Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-30, 15:19   #1
jego
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 113
Skadad Menisk?

Hej.
Högg till i knät för ca 4v sedan vid en böj på runt 170 kg. Det högg till runt 90grader på väg upp från botten. Avbröt direkt och varit hyfsat inaktiv sedan dess vad gäller träning men åkt lite längdskidor och alpint utan problem.

I onsdags i förra veckan tog jag upp min träning igen och joggade (luffsade) 3 km och brottades på kvällen. Under brottningen gav sig knät tillkänna igen. Ingen stark smärta eller så bara en känsla. Senare på kvällen uptäckte jag att samma huggande smärta jag upplevde vid knäböjen för 4v sedan nu kändes så fort jag böjde till 90 grader i knät igen.

Vilade någon dag och smärtan försvann. Prövade att värma i böjen. Var smärtfritt upp till ungefär 50 kg då det plötsligt högg till igen och smärtan var tillbaka. Slutade direkt och efter ca 2 dagars vila kändes knät åter bättre.
Prövade idag igen värmde upp och körde kontrollerade kroppsviktsböj utan smärta men så fort jag slängde på 50 kg så small det till igen. Nu hugger det till så fort jag böjer till 90 grader. Kan gå djupare och sätta mig på huk utan smärta.

Opererade bort stora delar av menisken vid 16 års ålder (39 nu) och inte haft några problem sedan dess.

Prövat diverse självtest för meniskskada på nätet men inte fått några direkta utslag. SMärta utlöses endast vid vad som verkar vara en ganska precis ledvinkel även om jag känner mig lite diffust öm i knät direkt efteråt men ingen direkt smärta. Det är inte svullet. inte palpömt någonstans runt knäskål eller vid ledspringor. Kan böja och sträcka fullt. När det hugger till är dock smärtan ganska intensivt och intget jag vill forsera.

Någon som vill ge mig några råd? Någon som haft något liknande? Förstår att jag får söka hjälp om det fortsätter men tänkte att jag kanske kunde pröva att rida ut stormen själv med lite goda råd först.
jego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-01, 17:16   #2
jego
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 113
Ingen som kan ge mig ett lugnande ord eller tips? Kämpar nu med att vila och inte provocera knät. Träningen är där jag kan kanalisera min tvångsmässiga sida av personligheten och får mig att vara tillsynes normal i övrigt. Bara tanken av att inte kunna träna gör mig nedstämd.
jego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 07:54   #3
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Fortsatta besvär nu?
Är det någon skillnad i smärta vid knäböj beroende på hur du positionerar fötterna, tå in/tå ut?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 13:53   #4
jego
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 113
Hej. Yes det är samma. Kan ibland göra kontrollerade knäböj på kv förbi den ömmande punkten men så fort jag lägger in någon form av fart eller explosivitet så hugger det. Har testat att vrida knät stående på ett ben och göra knäböj med olika vinklar men upplever ingen skillnad. Möjligtvis att det knäpper lite i det ibland när jag går men det kan lika gärna vara för att jag känner efter, det gör inte ont. Skall pröva att göra försiktiga och långsamma knäböj på kroppsvikt på träningen idag (så länge det inte hugger) och se om något förvärras. Eller är det dumt.
jego är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 10:39   #5
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Ok!
Inte dumt att försöka hålla igång knät, men just knäböj kanske är lite tufft, om du upplever de besvären gång på gång så prova alternativa benövningar, t ex benspark, bencurl i sekvensmaskin.
Med tanke på att du opererat knät förut så tycker jag att du ska söka till fysioterapeut. Om ingen förbättring inom 2 månader från börjad behandling/träning, sök till ortopedläkare.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 18:48   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Jag tycker också du ska söka för besvären. Så här innan du får tid kan det vara bra att du hittar alternativ till just knäböj. Kan du cykla, gör det. Kan du köra i benpressen eller köra bensparkar, gör det. Undvik just nu det som gör ont. Är det en menisk (vilket det kan vara) behöver den lagom med cirkulation och tryck men inte för mycket eller för lite. Smärtgräns är bra, samma sak om det blir svullet.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)