillnad. Vissa rörelser gör väldigt ont. Du får avvakta i några dagar helt enkelt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 13:45   #5
ReXi
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 426
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jag har haft båda två, kan inte komma på att jag kände någon skillnad. Vissa rörelser gör väldigt ont. Du får avvakta i några dagar helt enkelt.
Okej, tack!
ReXi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 14:32   #6
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Som de sa innan. Något litet ryggskott. Försök röra dig normalt i vardagen och kör böj igen när känns bra, på riktigt. 2 veckor
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 23:35   #7
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Det som du beskriver har hänt mig också och det gick över helt av sig självt. Ta det lugnt ett par dagar bara.

Du kommer nog ha rejält ont i ryggen under de kommande dagarna. Speciellt när du ska kliva upp ur sängen om morgnarna. Men det är bara att härda ut!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 10:33   #8
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av ReXi Visa inlägg
Hej

Gick ner tidigare idag till gymmet för att köra ben. Värmde upp som vanligt, 10 min stretch för benen, 5 min cykel, 3x15 set benspark och bencurl på lägsta vikten. 3x12 ryggresningar på kroppsvikt. Sedan var det dags för knäböj. 2x15 på tom stång, 40kg x 8 reps, 50kg x 6 reps, 60kg x 5 reps. Nu var det dags för första arbetssettet på 70kg, så spände till bältet ordentligt. På tredje repitionen så small det till i bottenläget, en otrolig smärta i korsryggen. Hade tur som hade säkringar. Blev liggandes på golvet i 5-10 min, tog mig hem på 45 min, vanligtvis tar det 10 min.

70kg är inte tungt för mig, min personbästa ligger på 120kg med bra form.
Vet någon vad som kan ha gått snett till? Har tränat i 6 år, så är direkt ingen nybörjare.
Det som är intressantare är hur du tränade dagarna (kanske veckorna) innan detta passet. Skulle tro att tidpunkten innan ditt skadetillfälle-pass är boven. Bara för du skadar dig en tisdag, betyder det inte att du gjorde något fel på tisdagen. Troligtvis har du gjort något veckorna innan som fick ryggen att säga ifrån. Värt att tänka på för eliminera chansen att det händer igen!
Gå tillbaka och se om du ändra något i träningen (programmering [frekvens, volym, intensitet], teknik etc) eller/och återhämtningen.

Men visst kan man ha otur och hamna fel, skada sig. Även om man tränat och återhämtat sig optimalt veckorna innan skadan.

Senast redigerad av 1x0 den 2018-02-19 klockan 10:37.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 10:53   #9
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av ReXi Visa inlägg
Hur kan man känna skillnaden mellan dessa två?
Diskskador medför ofta utstrålande smärta ned i sätet och benen som provoceras genom att stäcka nerverna. Kolla upp slump test på google.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 10:59   #10
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
Som de sa innan. Något litet ryggskott. Försök röra dig normalt i vardagen och kör böj igen när känns bra, på riktigt. 2 veckor
Denna gjorde underverk för mig när jag fick ryggskott. Släppte direkt.

__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)