Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-09-16, 05:17   #1
james b
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 22
Återkommand problem golfarmbåge.

Jävla armbåge, en öm punkt på insidan av armbåge och ger störst problem vid bicepsträning. Fått den åkomma åter efter ett år. Fick diagnosen golfarmbåge och körde rehab och stretch i flera månader. Det blev sakta bättre men tog en jävla tid. Nu är jag åter i träning efter en annan skada (axel) och då jävlar har jag fått igen i den andra armbågen
Känner inte för ett till jävla lång rehab och funderar om någon annan haft problem med insidan armbågen och vad ni har för erfarenheter av att den blir bättre?

Jag tyckte vid förra rehab att stretchingen gav jäkligt bra resultat, vilan kändes överskattad och den ligger lägst på min lista denna gång...... Tänkte undvika biceps och de övningar där jag belastar just insidan armbågen. Men det vore inte dumt att höra era erfarenheter (så slipper jag uppfinna hjulet igen )
james b är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-16, 10:28   #2
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
james b

Det finns bara ett sätt att bli av med problemen förutom att se till att inte få det från första början, är anpassad rehabträning och vänta ut det. Inga genvägar.

Undvik att böja handlederna progressivt i andra övningar.

Senast redigerad av pezrulezhaakon den 2012-09-16 klockan 10:31.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-16, 10:38   #3
artikelsökaren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 28
Om det kommit tillbaka igen och du haft det under bara 1-2 veckor kan det vara värt att testa NSAID tabletter. (Vanliga antiinflamatoriska) Hjälper mot dessa inflamationer i senan/senfästena i början.
artikelsökaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-16, 10:49   #4
IronBug
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 1 705
Hade problem med golfarmbåge i först ena och sedan båda armbågarna för något år sen. Höll i sig 4-5mån och stretch, vila, NSAID, rehab osv fungerade inte. Anpassade övningarna till vinklar där det inte gjorde ont och det försvann. Nu har jag haft tennisarmbåge i ett år, den vill inte ge med sig. Tänkte ge mig på en rehabperiod för att se vad det kan ge, men förhoppningarna är små.
IronBug är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-16, 18:33   #5
james b
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
james b

Det finns bara ett sätt att bli av med problemen förutom att se till att inte få det från första början, är anpassad rehabträning och vänta ut det. Inga genvägar.

Undvik att böja handlederna progressivt i andra övningar.
He he.... mitt kloka jag håller med dig, men efter två rehab perioder under detta halvår så är jag inte så klok längre.....
Nä skämt åsido det är ju inte så att jag helt skall skita i rehab, bara hitta en som fungerar samtidigt som jag kan träna....

Det är bara det att föra gången jag fick skadan så körde jag vila, vila och lätt rehab under 12 veckor. Utan vidare gott resultat. När jag väl sket i "rehab" och körde på så började besvären lätta. Nu är det inte hela sanningen eftersom dessa 12 veckor antagligen även gav resultat och stretchingen jag gjorde hela tiden. Tänkte nu om det går att köra på, men undvika de värsta övningarna, stretcha... det är ju ändå rehab, men en annan sorts rehab,,

Citat:
Ursprungligen postat av artikelsökaren Visa inlägg
Om det kommit tillbaka igen och du haft det under bara 1-2 veckor kan det vara värt att testa NSAID tabletter. (Vanliga antiinflamatoriska) Hjälper mot dessa inflamationer i senan/senfästena i början.
Tyvärr är det den andra armbågen jag har, men jag skall ändå testa köra lite mot inflamationen.......'

Citat:
Ursprungligen postat av IronBug Visa inlägg
Hade problem med golfarmbåge i först ena och sedan båda armbågarna för något år sen. Höll i sig 4-5mån och stretch, vila, NSAID, rehab osv fungerade inte. Anpassade övningarna till vinklar där det inte gjorde ont och det försvann. Nu har jag haft tennisarmbåge i ett år, den vill inte ge med sig. Tänkte ge mig på en rehabperiod för att se vad det kan ge, men förhoppningarna är små.
Trist. Är inne på att jag måste stretcha hela tiden för att inte få dessa återkommande problem. Stretchingen är det jag tycker hjälpt bra. Periodvis bättre för att sedan återkomma. Som sagt nu är jag inne på min andra armbåge med samma problem så något gör jag tokigt där på gymmet.....
james b är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 14:04   #6
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Lånar tråden lite då jag har haft liknande problem till och från i ett par år. Är det bara att köra rehab och skita i lyftningen helt som påverkar handleden? Dvs roddar, marklyft etc? Får fan ta tag ordentligt i detta nu hur jobbigt det än är att sluta bänka och marka...
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 19:10   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Lånar tråden lite då jag har haft liknande problem till och från i ett par år. Är det bara att köra rehab och skita i lyftningen helt som påverkar handleden? Dvs roddar, marklyft etc? Får fan ta tag ordentligt i detta nu hur jobbigt det än är att sluta bänka och marka...
Ja, om du får ont av det eller känner att det inte funkar. Bra att så fort som möjligt börja rehabiliteringsträna eller åtminstone se över teknik, vardag och liknande.

Helt ok läsning:
https://www.styrkelabbet.se/armbagssmarta/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 08:00   #8
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Tack Scratch! Bra artikel!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 23:42   #9
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Har för övrigt läst att neutralt grepp är betydligt skonsammare vid olika typer av övningar än vanligt supinerat eller pronerat grepp. Upplever det själv då jag kört chins att det känns mindre ont. Varför?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 17:15   #10
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Leden är ju i ett mer neutralt läge och även musklerna. Har man senbesvär är det nog inte dumt att arbeta i sina starkaste lägen, vilket ofta sammanfaller med neutrallägena.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)