Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-04, 16:02   #1
frederico
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 38
Spearmint, mint

Undrar ifall 5st sockerfria spearmint ( eller annan mint ) per dag kan ha nån direkt verkan på testosteronet? Själv har jag dessa under överläppen dygnet runt för magbesvär, som dom neutraliserar riktigt bra. Det brukar räcka med ca. 5 st för dygn.

Man har ju läst att mint är inne och trasslar med hormonerna.
frederico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 16:09   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
En kopp spearmintte om dagen är tillräckligt för att sänka nivåerna av fritt testosteron hos kvinnor ordentligt. Det finns bara studier på djur och kvinnor.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 16:23   #3
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Mint dåligt för testot?
Det var nytt för mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 17:24   #4
frederico
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 38
Ojdå. Då kan man ju undra ifall tuggummi innehåller exakt samma substanser som té, men att det där jäkla mintet är ett problem kunde man ju förstå.

Grub. Finstilt. På vilket sätt sänker det testosteronet? 24h under tiden som man intar mint? ( tänker nu på kvinnor och djur till att börja med ) eller endast i samband med intag? Hur mycket sänkte det och vilken dos intog dom?
frederico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 17:28   #5
frederico
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 38
Jo, och vilken säkerhet i procent har såna där studier i allmänhet ifall man överför det till män? Tänker i och med att både damer och djur blir drabbade negativt hormonmässigt.

Det är ju bisarrt ifall man ska sänka hormonsvaret på träning med dessa tiotals procent , som det väl handlade om i studien, för några sockerfria tuggummins skull.
frederico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 13:49   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av frederico Visa inlägg
Ojdå. Då kan man ju undra ifall tuggummi innehåller exakt samma substanser som té, men att det där jäkla mintet är ett problem kunde man ju förstå.

Grub. Finstilt. På vilket sätt sänker det testosteronet? 24h under tiden som man intar mint? ( tänker nu på kvinnor och djur till att börja med ) eller endast i samband med intag? Hur mycket sänkte det och vilken dos intog dom?
Det finns två studier på kvinnor. En på fem dagar och en på trettio, där deltagarna fick en eller två koppar spearmintté per dag.

Resultaten från 30-dagarsstudien:



Fritt testosteron sjönk signifikant.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur tuggummitillverkning går till. Hur mycket "äkta vara" det rör sig om och hur mycket som bara är arom.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 07:21   #7
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
När jag läste detta om mintpåverkan på testot började jag fundera lite. Den senaste tiden har morgonfjongen uteblivit. Till saken hör att jag ätit ohemula mängder mint tuggummin den senaste tiden och började fundera på om det kan det finnas ett samband. Varit mintfri en vecka nu och det hände jäklar med grejer efter första natten. Nu inatt skulle jag upp och kissa... hade svår hårdhet och fick vänta ut slappheten så att jag kunde släppa fram det gyllene regnet... Nu kan det säkerligen ha andra orsaker - men åtminstone en högst märklig korrelation iaf.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)