Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-13, 01:36   #16
Slappisen
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 3
Tack för alla svar!

Vad är icke elastiska magmuskler?

Finns det en risk att kroppen ser ännu slappare ut än utgångsläget om man styrketränar under en period och sen slutar helt pga tidsbrist?
Alltså att de nya musklerna i så fall omvandlas till fett när de inte används längre.
Slappisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 07:02   #17
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Slappisen Visa inlägg
Tack för alla svar!

Vad är icke elastiska magmuskler?

Finns det en risk att kroppen ser ännu slappare ut än utgångsläget om man styrketränar under en period och sen slutar helt pga tidsbrist?
Alltså att de nya musklerna i så fall omvandlas till fett när de inte används längre.
absolut inte, om du inte äter dig fetare.

sen anser jag att man aldrig kan ha sådan tidsbrist att man inte kan träna 2-3 ggr/vecka 45-60 min, men det är ju bara jag

Senast redigerad av Pokkes den 2018-11-13 klockan 07:03.
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 08:02   #18
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Utöver de tips du redan fått med koll på kosten, underhudsfett etc så kan jag starkt rekommendera två övningar som tajtat till min midja en del.

1. Woodchoppers i kabelmaskin
2. Vacuums
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"

Senast redigerad av LunaSpice den 2018-11-13 klockan 08:06.
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 10:24   #19
TräningFitness
Registered User
 
TräningFitnesss avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Slappisen Visa inlägg
Tack för alla svar!

Vad är icke elastiska magmuskler?

Finns det en risk att kroppen ser ännu slappare ut än utgångsläget om man styrketränar under en period och sen slutar helt pga tidsbrist?
Alltså att de nya musklerna i så fall omvandlas till fett när de inte används längre.
Musklerna omvandlas inte till fett. Däremot kommer din kropp att börja använda dina byggda muskler som energi och därför är risken stor att du ser "slappare" ut efter att ha lagt av med styrketräningen. Du behöver inte lägga ner jättemycket tid varje vecka på träning för att bevara dina muskler. Det räcker med några kortare pass kombinerat med en hälsosam kost så ska du se att kroppen håller sig tight.
__________________
Träning behöver inte vara komplicerat

https://www.ezfitness.se/
TräningFitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 12:09   #20
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Om magen är slapp så kan det, så vitt jag kan se det, bero på 5 orsaker:

1) Dålig hållning.
2) Resten av kroppen (armar, axlar, rygg, ben, bröst) är små, så magen ser större ut i jämförelse.
3) Mycket fett utanpå magen.
4) Mycket fett runt de inre organen i buken.
5) Ickeelastiska magmuskler.
6) Stora inre organ.
Finns en orsak till som är mycket vanlig hos kvinnor (hon är ju 40 plus): genomgången graviditet. Om man fött barn är magmusklerna rejält uttöjda och det är för de flesta svårt att få en helt tajt och platt mage efter det. Speciellt om man är lite äldre när man får barn och/eller varit gravid flera gånger. Dessutom har kvinnor generellt högre fettprocent än män. Magrutor på tjejer är extremt svårt att få till, eller ens en helt platt mage.

Det går utmärkt att banta (Jag kallar det bantning och inte deff i detta fall) på diet och promenader, eller några konditionspass i veckan. Allt handlar om takt och om kaloribalans. Skulle gissa att det i detta fall handlar om minus 6-7 kilo. Borde gå att fixa på några månader om man bara är konsekvent. Fortare än så rekommenderas inte, då är risken stor att man ramlar tillbaka när man slutat dieten.

Vill man ha en muskulös kropp är det styrketräning och disciplin som gäller. Jag har styrketränat i snart tio år minus perioder av skada eller sjukdom, men ser inte atletisk ut för det. Däremot är jag slank och fast i kroppen. Mer kan man inte förvänta sig i medelåldern om man inte toksatsar på projektet. Alla trivs inte på gym och då får man lägga ambitionen därefter. Man vad jag har förstått är detta en tjej som vill bli av med kärlekshandtagen och valken på magen. Det är inget jätteprojekt som kräver 20 timmar i veckan på gym och superdiet.

Satsa på 1200-1500 kalorier per dag beroende på hur stort underskott du står ut med och hur rörlig du är i vardagen. Själv går jag ner i vikt i bekväm takt om jag ligger på underskott på ca 500 kcal per dygn. Min "efter-sommaren-deff" tog 65 dagar, men det var kanske hälften av vad just denna tjej vill gå ner. Jag har vägt och skrivit ner allt jag äter under den perioden. Sett till att röra på mig extra. Har ju inte kunnat träna eftersom jag skadade mig ordentligt i somras (cykelolycka), men att gå 10-15 km per dag har räckt som extra förbränning. I normalfallet hade jag kört ca 1 timme cardio eller > 90 min styrketräning minst 4 dagar i veckan.
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 12:11   #21
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Slappisen Visa inlägg

Vad är icke elastiska magmuskler?
Magmuskler som inte drar ihop sig särskilt mycket när de slappnar av.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 12:20   #22
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av Slappisen Visa inlägg
Tack för alla svar!

Finns det en risk att kroppen ser ännu slappare ut än utgångsläget om man styrketränar under en period och sen slutar helt pga tidsbrist?
Alltså att de nya musklerna i så fall omvandlas till fett när de inte används längre.
Nej du ser inte slappare ut om du tränar och sedan lägger av. Du hamnar tillbaka i utgångsläget, inget annat. Muskler kan aldrig omvandlas till fett, det är en myt och ett anatomiskt feltänk. Det som kan hända är att du fortsätter att äta som om du tränar fast du lagt av. Då hamnar du på energiöverskott vilket på sikt blir fett. Men allt du äter blir inte fett. Rekommenderar att du läser deffguiden och inlägg gjorda av King Grub. Den mannen kan precis allt om näringslära och vad som händer i kroppen i olika scenarier.

Att gå ner i vikt väldigt fort kan leda till hudöverskott som ser hängigt ut. Men då talar vi om rejält feta människor som går ner riktigt mycket i vikt. Det är ingen risk i ditt fall.
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 13:08   #23
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Magmuskler som inte drar ihop sig särskilt mycket när de slappnar av.
Grundläggande muskeltonus. Dagen efter du har tränat en muskel har du en automatisk grundanspänning som håller inne midjan och man upplevs som "smalare".
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 21:06   #24
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Eveline Visa inlägg
Får jag fråga hur gammal du är? 63 kilo är inte så himla mycket till din längd. Låter märkligt med så mycket fett. Hängrumpa brukar komma med åren.
Faller inom normalvikt om man räknar BMI, men om man är kvinna och nästan väger längd minus 100 så är det vanligtvis mycket fett. Sedan kan det vara så att lite fett blir ett nödvändigt ont för att få i sig tillräckligt med kalorier när man blir äldre.

Senast redigerad av xan den 2018-11-13 klockan 21:07.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 13:17   #25
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Det är tyvärr lätt att se slapp ut om man dietar ner sig för mycket utan att ha någon nämnvärd muskelmassa.

Är det någon som har sett tjejer som precis börjat träna, kanske vart smått överviktig innan, och fått för sig att göra en bikini-fitnessatsning tidigt i sin träningskarriär? Risken finns att det kan se rejält slappt ut, specielt röven som kan bli som en tom påse utan muskler.

Vill man minimera risken att se slapp ut, bör man satsa på att lägga på sig muskler. Speciellt när man kommit upp lite i åren då muskelmassa kan vara hårdvaluta.
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19

Senast redigerad av dodie den 2018-11-14 klockan 13:18.
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)