Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-12, 12:08   #1
Slappisen
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 3
Hur får jag en smal midja?

Jag är kvinna 165 cm, 63 kg. Kroppen känns slapp, ca 6-7 cm magfett om jag klämmer ihop fettet och häng-rumpa.

Har aldrig tränat på gym. Ganska dålig kondition, men går regelbundna promenader, uppförsbackar och trappor ca 2-4 timmar i veckan.
Målet är att gå ner ca 5 kg och få en fastare kropp, smal midja, fast rumpa, men hellre smal än mycket muskler.

Jag ska dra ner på maten, men att börja träna på gym är inget alternativ just nu. Hemma-övningar känns ovant och jag har svårt att få in rutiner för det.

Räcker det med diet och att öka promenader/uppförsbackar till kanske 1 timme om dagen, för att se resultat?
Kanske börja löpträna?
Behöver jag komplettera med situps eller liknande?
Slappisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 12:18   #2
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Slappisen Visa inlägg
Jag är kvinna 165 cm, 63 kg. Kroppen känns slapp, ca 6-7 cm magfett om jag klämmer ihop fettet och häng-rumpa.

Har aldrig tränat på gym. Ganska dålig kondition, men går regelbundna promenader, uppförsbackar och trappor ca 2-4 timmar i veckan.
Målet är att gå ner ca 5 kg och få en fastare kropp, smal midja, fast rumpa, men hellre smal än mycket muskler.

Jag ska dra ner på maten, men att börja träna på gym är inget alternativ just nu. Hemma-övningar känns ovant och jag har svårt att få in rutiner för det.

Räcker det med diet och att öka promenader/uppförsbackar till kanske 1 timme om dagen, för att se resultat?
Kanske börja löpträna?
Behöver jag komplettera med situps eller liknande?
Om du inte styrketränar under kaloriunderskott kommer en stor del av viktförlusten vara muskelmassa, med styrketräning kan denna mängd minimeras.

Om du fortsätter att promenera och dietar kommer du gå ner i vikt, fett och muskler.
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 12:40   #3
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Får jag fråga hur gammal du är? 63 kilo är inte så himla mycket till din längd. Låter märkligt med så mycket fett. Hängrumpa brukar komma med åren.

Det går inte att punktbanta för att få en smal midja. Blir du smal, blir det på olika ställen på kroppen. Däremot kan du träna fram en V -formad rygg och fastare bakdel, så får du en illusion av smalare midja. Men som P skriver, medför bantning som regel även viss muskelförlust. Så banta i lugn takt och styrketräna mycket om du har möjlighet.
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 12:55   #4
Slappisen
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 3
Jag är 40 plus. Räcker det med diet och konditionsträning ca 30-60 minuter/dag eller krävs det även styrketräning för att tighta till putande mage och rumpa?
Slappisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 13:04   #5
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Slappisen Visa inlägg
Jag är 40 plus. Räcker det med diet och konditionsträning ca 30-60 minuter/dag eller krävs det även styrketräning för att tighta till putande mage och rumpa?
går inte att svara på.
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 13:13   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Slappisen Visa inlägg
Jag är kvinna 165 cm, 63 kg. Kroppen känns slapp, ca 6-7 cm magfett om jag klämmer ihop fettet och häng-rumpa.

Har aldrig tränat på gym. Ganska dålig kondition, men går regelbundna promenader, uppförsbackar och trappor ca 2-4 timmar i veckan.
Målet är att gå ner ca 5 kg och få en fastare kropp, smal midja, fast rumpa, men hellre smal än mycket muskler.

Jag ska dra ner på maten, men att börja träna på gym är inget alternativ just nu. Hemma-övningar känns ovant och jag har svårt att få in rutiner för det.

Räcker det med diet och att öka promenader/uppförsbackar till kanske 1 timme om dagen, för att se resultat?
Kanske börja löpträna?
Behöver jag komplettera med situps eller liknande?
Om magen är slapp så kan det, så vitt jag kan se det, bero på 5 orsaker:

1) Dålig hållning.
2) Resten av kroppen (armar, axlar, rygg, ben, bröst) är små, så magen ser större ut i jämförelse.
3) Mycket fett utanpå magen.
4) Mycket fett runt de inre organen i buken.
5) Ickeelastiska magmuskler.
6) Stora inre organ.

Punkt 1 kan man lätt göra något åt med en snabbt beteendeförändring.

Punkt 2 kräver hård styrketräning av hela kroppen.

Punkt 3 och 4 kommer man åt genom att förbränna fett. Det gör man genom att äta färre kalorier än man förbränner, antingen genom dietförändringar, att röra sig mer, eller både och.

Punkt 5 och 6 kan man inte göra något åt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2018-11-12 klockan 13:21.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 13:16   #7
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Om magen är slapp så kan det, så vitt jag kan se det, bero på 5 orsaker:

1) Dålig hållning.
2) Resten av kroppen (armar, axlar, rygg, ben, bröst) är små, så magen ser större ut i jämförelse.
2) Mycket fett utanpå magen.
3) Mycket fett runt de inre organen i buken.
4) Ickeelastiska magmuskler.
5) Stora inre organ.

Punkt 1 kan man lätt göra något åt med en snabbt beteendeförändring.

Punkt 2 kräver hård styrketräning av hela kroppen.

Punkt 3 och 4 kommer man åt genom att förbränna fett. Det gör man genom att äta färre kalorier än man förbränner, antingen genom dietförändringar, att röra sig mer, eller både och.

Punkt 5 och 6 kan man inte göra något åt.

Hur menar du här?
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 13:21   #8
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Viktnedgång i kombination med styrketräning är det bästa för att säkerställa att den största delen av viktnedgången består av fett.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 13:21   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Pokkes Visa inlägg
Hur menar du här?
Jag har skrivit fel på punkterna. Ska ändra det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 14:20   #10
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Skulle fokusera bara på ben och bål speciellt med tanke på om du inte har tid för det övriga. Enda du behöver göra är att istället för att spendera 2-4h på att promenera så kan du ha ett träningspass på 1h där du fokuserar just ben och bål varannan dag, t.ex mån, ons, fre. Det är bara att göra utfall och diversa hemmaövningar till början tills du känner dig bekväm att testa nytt.

Gör detta och få fram ett hum om vad du egentligen stoppar i dig, försök att få i dig protein i varje måltid, att sikta på 100g protein per dag skulle göra susen och inte alls vara något alls problem. Men att ha kontroll på kalorierna är prio. Det är mer kalorier än vad man tror i dom "nyttiga" muffisarna med bär och nötter.

Du skulle kunna köra ben varje dag i 10 år och fortfarande inte behöva oroa dig för att se "musklig" ut.
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 15:45   #11
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Du kommer inte att råka bli muskulös. Däremot kanske du blir mindre slapp om det finns en minimal grund av muskelmassa som fyller ut huden utöver inälvor och fett. Många som har "slapp" kropp skulle antagligen se bättre ut om de gick upp i vikt (muskelmassa). Det går inte att peka på tokdeffad fitness-elit och säga "sådär vill inte jag se ut" som ursäkt för att slippa lyfta tungt. Det finns inga genvägar, en atletisk kropp uppstår av atletisk aktivitet, inte promenader och sallader.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 16:11   #12
TräningFitness
Registered User
 
TräningFitnesss avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Viktnedgång i kombination med styrketräning är det bästa för att säkerställa att den största delen av viktnedgången består av fett.
Stämmer precis! Bästa sättet för att gå ner i vikt i form av fett är att kombinera det med styrketräning. Kroppen kommer då att använda sig av det lagrade fettet som energi eftersom styrketräningen skickar en signal att musklerna behövs. Annars är risken stor att kroppen börjar använda muskelmassa som energi..
__________________
Träning behöver inte vara komplicerat

https://www.ezfitness.se/
TräningFitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 21:17   #13
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av TräningFitness Visa inlägg
Stämmer precis! Bästa sättet för att gå ner i vikt i form av fett är att kombinera det med styrketräning. Kroppen kommer då att använda sig av det lagrade fettet som energi eftersom styrketräningen skickar en signal att musklerna behövs. Annars är risken stor att kroppen börjar använda muskelmassa som energi..
Fast nja, även utan styrketräning så lär inte kroppen prioritera muskelmassan som energi, att man får ett mer fördelaktigt förhållande vid styrketräning är en sak.
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 21:29   #14
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Fast nja, även utan styrketräning så lär inte kroppen prioritera muskelmassan som energi, att man får ett mer fördelaktigt förhållande vid styrketräning är en sak.
Han påstod inget annat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 21:34   #15
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Han påstod inget annat.
Så må vara, men kände att jag ville svara och fylla på
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)