Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-02, 09:49   #1
eggskal
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 3
Smärtande axel

Kön: Man

Ålder: 38

Längd och vikt: 196cm 135kg

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont: Mitten och baksida axel. Stramar och värker

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig: Djupt molande.

Gör det ont någonstans då du trycker: Ja. Precis över senfästet för Infraspinatus gör det som mest ont.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt: Successivt. Har under en period om ca 4 månader fått trappa ned på gymövningar. Axel-/bröstövningar togs bort helt för 2-3 månader sedan.

Är smärtan skarp eller mer dov: Dovt molande, i viloläge.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet: Hela tiden. Kan knappast lyfta armen alls.

Känns det bättre eller sämre efter träning: Träning? (2 veckor sen sist). Sämre efteråt, speciellt senaste passet. Hade tänkt vila bara ett par veckor men så förvärrades det snabbt följande dagar.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar: Lyfta armen rakt fram, sidan, bakåt. Gör ont bara av att armen hänger längs sidan.
Böjer jag armbågsleden 90 grader och försöker mig på utåtrotation så gör det ont så in i... Inåtrotation fungerar mycket bättre, även om det gör ont och känns stelt.

Var i rörelsen smärtar det: Hela vägen.

Hur länge har du haft ont: Nästan 2 veckor har denna "förlamande" smärta varat.

Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står:
För någorlunda avlastning sittandes behöver jag lägga underarmen på ett stöd och något framför kroppen (75 grader böj i armbågsleden).
Liggandes kan endast ske på mage med armen hängandes ned vid sidan (framför kroppen). Böjd och med stöd för underarmen.
Ståendes vill jag helst ha något stöd under handen, för det gör ont när armen "sliter" i axeln när den bara hänger ned.


Smärtvariation över dygnet:Stelhet och smärta värst vid uppvaknande på morgonen.

Vad och hur mycket tränar du: Brukade träna på gym, ungefär varannan dag.

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv: Gick för något år sen över från styrkeinriktat till lättare träning (många reps). Vilket med tiden kom att bli allt mer intensivt med många reps och flera övningar, för samma muskelgrupp, efter varann (giant-set).

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt: Fått maxdos av Alvedon och Naproxen utskrivet. Tog udden av den värsta smärtan. Tog dessa i någon vecka, fram tills igår.
När jag nu inte gör något annat än bara försöker avlasta så tycker jag att jag klarar klarar mig utan dessa (även om det emellanåt, när jag rör mig runt, känns som om jag blivit sparkad av en häst).

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?:
Har varit till VC ett par gånger. De sjukskrev och gav mig slaskdiagnosen "Impingement"(?)

Har en tid till sjukgymnast om en vecka.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: "Impingement" i samma axel för ~3 år sen.

Övrigt:
Jag som trodde att "Impingement" utgick ifrån smärta under Acromion (känns inte ett dugg när jag trycker där) och dessutom gav smärta i framsidan axel och överarm, vilket jag inte har känt av alls nu.

Det har ibland huggit till i axeln och då kunnat stråla ut i ovansidan på både underarm och hand, vid "dumma rörelser". Det tyder väl på någon nervinklämning, också, men att det bara skulle vara det, njae.

Hade, som sagt, "Impingement" tidigare (~3 år sen) och då satt smärtan framförallt i framsida axel och överarm.
Vill också minnas att jag kunde utföra rörelser med armen, även om det var smärtsamt.
Jag fick då t.ex hålla armen rakt framåt i axelhöjd, när man röntgade.

Röntga verkar de inte ett dugg intresserade av nu. Det känns dock allvarligare den här gången, då armen mer bara "hänger".
Tycker VC verkade så slarviga den här gången. En ruptur i senfäste (Infraspinatus!) går väl inte att utesluta bara sådär, eller?

Är det förresten någon bra idé att äta smärtstillande om man inte absolut måste för att "inte se stjärnor", fördröjer inte sånt bara läkningen?

Senast redigerad av eggskal den 2019-05-02 klockan 09:52. Anledning: Lagt till lite text.
eggskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 07:52   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
En sjukgymnast kan kontrollera muskelfunktion av rotatorcuffen och misstänka eller utesluta muskelruptur. En slätröntgen säger förmodligen inte så mycket utifrån vad du beskriver, finns inget tydligt trauma och då är det inte sannolikt att man ska hitta något på den.
Angående smärtlindring så kan du fortsätta ta Alvedon utan att det ska påverka läkningen, NSAID/Naproxen kan påverka läkningen i akut skede, men förmodligen inte nu.

Avvakta din tid hos sjukgymnast/fysioterapeut, en klinisk bedömning säger ofta mycket.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 08:15   #3
eggskal
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Tack för ditt svar.
Ja, jag hoppas mycket på sjukgymnasten här.
Försöker röra på axeln så mycket det går, så länge.
eggskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 18:51   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Ja, det kan ju vara muskulära besvär och att du har lite triggerpunkter som ger smärta ut i armen. Men det är bra att du har tid så de kan utesluta eventuell nerv/nackpåverkan också. Att du får ont av att armen hänger kan ju tyda på att du är lite sträckkänslig i nervsystemet, eller så är det cuffen som inte orkar hålla leden på plats.

Om du har ont över infraspinatus fäste borde du få ont vid utåtrotationer samt om du stretchar den, hur känns det?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 08:04   #5
eggskal
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Har nu varit till sjukgymnasten (fysioterapeuten) och han sa, liksom läkarna, också "Impingement".
Ingenting skulle vara trasigt. Det var ju skönt det då.
Blir "inget gym på länge". Gymnastik 1-3 ggr/dag samt stötvåg står på schemat... Och ev. kortisonspruta.
Skulle det vara (avsevärt) bättre, för läkandet, att stå ut med rörelsesmärtan (om det går) än att få Kortison?

Utåtrotationer (samt ´Hawkins test´ och ´empty the can test´) är det som gör mest ont av allt. Kan ej lägga handen på motsatt sidas axel.
Alla former av att lägga handryggen mot ryggen är inte precis skönt, det heller.
Men det mesta av smärtan vid Infraspinatus fäste på axeln har gett med sig, verkar det som. Det värker knappast när jag trycker där, längre.

Konstig fråga, kanske, men sitter och funderar på om det vore något att sikta på att gymma bara den friska sidan av kroppen.
Kan det på något sätt hjälpa att läka den andra sidan snabbare?
Tänkte mest på övningar som rodd och bröstpress. Kan det ha någon som helst överföringseffekt på andra sidan? Eftersom kroppen strävar efter jämvikt, menar jag.

Hur (o)vettigt är det förresten att träna med handstärkare (captains of crush), i det här läget när det är så retsamt i axeln?
Kände igår när jag provade att det nöp en del i axeln mot slutet, efter några få set.

Har förresten du, Scratch89, någonsin rekommenderat någon att helt låta bli övningar som pressar över huvudet?
Jag har ju, som sagt, haft "Impingement" tidigare och min sjukgymnast rekommenderade att jag struntar i nämnda sen framöver.
Eller finns det hopp, haha?

Tack för ditt svar.
eggskal är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)