Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-10, 09:15   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Mjölk vs vassleprotein för styrka, muskelmassa och anabola signaler

Citat:
Background

A rapid digestibility and high leucine content are considered important for maximal stimulation of muscle protein synthesis. Consequently, with these properties, native whey may hold greater anabolic potential than milk, when supplemented in combination with strength training. Our aim was to compare the effects of supplementation with milk or native whey, during a 12-week strength training period, on gains in muscle mass and strength in young adults.

Methods

In this double-blinded, randomized, controlled study a total of 40 untrained young men and women received two daily servings of either milk or native whey containing 20 g of protein, during a 12-week strength training intervention. Muscle strength, lean mass, thigh muscle cross sectional area, m. vastus lateralis thickness and muscle fiber cross sectional area were assessed before and after the training period. In addition, the acute phosphorylation of the anabolic kinases p70S6K, 4E-BP1 and eEF-2 in response to a standardized workout and supplementation was investigated before and after the 12-week training period.

Results

Muscle mass and strength increased, by all measures applied (5-16%, P < 0.001), with no differences between groups (P > 0.25). p70S6K phosphorylation increased (~1000%, P < 0.02) 2 hours after exercise in the untrained and trained state, but no differences in anabolic signaling were observed between supplements (P > 0.40). No correlation between these acute measures and changes in muscle mass or strength were observed.

Conclusion

Supplementation with milk or native whey during a 12-week strength training period did not differentially affect muscle mass and strength in young untrained individuals.
No Difference Between Spray Dried Milk and Native Whey Supplementation with Strength Training. Medicine & Science in Sports & Exercise: August 28, 2018.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 13:31   #2
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
"two daily servings of either milk or native whey containing 20 g of protein"

Om man tolkar detta som att både mjölkdosen och vassledosen innehåll 20g protein så är det ju inte så konstigt att man fick lika resultat. Om inte så undrar man ju hur mycket mjölk det var per "serving". Missar jag något här?
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 14:51   #3
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
"two daily servings of either milk or native whey containing 20 g of protein"

Om man tolkar detta som att både mjölkdosen och vassledosen innehåll 20g protein så är det ju inte så konstigt att man fick lika resultat. Om inte så undrar man ju hur mycket mjölk det var per "serving". Missar jag något här?
Sen när är det klart att lika mycket protein från vassle eller mjölk ger samma resultat? Mjölk är ju inte rent vassle utan också kasein. Efter träning har ju dock kasein visat sig stimulera proteinsyntesen, om jag kommer ihåg rätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 22:50   #4
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Sen när är det klart att lika mycket protein från vassle eller mjölk ger samma resultat? Mjölk är ju inte rent vassle utan också kasein. Efter träning har ju dock kasein visat sig stimulera proteinsyntesen, om jag kommer ihåg rätt.
Har inte påstått att det är klart bara att det inte är så konstigt att få lika resultat när totalt intag av protein är detsamma. Någon mer kunnig än jag får gärna förklara om lika resultat på endast vassle vs vassle + kasein är sensationellt/intressant på något sätt (ej sarkasm).

Personligen ser jag smidighet som den största fördelen med proteinpulver. En skopa whey 100 ger mig 29 gram protein. För att få samma mängd via mjölk krävs ca 4 dl.

Senast redigerad av FoolsGold den 2018-10-10 klockan 22:51.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 05:11   #5
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Har inte påstått att det är klart bara att det inte är så konstigt att få lika resultat när totalt intag av protein är detsamma. Någon mer kunnig än jag får gärna förklara om lika resultat på endast vassle vs vassle + kasein är sensationellt/intressant på något sätt (ej sarkasm).

Personligen ser jag smidighet som den största fördelen med proteinpulver. En skopa whey 100 ger mig 29 gram protein. För att få samma mängd via mjölk krävs ca 4 dl.
Att man får samma resultat av samma mängd protein är ju inte heller det klart. Nu är det iofs mjölkprotein så de ligger säkert närmre varandra än ägg mm. Vet inte men 18g ringer en klocka, undrar om det är mängden äggprotein som krävs för maximal stimulans av proteinsyntesen.

Gammalt svar från Grub sa 20g iaf.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"

Senast redigerad av Dreas den 2018-10-11 klockan 05:13.
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 07:27   #6
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Personligen ser jag smidighet som den största fördelen med proteinpulver. En skopa whey 100 ger mig 29 gram protein. För att få samma mängd via mjölk krävs ca 4 dl.
Hur räknade du nu?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 09:35   #7
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Hur räknade du nu?
Helt fel ser jag.

100g mjölk = 3,5 g protein
100g mjölk = ca 1 dl
Det krävs alltså 8 dl mjölk för att komma upp i ca samma mängd protein (28 g). Rätt nu?

Detta gör ju i och för sig bara min poäng om smidighet ännu starkare.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 10:00   #8
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Helt fel ser jag.

100g mjölk = 3,5 g protein
100g mjölk = ca 1 dl
Det krävs alltså 8 dl mjölk för att komma upp i ca samma mängd protein (28 g). Rätt nu?

Detta gör ju i och för sig bara min poäng om smidighet ännu starkare.
Japp!
Men, mjölk är mycket godare!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 10:01   #9
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Mjölk är ju mycket smidigare. Bara att köpa en liter och svepa rätt ur förpackningen. Ingen shaker, ingen disk, inget blandande.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 14:39   #10
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
De använde torrmjölk, alternativt vassleproteinpulver+grädde+laktos, som båda blandades med vatten. Totalt 40g protein per dag från supplement.
Proteinintaget var 2.0 g/kgBW, fullt tillräckligt alltså. Att resultaten inte skiljde sig åt är därför inte så konstigt.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 17:55   #11
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Är inte mjölk och vassle typ samma sak?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 19:03   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Både kasein och vassle är mjölkproteiner, men proteinet i komjölk består till 80 % av kasein och till 20 % av vassle.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)