Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-08, 18:46   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jag hade valt en bild där man har armbågen i 90 grader.

Å andra sidan heter den där maskinen pec deck på mitt gym, och det är den officiella benämningen av Cybex tryckt på sidan av den.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 19:10   #17
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade valt en bild där man har armbågen i 90 grader.

Å andra sidan heter den där maskinen pec deck på mitt gym, och det är den officiella benämningen av Cybex tryckt på sidan av den.
Jag utgår ifrån att det är övningen där man har armbågarna i 90 grader du syftar på som skadlig? Övningen på bild är ju typ som en vanlig cable flye?
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 19:33   #18
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ja.

Jag har för övrigt mailat min redaktör och bett att bilden kanske kan bytas. Vi får se i morgon.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 19:52   #19
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ett fiktivt helkroppspass av Arne tror jag ser ut såhär:

Värm upp med att titta på gryniga svartvita filmsnuttar av starka män från 1910-talet. Utbrist number four! På skånskengelska och lyssna på Benny Hill-themet på repeat när du tränar.

Liggande tricepssträck RUNT huvudet för helvete med en rak ELEIKOSTÅNG! 3*1-3+3*3-6+3*6-10
Scottcurl med hantel med RAKT JÄVLA ARMSTÖD 3*1-3+3*3-6+3*6-10/hand
Latsdrag BAKOM nacken 5*8-10
Sittande smithmaskinpress bakom nacken UTAN ryggstöd i super set med framför OH yeah! 5+5*10
Djuuuuuuupa knäböj 2*1 på 110% av 1rm utan att värma upp först

lite grippers och okulära jämförelser av scapula mellan babian och mandrill mellan seten. 3 TYSKA öl och råbiff med äggula och lök efteråt.


NAMBAFÅÅÅÅR!
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 20:03   #20
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är jag...

...fast bilderna är det inte jag som valt.
Jag vet

Och jag var ganska säker på att du inte hade valt bilderna (var uppe i tidigare tråd).

--
En kommentar
Citat:
Ligger man med huvudet nedåt i det läget och pressar en tung vikt, en vikt som är extra tung eftersom man är som starkast i det läget, kan risken för en blödning i en artär öka. Det kan i värsta fall leda till en blodpropp i hjärnan. Den typen av blödning kan uppstå spontant eller på grund av trauma och är den vanligaste typen av orsak till hjärninfarkt hos unga personer.
Stroke = hjärnblödning eller hjärninfarkt. En infarkt är en skada som beror på lokal blodbrist, ofta orsakat av en blodpropp. Högt blodtryck ger nog snarare risk för blödning - och kanske särskilt för de stackare som har ett aneurysm (sjuklig vidgning av ett kärl).
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 20:31   #21
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Jag vet

Och jag var ganska säker på att du inte hade valt bilderna (var uppe i tidigare tråd).
Naturligtvis visste du det. Dig lurar man inte så lätt!
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 20:44   #22
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Skitövningar deluxe, även om det definitivt finns lite utrymme för debatt gällande träning på instabilt underlag!
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 21:09   #23
Lyset
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ett fiktivt helkroppspass av Arne tror jag ser ut såhär:

Värm upp med att titta på gryniga svartvita filmsnuttar av starka män från 1910-talet. Utbrist number four! På skånskengelska och lyssna på Benny Hill-themet på repeat när du tränar.

Liggande tricepssträck RUNT huvudet för helvete med en rak ELEIKOSTÅNG! 3*1-3+3*3-6+3*6-10
Scottcurl med hantel med RAKT JÄVLA ARMSTÖD 3*1-3+3*3-6+3*6-10/hand
Latsdrag BAKOM nacken 5*8-10
Sittande smithmaskinpress bakom nacken UTAN ryggstöd i super set med framför OH yeah! 5+5*10
Djuuuuuuupa knäböj 2*1 på 110% av 1rm utan att värma upp först

lite grippers och okulära jämförelser av scapula mellan babian och mandrill mellan seten. 3 TYSKA öl och råbiff med äggula och lök efteråt.



Det är sådana här inlägg som gör det värt att fortfarande läsa på kolo emellanåt.
Lyset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 21:11   #24
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Om man tänker sig att man skulle träna att bli någon slags "actionfilmhjälte" fast på riktigt (alltså inte bara se tuff ut, utan kunna göra grejerna som de gör i filmerna), då föreställer jag mig att träning på instabilt underlag vore bra? Så man kan springa, stå och slåss på på fordon som rör sig, i träd, på ollifanter, vingliga byggnader osv...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 21:17   #25
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Jag vet

En kommentar


Stroke = hjärnblödning eller hjärninfarkt. En infarkt är en skada som beror på lokal blodbrist, ofta orsakat av en blodpropp. Högt blodtryck ger nog snarare risk för blödning - och kanske särskilt för de stackare som har ett aneurysm (sjuklig vidgning av ett kärl).
Det har väl lossnat någon bit i halsen hos de som blivit skadade som i sin tur fastnat i hjårnan, vad jag läst om problemet.

Borde gälla all sk "Handstand push ups" lika så. Jag har alltid känt mig extremt obekväm med dem och slutade göra dem efter en incident kombiantion med en annan skada, trodde jag skulle dö på kuppen.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 21:56   #26
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Naturligtvis visste du det. Dig lurar man inte så lätt!
Du finner det osannolikt att jag kände till King Grubs nick på body? När han har länkat ganska många artiklar? Och vi är facebookvänner?
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 00:57   #27
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Angående sittande bålrotation; kan man säga att all den typen av träning är dålig eller är det just att man blir i en fixerad position när man använder en maskin?
Hur är det med typ övningen russian twist?
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 08:58   #28
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Du finner det osannolikt att jag kände till King Grubs nick på body? När han har länkat ganska många artiklar? Och vi är facebookvänner?
Andreas är hans namn inte hans nick.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 09:04   #29
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Angående sittande bålrotation; kan man säga att all den typen av träning är dålig eller är det just att man blir i en fixerad position när man använder en maskin?
Hur är det med typ övningen russian twist?
Nej, all typ av bålrotation är inte alls dålig, inte i maskin heller.
Men problemet är att det är för lätt att rotera för mycket, att kotorna inte är i rätt position och att man har för hög belastning bla.
För nån som inte har ett sprcifikt mål eller vet vad man gör är det helt enkelt väldigt ovärt. Bättre då att satsa på att kunna motverka rotation, tex med ennarmsrodd.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 09:04   #30
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Angående sittande bålrotation; kan man säga att all den typen av träning är dålig eller är det just att man blir i en fixerad position när man använder en maskin?
Hur är det med typ övningen russian twist?
Faran är till stor del för att det blir för tungt på fel sätt och fel ställen i en sån maskin, om man använder den fel, vilket är väldigt lätt att göra om man behandlar den som en vanlig maskin. Russian twist är definitivt mycket säkrare, men man ska inte ha en för tung vikt. Kanske 3-8 kg i början.

Hade en sån bålrotationsmaskin som inte användes på huuuur länge som helst för att vi dömde ut den, men sen när vi insåg att om man körde på jättelåg vikt och såg till att liksom vrida genom enbart aktivering av magen snarare än att bara göra rörelsen med vilka muskelgrupper som helst, så tog den riktigt bra kändes det som. Men allt känns ju som det tar riktigt bra när man gör så, behöver ju inte betyda att det ger.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)