Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-01, 00:27   #1
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Smärta när jag trycker på nyckelbensleden, men ej av belastning

Har under några veckor haft ont i knölen på ovansidan av axeln precis där nyckelbenet slutar (vilket ska vara nyckelbensleden om jag förstått det rätt). Den är öm när jag trycker på den, men jag har inga smärtor under träning eller när jag belastar området, kan träna precis som vanligt, det är enbart när jag trycker på den som det ömmar. Någon som vet vad detta kan bero på och vad man gör åt saken?
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 11:04   #2
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Har under några veckor haft ont i knölen på ovansidan av axeln precis där nyckelbenet slutar (vilket ska vara nyckelbensleden om jag förstått det rätt). Den är öm när jag trycker på den, men jag har inga smärtor under träning eller när jag belastar området, kan träna precis som vanligt, det är enbart när jag trycker på den som det ömmar. Någon som vet vad detta kan bero på och vad man gör åt saken?
Rotatorcuff? Bänkar du? Hur duktig/noga är du på att nypa skulderbladen bakåt vid bänkpress?
Det var felen jag gjorde. Dels var jag kanske lite vek, samt fokuserade för lite på just skulderblad.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 16:05   #3
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Rotatorcuff? Bänkar du? Hur duktig/noga är du på att nypa skulderbladen bakåt vid bänkpress?
Det var felen jag gjorde. Dels var jag kanske lite vek, samt fokuserade för lite på just skulderblad.
Har gått över till att köra enbart hantelpress sen över ett år tillbaka då jag alltid föredragit hantlar framför bänk. Inbillar mig att jag är bra på att stabilisera och dra bak skuldrorna i pressövningar rent generellt, men det är ju absolut något jag kan ägna lite extra uppmärksamhet åt.

Funderar även på hur jag ska göra med träningen. Det är ju rätt basic kunskap att om en led krånglar så är första åtgärden att låta den vila ett tag. Men å andra sidan känns det ju även rätt basic att om man inte märker av några som helst problem varken vid belastning eller några specifika rörelser så "borde" det vara okej att träna?
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 19:14   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Är det AC-leden du menar?



__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 20:46   #5
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Ja, precis. Har nu varit hos naprapat och han tror att det helt enkelt har blivit en liten skada eller inflammation i något av ligamenten som håller den på plats. Han gjorde lite laserbehandling m.m. och rekommenderade mig att ta det lite lugnare med träningen ett tag och "träna med förnuft" som han uttryckte det, men att jag inte behöver avstå helt.

Några tips på vilka övningar jag bör ta det extra lugnt med och vilka jag kan köra på lite mer med? Antar att pressövningar kan vara vettigt att minska lite på under en period? Hur är det med chins och andra dragövningar? Marklyft?
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 17:20   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Om du endast har ont när du trycker på den skulle jag inte vara särskilt orolig. Håll igång cirkulationen och undvik saker som gör ont (eller ger smärta efteråt). Du kan fundera på om du har knepig teknik i något eller om du kan lista ut vad som orsakat ömheten. AC-leden blir hårt komprimerad vid lyft ovanför huvudet och har man pressat mycket med mjuk axel kan AC-leden ta mycket stryk. Samma sak i det andra läget, alltså med armen långt ut från kroppen. https://www.physio-pedia.com/Acromioclavicular_Joint
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 22:35   #7
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Om du endast har ont när du trycker på den skulle jag inte vara särskilt orolig. Håll igång cirkulationen och undvik saker som gör ont (eller ger smärta efteråt). Du kan fundera på om du har knepig teknik i något eller om du kan lista ut vad som orsakat ömheten. AC-leden blir hårt komprimerad vid lyft ovanför huvudet och har man pressat mycket med mjuk axel kan AC-leden ta mycket stryk. Samma sak i det andra läget, alltså med armen långt ut från kroppen. https://www.physio-pedia.com/Acromioclavicular_Joint
Har haft en period med lite extra fokus på militärpress det senaste samtidigt som jag har utfört en hel del arbete med armarna ovan huvudet det senaste, så kanske är där vi har svaret. Får testa att ta det lite lugnt med just pressarna ett tag och fundera på om jag kanske gör något tokigt i någon teknik. Tack för bra svar!
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)