Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-05, 11:16   #1
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Volymbalans i pressarna

Jag har lite obalans i huvudet om hur jag ska balansera volymen i mina pressar.

Jag tänker mig, förenklat, att det finns två typer av pressar; horisontella och vertikala. Vi lägger Dips i horisontella, i alla fall så som jag känner dem

När man gör samma uppdelning på ryggen, som t.ex. i Roddar och Pull Ups, så träffar man ändå praktiskt taget samma muskler. I pressarna upplever jag inte riktigt samma sak, det är en stor skillnad att bänkpress och OHP.

Här har jag alltid känt mig diffus i hur mycket som överförs (generellt) mellan en horisontell press och en vertikal press.
Jag känner att bägge är viktiga för min axelhälsa, så att utesluta någon finns inte på tapeten, men hur förhåller de sig till varandra?

Lite diffus fråga, vet nog knappt själv vad jag frågar om, men hur mycket volym tar respektive press med till den andra sortens press?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 11:47   #2
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Jag tänker att horisontell press bör ha full volymöverföring till vertikala pressar, så de räknas som 1:1. Vertikala pressar bör däremot inte ha full volymöverföring utan snarare kring 0,5-0,75. Jag har inga referenser för att detta är sanningen utan det är mer hur jag själv ser på saken.

När jag själv gör program följer jag inte detta utan när jag planerar volym så brukar jag räkna in all pressvolym i samma pott. I vissa studier gör man också så.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)