Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-06-13, 20:19   #271
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Haft problem med ryggen i många år. Problemet är bl.a att mina diskar flyttar sig vilket jag löser med roller som uppvärmning. Ibland har jag fått låsningar som sjukgymnasten fått trycka ut. Ibland har det blivit belastningsskador pga obalans osv osv. Detta har iaf ofta satt stopp för mark och böj.

När jag lyssnade på tyngre radio med Janne Salmela (stavning?) blev jag nyfiken på övningen han gör för sina fd ryggproblem. Dvs att ligga som i en floorpress och med höjda ben föra benen från sida till sida. Det sjuka är att det redan efter några pass började kännas bättre. Jag har gjort detta innan varje mark/böjpass i några veckor (plus lite andra uppvärmingsövningar) och har knappt haft någon smärta längre. Placebo eller mirakelövning? Ingen aning vad övning gör för mig, men verkar ju fungera hittills.

Undrar dock om övningen är riskfri? Känns lite som den påminner om sittande sidrotationer för mage i maskin? Och det ska ju vara en väldigt dålig övning.

Edit, det är alltså diskarna längst ner jag har problem med.
Antar att du inte menar "knäfällningar" med böjda ben och fötterna i golvet, som är en mer skonsam och basal ryggrehabövning, utan snarare typ windshield wipers?



Visst kan man tänka sig att diskarna utsätts mer för en provocerande belastning i rotationen där då krafterna är betydligt större, ungefär som att stå upp och ha en stång på ryggen och göra rotationer där. Säkerligen en god effekt på rotatoriska styrkan, men om det fungerar för din rygg eller ej är ju svårt att säga. Det är väl helheten som avgör och hur du belastar ryggen totalt sett i övrigt.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 23:27   #272
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Precis den övningen, fast jag gör som Janne och håller en skivstång för att bli fixerad. Det gör inte ont när jag gör övningen och som sagt, den verkar hjälpa mig då jag iaf just nu inte upplever några besvär i mark och böj. Men om det på sikt istället skulle vara skadligt så är det ju lite kontraproduktivt

Länk till Jannes video.
https://instagram.com/p/BFPAsmNG0nf/

Senast redigerad av Gober den 2016-06-13 klockan 23:29.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-18, 14:41   #273
demode85
Registered User
 
demode85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 139
Hej! Jag har fått lite problem med mitt diskbråck efter knäböj. Skippade ryggträning idag och vilar upp.

Kan jag få svar på bra hemmaövningar för denna skadan vore jag tacksam, det är sista kotan innan svanskotan. Sitter mycket om dagarna (problem).

Glute bridge har jag hört, sen hip flexor vet ni några fler? Mvh
__________________
"Personen kanske är jättebra på att hitta kontakt i musklerna och kontrahera dem ordentligt med jättelåg vikt. Personen kanske smakar på saften, alltså tar magiska vitaminer, alltså gör det som måste krävas för att nå en proffsfysik, alltså gör det man inte får prata om på forumet, alltså tar anabola steroider, vilket gör att man kan växa mer trots att man tränar slarvigare. Osv."
demode85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 20:12   #274
FranKKo
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 3
Hej!
jag har alltid haft väldigt lätt att få ont i ryggen av tunga squats, markluft, bent over rows och shruggs. det som gör ont är ländryggen känns oftast precis efter lyftet som att det hugger till sen försvinner helt. När jag har mitt gym bälte på känner jag det ofta precis när jag tar av bältet.
vet någon vad det kan bero på?

Mvh
FranKKo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 09:36   #275
FranKKo
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 3
såg att det fanns en mall så fyller i den istället.


Kön: Man

Ålder: 20-21år

Längd och vikt. 83-91kg (morgonvikt)

Smärtbeskrivning: det gör ont i ländryggen, om den är djup eller ytlig vet jag inte skillnaden på men känns som det är i kotorna typ, svårt att säga.
det gör inte ont av att trycka utan bara vid hög belastning på ländryggen eller när jag tar av ett för tight bälte.Det händer oftast när jag är trött, är jag helt utvilad klarar jag mig mkt längre utan att få ont, smärtan brukar vara ganska skarp och försvinner på någon sekund efter jag tar av bältet och jag får känningar väldigt lätt efter det t.ex till och med av lätt militärpress och liknande.
jag känner inget när jag inte belastat ländryggen elr när jag vilat ordentligt, det är bara när jag inte är riktigt utvilad det händer eller om det är extremt tungt, utan bälte krävs det inte alls tunga vikter dock.

Vad och hur mycket tränar du? jag har mer eller mindre alltid skippat marklyft tagit 160kg som tyngst då utan smärta, det har varit såhär sedan dag 1 jag har dock tagit 200kg i squat utan att haft problem (lowbar) kör jag high bar gör det ont mycket lättare.

Tar inga tabletter för detta för det gör inte speciellt ont, det är bara väldigt irriterande och jag måste vila ibland upp till 1v eller längre.


Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? nej
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter? nej
Svårighet att gå på tå eller häl? nej
Domning i underliv? nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? nej

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: inga

Övrigt:jag har haft ryggskott kanske 3ggr. det skulle uppskattas extremt mycket om någon kunde hjälpa mig! gymmat ca 6år alltid haft detta problemet redan sedan dag 1 i gymmet men alltid undvikit att få ont.

Mvh F
FranKKo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 10:53   #276
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 857
Om det varit såhär sedan dag 1, samt att du tränat ca 6 år, vad är det som förändrats som gör att du söker hjälp idag?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 11:23   #277
FranKKo
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 3
asså jag har ofta inga problem eftersom jag undviker allt som gör ont och oftast funkar det men jag har inga traps alls nu o de känns om man ska göra något åt det istället för att fortsätta träna runt det
FranKKo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-09, 22:50   #278
edwardblom
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 4
Jag har en krampliknande känsla i korsryggen efter att jag kört knäböj. Det gör inte ont men det är en påtaglig känsla som infinner sig när jag böjer nedre delen av ryggen. Varför?

Här är en video där jag utför övningen, ungefär halvvägs in börjar jag lyfta.
https://vid.me/a61S"]https://vid.me/a61S[/URL]
edwardblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-05, 12:28   #279
jbaa
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 52
Tränade rygg igår, när jag under hantelrodd gjorde ett onödigt ryck som högg till lite i ryggen. Blev inga smärtor direkt, utan jag kunde fullfölja passet. Jag hade inga känningar igår men idag när jag vaknade upp har jag en molande smärta i vänstersidan av korsryggen. Inga stora smärtor, men jag kan se att korsryggen är svullen och lite blåaktig och vid vissa stunder känner jag smärta känns lite som en låsning. Jag har inga av det "klassiska" problemen, kan känna fötter, tår, inga problem med underlivet osv. Vad kan ha hänt? Är det vila som gäller eller bör jag söka vård?
jbaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-09, 14:16   #280
Osman
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2016
Ort: Tanganyika
Inlägg: 9
Jag gjorde magvakuum igår och idag har jag ont i ovanför ländryggen. Hur tusan går det till, har jag gjort övningen fel och skadat mig? Jag som hade hoppats på skön träningsvärk i bålen och så får jag ont i ryggen istället...
Osman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 02:19   #281
MaxHBG
Registered User
 
MaxHBGs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Helsingborg
Inlägg: 626
Kön: Man

Ålder: 22

Längd och vikt. 178cm 82-85

Smärtbeskrivning: Bara högra sidan av ländrygg om den är djup eller ytlig vet jag inte skillnaden på. Gör ont oavsett om det är lätt marklyft eller knäböj. foamrollar jag innan eller duschar varmt så känns det bättre eller mycket bättre. Ibland gör det inte ont alls. Kör Jag plankan känns det också. I benpress med låg fotposition så känns det som en beta-alanine överdos i
högra ben, en hög fotposition känns mindre


Vad och hur mycket tränar du? just nu 6 dagar, norsk mängdträning



Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? nej
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter? nej
Svårighet att gå på tå eller häl? nej
Domning i underliv? nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? nej

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: inga
__________________
140 Bänk 200 Knäböj 230 Marklyft
MaxHBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 02:30   #282
MaxHBG
Registered User
 
MaxHBGs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Helsingborg
Inlägg: 626
sova på magen, rygg, på sidan gör inte "ont" men jag känner av höger sidan. Sova på sidan med högra benet över det vänstra är den bästa positionen just nu.
__________________
140 Bänk 200 Knäböj 230 Marklyft
MaxHBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 08:25   #283
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 171
I flera år har jag haft en minimal värk längst ned i längryggen. Om jag hänger i typ ett chinsräcke eller dipsställning och helt slappnar av i magen så att ryggen verkligen hänger ut så värker det längst ned.

Nu sista veckorna har den värken blivit värre. Känns som en blandning mellan rejält stel och en dov tandvärk. Framförallt när man går in och ur bilen.

Förslag på vad det kan vara och eventuell åtgärd?
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 08:35   #284
Hedztrem
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 81
Desperat om hjälp

Lite kort. Mångåriga problem med rygg men högg till för en månad sedan och blev sjukskriven 1vecka. Sedan dess har problemet funnits där. Jag ä otroligt "stel" i ländryggen och känns som höften har påverkan.

Har nyligen kontaktat vården och träffar sjukgymnast. Snart dax för återbesök men känner ingen framgång i övningarna.

Det har konstaterat trots flera års träning att jag är för svag i ländryggen. Typ exakt alla magövningar är körda. Klassiska "plankan" "benspark" går inte. Min rygg säger ifrån. Jag orkar inte hålla ryggen dvs, börjar svanka och därefter blir inte övningarna utförda korrekt.

Har i princip gett upp marklyft då svankningen förvärrar allt. Jag kan efter kört bil 1mil se ut som en jäkla ostkrok innan det går att räta ut ryggen. Allt förvärras rejält av sittande. Tex soffa m.m. Har ökat promenader rejält men hjälper inte. Smörjer både med voltaren och linnex

Snälla nån som haft liknande? övningar? just nu ligger jag på rygg å mjukar upp genom att "lägga ner" knäna från kl 09-15 dvs åt sidan. Känns skönt men ger inte så mycket. Samt att jag har hälen kvar på ena benet å lyfter höftpartiet inkl ett ben rakt framåt.

Känns som gamlingars övningar men tydligen ska dessa ha effekt. Bara jag som har dåligt tålamod? Ryggresning liknande "stålmannen" går inte pga svankningen som blir

Senast redigerad av Hedztrem den 2018-11-17 klockan 08:37.
Hedztrem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 17:26   #285
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Är det bara jag som anser att foam Rolling är som en mirakelkur för stelhet och ökad rörlighet? Om så placebo därav manipulation så anser jag att det som funkar håller man sig till. Finns självfallet motargument mot foam Rolling, om hur liten effekt det har och vice versa. Vilket inte är betydande för individen som upplever effekt, man är ju olika kroppsmässigt.

Hur som helst. Ländryggsproblem i flera år ända sedan jag fick mitt första ryggskott för 3 år sedan. Varit hos sjukgymnasten och beskrivit mitt ländryggsbesvär där jag fick en övning när jag skulle kuta ryggen svanka och tippa bäckenet framåt, sedan göra motsatsen och tippa bäckenet bakåt. Kände ingen skillnad av att göra denna.
Haft en lokal smärta nere vid ländryggen till och från dagligen. Inte varit något märkvärdigt förutom att jag känner mig oerhört stel och svag där. Speciellt på morgonen, därav ingen träning morgon utan försöker alltid kväll när ryggen är mer "rörligare?" inte lika stel hursomhelst. Knäböj och marklyft funkar inte som morgonpass följaktligen. Har råkat ut för ryggskott 5 gånger under min styrkekarriär av olika anledningar. En gång råkade jag översvanka i marklyft, en annan gång i knäböj när ryggen inte var särskilt neutral i bottenläge, har för mig att ryggen gjorde arbetet mer än höft och lår under uppfasen. Jag vet att jag har korta hamstrings och därför väldigt stel enligt naprapaten jag varit hos. Höften/ljumskarna är jag något fruktansvärt stel i och där har jag också cam pincher (stavning) vilket jag fick bekräftat via röntgenbilder av både ortoped och fysioterapeut. Dock inte mycket, men en liten friktion finns där i höftleden vilket jag känner av. Har flera gånger försöka väga om det är lönt eller inte att operera, men jag avvaktar tillsvidare då jag hört att dem som faktiskt har opererats fått sämre funktion efteråt och blivit stelare.

Jag tror att det finns ett samband mellan min ländrygg, höften, samt mina korta stela lår. Stretching har funkat helt ok! Vissa dagar... Men jag kan vara så sjukt svag från dag till dag, kontrasterna är bara absurda i styrka från ena marklyft/knäböjspasset till det andra. Frustrerade jag vet. Men nu i veckan började jag foam rolla, Baksida lår, framsida, ljumskar och höft. Väldigt långsamt och där jag hittar ömma punkter där det smärtar mer än andra områden försöker jag rulla mer
Ömheten och smärtan brukar alltid avta ju mer jag rullar just på dem ömma punkerna och ju hårdare jag trycker. Stretchar höftböjare också där jag har böjt knä intill väggen, andra benet ståendes där jag spänner rumpan och trycker fram höft något.

Detta hjälper väldigt mycket innan mina pass, vare sig det är bänkpress, marklyft eller knäböj. För den delen kan jag inte vara stel i höften om jag ska köra Bänkpress då jag behöver trycka ut höften och använda benstyrka även där.

Men störst skillnad märker jag av mitt foam rollande på sistone, mindre stelhet, rörligare (som att jag tryckt bort alla punkter som är spända?). Och detta får jag väl göra som uppvärmning i kanske 20 minuter innan mina pass, men när jag väl gör det så känner jag inte av den lilla smärtan, irritationen i ländryggen som oftast begränsar mig i övningar. Någon som upplevt liknande?

Senast redigerad av robiiiinnnn den 2019-06-22 klockan 17:34.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)