Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-12, 13:29   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det här är inte baserat på dokumenterad forskning, utan på många års observationer.

Jag tror att fler än man tror drabbas av nervskador efter många års tung träning. De här nervskadorna behöver inte innebära smärta och påverkar inte vardagslivet.

Däremot märks de desto mer när man försöker lyfta så tungt som man tycker att man borde kunna lyfta där man använder muskler som innerveras av de här påverkade nerverna. Det går helt enkelt inte att använda styrkan.

Det här fenomenet uppenbarar sig ofta någonstans mellan 40 och 50 års ålder och påverkar oftast muskler som används vid pressar. Särkilt bänkpressande rörelser, mindre ofta pressar uppåt från upprätt ställning.

Ungefär den här typen av skador och symptom:

https://academic.oup.com/ptj/article/84/4/359/2805366

fast orsakade av mångårig tung och kanske felaktig träning, som gjort att nervsystemet inte längre innerverar musklerna ordentligt och den styrka som finns inte går att utnyttja.

Extra mycket märks det efter ett längre träningsuppehåll. Styrkan har försvinnit dramatiskt mycket mer än man tycker att den borde ha gjort och vill inte komma tillbaka. Inte musklernas fel, utan problemet ligger hos nerver som inte aktiverar musklerna ordentligt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 13:42   #17
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Så om jag bara hade fortsatt och aldrig haft ett uppehåll så hade det inte varit några problem? Det här var första avbrottet längre än 4 veckor för mig sen jag började träna för 7 år sedan. Har haft en vecka eller två sådär pga sjukdom men oftast aldrig något längre än så.

Finns det någon lösning eller vad ska man göra?

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-05-12 klockan 13:45.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 13:55   #18
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Vet inte om du läste den här posten KG när jag skrev den men

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=35517

Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag har fått typ som en avdomning i benet rakt ovanför knäskålen till höger , är bara som en liten fläck där som är som att de "sover" och sticker i när jag petar på det.

Vad kan det vara?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 14:17   #19
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Påminde mig om https://www.mayoclinic.org/diseases-...s/syc-20355635
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 14:21   #20
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag tänkte bara om det hörde ihop med eventuella nervskador från träningen
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 15:03   #21
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Så om jag bara hade fortsatt och aldrig haft ett uppehåll så hade det inte varit några problem? Det här var första avbrottet längre än 4 veckor för mig sen jag började träna för 7 år sedan. Har haft en vecka eller två sådär pga sjukdom men oftast aldrig något längre än så.

Finns det någon lösning eller vad ska man göra?
Har inte läst länkarna men nerver läker fast väldigt långsamt. Bäst är väl att sluta göra det som tär på dem?

Jag började få stora probölem med alla pressar när jag var runt 35, det mesta annat gick rätt bra men vid 40 började jag verkliken ifrågasätta om jag skulle fortsätta över huvud taget. Gillade verkligen pressar och hade redan styrt om träningen mycket men gick över till en massa olika armhävningar och dyligt.

På det sättet kom jag runt de alltid samma tärande mönstren i exakt samma rörelsebanor som var svåra att ändra på med tunga skivstänger. Musklerna i sig kunde fortfarande tränas. Men det var jag det, funkade för mig, jag hade heller inte fått några stora styrketapp men lite grann så, det var rätt mystiskt, det var omöjligt att komma i närheten av gamla vikter, låg typ 20-30% under kanske i bänkpress.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 15:23   #22
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Å andra sidan har styrkan inte kommit tillbaks, enbart smärtor försvunnit...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)