Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-06, 20:05   #31
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Klarar man 30 reps är det inte tung belastning. Man kan inte jämföra med vad andra tycker är tungt eller lätt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-07, 15:41   #32
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Citat:
Ursprungligen postat av stemag Visa inlägg
Jag gjorde 100 reps på 60kg i frontböj i morse. (10x10)
Ingen lek kan jag säga...

Alltså... mina var i ett svep.

Edit: Tror dock inte jag hade kunnat klara 1 reps i frontböjen.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-07, 19:55   #33
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Klarar man 30 reps är det inte tung belastning. Man kan inte jämföra med vad andra tycker är tungt eller lätt.
Ja men asså om man tar sin 80% 1rm och kör 50 reps på det lär det ju vara opti!?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-07, 21:47   #34
stromming
Registered User
 
strommings avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Lund
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja men asså om man tar sin 80% 1rm och kör 50 reps på det lär det ju vara opti!?
Tror det blir för många reps. Bättre med 30 reps på 110% av 1rm isåfall
__________________
Fisk
stromming är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 07:26   #35
stemag
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sollentuna
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Alltså... mina var i ett svep.



oj, hoppla. Ja det var ju en annan femma

Måste testa en maxreppare i frontböj snarast...
stemag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 08:37   #36
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
För extrem mjölksyra/utmattning kör jag ibland knäböj "på minuten". 8 snabba reps med start varje minut. Sen kör jag 20 minuter, lassar av lite vikt om jag inte klarar repsen (om jag anpassar vikten för att klara den i 20 set blir det för lätt i början, man ska vara trött hela tiden!). Sen är jag så slut i benen att jag knappt kan gå...

Senast redigerad av Jocke67 den 2018-02-08 klockan 08:39.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 09:01   #37
The Swedish Oak
Registered User
 
The Swedish Oaks avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 278
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Blir till att ha i alla fall 1 avslutande sett på 30 reps i isolationsövningar, i synnerhet för vaderna.
Exakt min tanke med vaderna. För visst måste denna studie ge ytterligare stöd för det man tidigare misstänkt att vader, som till stor del består av typ 1 fibrer svarar bättre på högreps/uthållighets-träning?
The Swedish Oak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 17:21   #38
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av The Swedish Oak Visa inlägg
Exakt min tanke med vaderna. För visst måste denna studie ge ytterligare stöd för det man tidigare misstänkt att vader, som till stor del består av typ 1 fibrer svarar bättre på högreps/uthållighets-träning?
Vad tror du på analogin mellan biceps och vaden i så fall? Varför kan det inte överenstämma med övriga muskler ?

Tycker Langsters förslag på att klara 80% 1RM i 20-30 reps bör vara väldigt nära maximal muskeltillväxt. Troligen efter tids styrkeanpassning även ökning i form av maximering av 1RM.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 17:48   #39
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Vad tror du på analogin mellan biceps och vaden i så fall? Varför kan det inte överenstämma med övriga muskler ?

Tycker Langsters förslag på att klara 80% 1RM i 20-30 reps bör vara väldigt nära maximal muskeltillväxt. Troligen efter tids styrkeanpassning även ökning i form av maximering av 1RM.
Kan inte vara en särskilt explosiv muskel som klarar av ett sånt set.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 18:28   #40
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Kan inte vara en särskilt explosiv muskel som klarar av ett sånt set.
Beach 2018

Antagligen kommer muskeln med en tids anpassning få tillbaks explosiviteten.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 21:07   #41
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Testade köra 3x20 reps alla övningar på mitt axelpass idag. Har kört högreps ibland men främst armar, och det brukar ge en skön pump. Ben kör jag också högreps ibland, mycket mjölksyra men brukar kunna köra hyfsade vikter även om jag blir väldigt trött. Men att köra högreps axlar var nåt helt annat. Inledande militärpress gick hyfsat, även om jag fick gå ner rejält i vikt mot när jag kör 3x8. Sen gick jag över till kabelövningar och efter första övningen (lytf framåt) var jag helt slut i axlarna och helt löjligt svag. Lytf åt sidan fick jag köra med en enda viktplatta i magasinet men fick ändå kämpa för att klara 20 reps sista setet
Och när jag sen skulle köra reverse flyes så kändes det skitjobbigt bara att hålla upp armarna i rätt höjd!

Jag fick nästan ångest över att jag har så sopig uthållighet i axlarna, är det normalt att man blir så slut i axlarna att man knappt orkar lyfta nånting efter några 20-repsare? Går det snabbt att träna upp uthålligheten om man regelbundet lägger in högreps-träning?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 21:26   #42
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Testade köra 3x20 reps alla övningar på mitt axelpass idag. Har kört högreps ibland men främst armar, och det brukar ge en skön pump. Ben kör jag också högreps ibland, mycket mjölksyra men brukar kunna köra hyfsade vikter även om jag blir väldigt trött. Men att köra högreps axlar var nåt helt annat. Inledande militärpress gick hyfsat, även om jag fick gå ner rejält i vikt mot när jag kör 3x8. Sen gick jag över till kabelövningar och efter första övningen (lytf framåt) var jag helt slut i axlarna och helt löjligt svag. Lytf åt sidan fick jag köra med en enda viktplatta i magasinet men fick ändå kämpa för att klara 20 reps sista setet
Och när jag sen skulle köra reverse flyes så kändes det skitjobbigt bara att hålla upp armarna i rätt höjd!

Jag fick nästan ångest över att jag har så sopig uthållighet i axlarna, är det normalt att man blir så slut i axlarna att man knappt orkar lyfta nånting efter några 20-repsare? Går det snabbt att träna upp uthålligheten om man regelbundet lägger in högreps-träning?
Ja - Nya metoder, nya sätt att träna ger kroppen en liten "chock". Det är därför man b.la. förespråkar periodisering och byte av övningar efter ett tag - Lite old-school chockprincip. Dessutom, får man mjölksyra i axlarna av en övning är man ofta "körd" i resterande Det sitter i så löjligt länge.

Går nog inte att säga något generellt, det beror på din kropps förmåga att anpassa sig efter nya metoder.

Oavsett är nog högrepsträning rätt opti att slänga in med jämna mellanrum!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 21:38   #43
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Jag körde också axlar idag och avslutade med militärpress med bara stången. Det blev bara 22 reps, får testa hur många det blir om jag inte kört axelpass innan. Hur som helst rätt trevligt med mjölksyra.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 21:42   #44
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Jag har märkt av det där med dålig uthållighet i axlarna i vardagen när jag ska fippla med något där jag måste hålla armarna över huvudet en längre stund. Tex fixa en lampkontakt eller liknande, jag blir helt slut i axlarna efter ett litet tag.

Min fru däremot har inte alls samna problem (trots att hon är skitsvag i övrigt). Tyvärr gillar hon inte att skruva med el så det blir ändå jag som får stå där med kramp i axlarna och hon hånar mig typ " trodde att du skulle bli lite stark så mycket som du hänger på gymmet"...

Senast redigerad av Jocke67 den 2018-02-08 klockan 21:45.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-08, 23:42   #45
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Jag har märkt av det där med dålig uthållighet i axlarna i vardagen när jag ska fippla med något där jag måste hålla armarna över huvudet en längre stund. Tex fixa en lampkontakt eller liknande, jag blir helt slut i axlarna efter ett litet tag.

Min fru däremot har inte alls samna problem (trots att hon är skitsvag i övrigt). Tyvärr gillar hon inte att skruva med el så det blir ändå jag som får stå där med kramp i axlarna och hon hånar mig typ " trodde att du skulle bli lite stark så mycket som du hänger på gymmet"...
Du får ta jobb som flyttgubbe och snickare så du får uthållighetsträning i vardagen.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)