Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-17, 13:39   #1
Kolosus
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 7
Ont i axel

Hej!
Senaste året fick problem med axel.
Det blev som en rutin nu att träna 3-4 veckor och vila 1-2 veckor.
Kör rätt så hårt, 4 dag i vecka.
Det känns som att det är bänkpressen som startar besväret.

Det gör inte direkt nåt ont utan mer som att något är konstigt innuti axel, disskomfort på något sätt. Som att axeln är överspänd dygnet runt.
Oftast försvinner den känslan efter första bänkpress setet men sedan kommer allt tillbaka dagen efter.

Någon som känner igen problemet?

Började forska lite på hur axel är uppbyggd och många säger att i 85% av alla axelproblem så är problemet med själva muskelupphängningen mot benet och resten själva axelled och brosk.
Oftast den delen av muskel som fästs mot benet börjar bli inflamerad av nån anledning. Vad säger ni om det?
Kolosus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 15:01   #2
Kimpa
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 30
Nu vet jag inte hur mycket det kommer hjälpa just dig, men det finns otroligt många och bra mobilitetsövningar för just axlar/skuldror/lats etc om du söker dig fram, ex youtube, som du kan testa under ett par veckor för att utläsa om det blir bättre. Det behöver inte vara just axeln som är problemet heller, då kroppens olika muskler och fästen ofta jobbar tillsammans i en symmetri.
Kimpa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 17:18   #3
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Om du har ont, gå till en terapeut.
Då slipper du sitta på internet och gissa. Dom kan ofta säga exakt vad problemet är på 10-15 minuter, ge dig de övningar du behöver för att rehabilitera skadan och sen är det bara tuta och köra.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 17:41   #4
Kolosus
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 7
Det är det som är problemet. Det är inte riktigt ont utan mer som att axel är spänd konstant. Jag har tittat lite på youtube och olika övningar. Jag kan göra dom flesta vrid med armen utan att det gör nåt ont eller nåt. Det kanske att jag har en varningsklocka som är igång och plingar nu och säger att axelskada är på väg om inte du tar det lugnt.
Hörde olika osikter om man bör ta det lugnt eller fortsätta träna. Vissa säger att låta axeln vila utan rörelse kan skapa ännu mer problem. Vet inte riktigt vad som är bäst.

Hur funkar det med teraupeut. Går det genom vårdcentralen?
Kolosus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 17:50   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Kolosus Visa inlägg
Hur funkar det med teraupeut. Går det genom vårdcentralen?
Det finns sjukgymnaster/fysioterapeuter inom vårdcentralen, men många jobbar på separata mottagningar där det bara finns sjukgymnaster/fysioterapeuter.

Om du menar om det går på frikort så är svaret ja i 99% av alla fallen, kan finnas någon som driver eget och inte är ansluten till landsting.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)