Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-09, 13:59   #1
Oskar59737
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 8
Bränna fett och bygga muskler (14 år)

Hej, jag är en 14,5 årig kille som är ungefär 180 cm och väger ca 70 kg, jag har nyligen börjat ta min träning på allvar. Mitt mål är väl som alla andras ungefär, bli vältränad, stora armar, sexpack o.s.v.

Mitt problem är att jag har lite hull på magen (är absolut inte överviktig eller så) som jag väldigt gärna vill få bort. Men jag vill ju bygga muskler med. Jag har läst lite på nätet och kommit fram till att det fullt möjligt att bränna fett och bygga muskler samtidigt, men det verkar vara svårt. Jag har svårt att komma fram till hur jag ska äta och träna. Har ni några förslag på hur jag ska lägga upp kosten och träningen för att få bra resultat?
Oskar59737 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 14:02   #2
derko
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 92
Ger dig ett "tråkigt" svar. Ät hälsosamt och styrketräna 2-3 i veckan. Du behöver inget mer i din situation.
derko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 14:04   #3
Oskar59737
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 8
Så fettet på magen ”försvinner” i takt med styrketräningen? För annars tänker jag att magmusklerna inte är till så mycket nytta om de inte syns...
Oskar59737 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 15:15   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Du har tur! I och med att du är 14 år så är du full av testosteron, kroppens naturliga anabola steroider. Så det är lättare för dig att bygga muskler än för de flesta av oss andra nollor som alla artiklar på internet vänder sig till (dvs, vi som är lite äldre).

Jag tycker att du inte behöver göra någon avancerad kosthållning. Dels tycker jag ärligt talat att det är ohälsosamt att tänka en massa på kosten när man är så ung - i värsta fall kan det leda till att man blir för besatt av träning och kost och utvecklas till en sån där gym-nisse som endast har som intresse att bygga muskler och som är befriad från personlighet och lever för att lägga upp spännisbilder på Instagram. Dels är det förmodligen onödigt för att nå dina resultat. Och dels så har du en jävla fördel jämfört med de flesta gymmare - du får redan gratis mat av morsan och skolan! Så det är bara att tacka och ta emot och äta det som bjuds.

Så vad tycker jag du ska göra? Jag tycker att du ska äta när du är hungrig och äta dig lagom mätt. Om du hade varit en sån där person som alltid varit superspinkig, då hade det kunnat vara bra att plåga i dig mat fastän du är mätt, för att tvinga fram musklerna. Men eftersom du redan har lite hull så är det nog ingen bra idé, det finns risk att det bara blir mer hull om du äter mer än vad som krävs för mättnad.

Vad ska du äta då? En grej jag tycker du kan göra är att fokusera på att ta lite extra protein. Ta två fiskfiléer istället för en i skollunchen, t ex. Ta en extra slev köttfärsås. Osv.

Om du kör på den modellen så tror jag att du sakta kommer bygga muskler och bränna fett.

Senare, om du märker att det inte kommer några muskler iallafall, så kan du testa att äta mer. Och omvänt, om du märker att du börjar bli fet, så kan du äta mindre.

Men det viktigaste är träningen. Kötta hårt, men träna smart så du inte blir skadad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 15:50   #5
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
"Mitt mål är väl som alla andras ungefär, bli vältränad, stora armar, sexpack o.s.v." - Får jag ställa en följdfråga på den: exakt VARFÖR vill du bli vältränad, stora armar, sexpack, osv?:

- Är det för att Du själv vill det och du skulle bli stolt över det?
- Är det för att Du vill kompensera för något som du är osäker över?
- Är det för att Du vill ha något att visa upp för tjejer? (Jag antar hetero men kan ha fel)

Om ditt svar är de två nedersta så kommer du att få det tufft eftersom du alltid kmr att bli beroende av bekräftelse från tjejer samt att du alltid kommer att känna dig osäker eftersom du bara försökte dölja din osäkerhet bakom muskler istället för att "bota" osäkerheten från början.

Om ditt svar är det översta så är det bara att tuta och köra på. Käka mycket kyckling/protein och träna minst 3-4 gånger i veckan hela kroppen (hur du nu väljer att dela upp muskelgrupperna per träningspass).

Låter det krångligt och mycket? Gå fram till största personen på gymmet och fråga om hjälp genom att säga att du är seriös och vill bli stor och stark och vill börja tidigt med detta.

P.S. Allt är på egen risk.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 18:35   #6
Oskar59737
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
"Mitt mål är väl som alla andras ungefär, bli vältränad, stora armar, sexpack o.s.v." - Får jag ställa en följdfråga på den: exakt VARFÖR vill du bli vältränad, stora armar, sexpack, osv?:

- Är det för att Du själv vill det och du skulle bli stolt över det?
- Är det för att Du vill kompensera för något som du är osäker över?
- Är det för att Du vill ha något att visa upp för tjejer? (Jag antar hetero men kan ha fel)

Om ditt svar är de två nedersta så kommer du att få det tufft eftersom du alltid kmr att bli beroende av bekräftelse från tjejer samt att du alltid kommer att känna dig osäker eftersom du bara försökte dölja din osäkerhet bakom muskler istället för att "bota" osäkerheten från början.

Om ditt svar är det översta så är det bara att tuta och köra på. Käka mycket kyckling/protein och träna minst 3-4 gånger i veckan hela kroppen (hur du nu väljer att dela upp muskelgrupperna per träningspass).

Låter det krångligt och mycket? Gå fram till största personen på gymmet och fråga om hjälp genom att säga att du är seriös och vill bli stor och stark och vill börja tidigt med detta.

P.S. Allt är på egen risk.
Mitt syfte är en kombination av 1 och 3 skulle jag nog säga. Men jag är verkligen inte mer osäker än någon annan. Jag vet att många killar i min ålder är osäkra och därför vill bli snyggare, men jag skulle inte säga att jag är det. Man kan vilja bli mer attraktiv fysiskt utan att vara osäker. Men jag förstår hur du tänker och jag ska reflektera lite över det. Och tack så jättemycket för tipsen��
Oskar59737 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 18:39   #7
Oskar59737
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du har tur! I och med att du är 14 år så är du full av testosteron, kroppens naturliga anabola steroider. Så det är lättare för dig att bygga muskler än för de flesta av oss andra nollor som alla artiklar på internet vänder sig till (dvs, vi som är lite äldre).

Jag tycker att du inte behöver göra någon avancerad kosthållning. Dels tycker jag ärligt talat att det är ohälsosamt att tänka en massa på kosten när man är så ung - i värsta fall kan det leda till att man blir för besatt av träning och kost och utvecklas till en sån där gym-nisse som endast har som intresse att bygga muskler och som är befriad från personlighet och lever för att lägga upp spännisbilder på Instagram. Dels är det förmodligen onödigt för att nå dina resultat. Och dels så har du en jävla fördel jämfört med de flesta gymmare - du får redan gratis mat av morsan och skolan! Så det är bara att tacka och ta emot och äta det som bjuds.

Så vad tycker jag du ska göra? Jag tycker att du ska äta när du är hungrig och äta dig lagom mätt. Om du hade varit en sån där person som alltid varit superspinkig, då hade det kunnat vara bra att plåga i dig mat fastän du är mätt, för att tvinga fram musklerna. Men eftersom du redan har lite hull så är det nog ingen bra idé, det finns risk att det bara blir mer hull om du äter mer än vad som krävs för mättnad.

Vad ska du äta då? En grej jag tycker du kan göra är att fokusera på att ta lite extra protein. Ta två fiskfiléer istället för en i skollunchen, t ex. Ta en extra slev köttfärsås. Osv.

Om du kör på den modellen så tror jag att du sakta kommer bygga muskler och bränna fett.

Senare, om du märker att det inte kommer några muskler iallafall, så kan du testa att äta mer. Och omvänt, om du märker att du börjar bli fet, så kan du äta mindre.

Men det viktigaste är träningen. Kötta hårt, men träna smart så du inte blir skadad.
Tack så mycket för tipsen! Förresten, många använder ju proteinpulver innan/efter pass, tycker du att det är värt att prova på?
Oskar59737 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 18:56   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar59737 Visa inlägg
Tack så mycket för tipsen! Förresten, många använder ju proteinpulver innan/efter pass, tycker du att det är värt att prova på?
Det kan vara ett sätt att få upp proteinhalten, men är inget måste. Det är förresten viktigare att.få i sig protein efter än före träning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 21:14   #9
Oskar59737
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det kan vara ett sätt att få upp proteinhalten, men är inget måste. Det är förresten viktigare att.få i sig protein efter än före träning.
Tack för hjälpen! Men förresten, kommer fettet på magen att ”försvinna”i takt med att jag styrketränar. Lite dum fråga kanske.
Oskar59737 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 21:55   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar59737 Visa inlägg
Tack för hjälpen! Men förresten, kommer fettet på magen att ”försvinna”i takt med att jag styrketränar. Lite dum fråga kanske.
Ja, om man styrketränar och ligger på kaloribalans så kommer muskelmassan sakta öka samtidigt som fettet minskar. Kaloribalans gentemot det som behövs för att bara växa färdigt, alltså.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 08:43   #11
Oskar59737
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja, om man styrketränar och ligger på kaloribalans så kommer muskelmassan sakta öka samtidigt som fettet minskar. Kaloribalans gentemot det som behövs för att bara växa färdigt, alltså.
Vet att jag spammar frågor men jag kör en till om det är ok. Är det ok om jag i princip bara kör i maskiner? Har alltid haft svårt för motorik och jag har väldigt svårt att förstå hur man ska använda fria vikter på ett bra sätt.
Oskar59737 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 09:40   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar59737 Visa inlägg
Vet att jag spammar frågor men jag kör en till om det är ok. Är det ok om jag i princip bara kör i maskiner? Har alltid haft svårt för motorik och jag har väldigt svårt att förstå hur man ska använda fria vikter på ett bra sätt.
Troligtvis kan du få väldigt bra resultat från maskiner. Vissa påstår saker som att "benpress kommer aldrig ge lika bra resultat som knäböj", men jag har ärligt talat aldrig förstått logiken bakom sådana uttalanden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 01:17   #13
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Börja bara träna. Använd maskiner men arbeta med din rörlighet genom att tex göra djupa squats utan vikter. När du kommit igång tar du hjälp av någon för att lära dig grundövningarna. De är bra att kunna även om man inte kör dem tungt. Rörligheten och motoriken tränas upp mycket av framförallt knäböj och pullups, iaf min gjorde det.

Du behöver inte tänka på kost och träningsupplägg så mycket i början. Att lära sig ta i maskiner ordentligt och äta vanlig mat kommer stimulera din muskeltillväxt väldigt väl i början, finliret
lär du dig eftersom..
Kostmässigt tag gärna lite extra av proteinrika livsmedel och drick ordentligt.

Försök ha kul, oroa dig inte så mycket. Resultaten kommer men ha tålamod, det kommer smygande och upptäckten kan vara plötslig efter veckor av att det känns som att ingdt händer.

Skriv upp vad du äter och hur du tränar.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 09:23   #14
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
För övrigt kan du ju inte ha särskilt mycket hull på magen om du väger 70 kg på 180 cm.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 09:40   #15
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
För övrigt kan du ju inte ha särskilt mycket hull på magen om du väger 70 kg på 180 cm.
Jag hade lite mage på 80 kg på 190 cm när jag var yngre, handlar bara om dålig fettinlagring.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)