Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-27, 08:10   #1
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Aktivera en 63-åring efter en stroke

BAKGRUND
Farsan fick en stroke i torsdags och har nu tappat en del av synen samt blivit tillskriven blodförtunnande medicin. Skarphetsmässigt tror jag att han ser som vanligt men han har tappat en del av synfältet, går han t.ex. i en korridor så ser han inte dörrarna på höger sida. Kollar han rakt fram så verkar inte hans synfält innefatta mycket mer än typ en meter åt höger sida. Detta ska vara permanent(fanns chanser för viss förbättring men det var inget man skulle räkna med) och han kommer nu att gå i pension samt aldrig mer få köra bil igen. Det sistnämnda är väldigt tråkigt då det har varit ett av hans FÅ intressen, han tog dragracing-körkort så sent som förra veckan.

När han fick beskedet om synen i kombination med den blodförtunnande medicinen som ökar risken för blödningar så kunde man nästan se hur livet rann ur honom. Känslan i rummet var att nu skulle farsan sitta av återstoden av sin tid. Detta förbyttes redan dagen efter åt att se det positiva. Han ser trots allt fortfarande och han fick inga direkta fysiska restriktioner.

ÅTGÄRDER
Jag känner att jag behöver ta lite mer ansvar nu, främst genom att umgås mer med familjen men även genom att försöka förbättra farsans fysiska tillstånd. Han är väldigt otränad, lite överviktig(stor mage) och har aldrig haft fysisk aktivitet som något intresse. Jag tror inte att det är omöjligt att aktivera honom om man är envis och ligger på lite. Min plan är att göra något med honom varje vecka så att han får det sociala, kommer hemifrån samt så att jag faktiskt ser till att lite träning blir av. Men VAD ska vi göra?

Cykling har han inte så långt till, har cyklat en del till jobbet(dryg mil) samt kört något motionslopp när han var yngre. Det är dessutom skonsamt. Det känns väl dock halvt livsfarligt med så begränsad syn? Min tanke var att jag skulle kunna cykla på hans högra sida där han inte ser men det känns fortfarande för farligt för en 63-årig gubbe.

Löpning? Det känns tungstartat och han har dessutom ett ben eller om det är höften som är halvdan. Gym vore grymt i teorin men jag har svårt att se hur han skulle kunna hålla intresset uppe, det är dock värt ett försök.

Mitt bästa förslag hittills, bortsett promenader som jag hoppas att han kan hålla igång med på egen hand, är simning. Vad tror ni om det? Han ser då typ ingenting åt höger men det borde väl fungera hyfsat ändå? Jag skulle då kunna simma på hans högra sida för att få honom att känna sig lite tryggare.

Tanken är att hitta en aktivitet som jag och han utför en gång per vecka. Vartefter så bygger vi på till två gånger/vecka. Det känns lika viktigt att han får komma hemifrån samt får kvalitetstid med mig som att själva träningen är bra. Morsan är rätt mycket #fitness och får ansvara för att han börjar äta bättre och mindre.

Har ni några förslag? Känns simning som en god idé? Den trånga faktorn är som sagt nästintill obefintligt synfält åt höger och så går han på blodförtunnande medicin för att förhindra en till stroke.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 08:18   #2
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Har tyvärr inget tips. Men all heder och respekt till dig för att du bestämt dig för att hjälpa farsan nu när ham hamnat i en svår sits. Hoppas ni hittat nån aktivitet som funkar.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 08:21   #3
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Först och främst etablera en god och återkommande kontakt med en fysioterapeut, helst en med gedigen erfarenhet av just rehabilitering efter stroke. Det finns så mycket man åstadkomma med hjälp av någon med rätt kunskapsbatteri. All heder åt dig och att du vill hjälpa till! Lycka till.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 08:26   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Har han möjlighet att snickra?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 08:32   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Om jag inte minns fel så har primärvården krav på sig att ha något slags "neuroteam" i och med vårdvalet. Här har vi samarbete med arbetsterapeut, fysioterapeut och logoped t.ex. Ring din vårdcentral, eller rehabklinik om nu FT/AT jobbar separat från vårdcentraler där du bor, och be om en bedömning snarast.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 08:49   #6
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Wilt the Stilt Visa inlägg
Har tyvärr inget tips. Men all heder och respekt till dig för att du bestämt dig för att hjälpa farsan nu när ham hamnat i en svår sits. Hoppas ni hittat nån aktivitet som funkar.
Tack så mycket, övertygad om att vi hittar något.

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Först och främst etablera en god och återkommande kontakt med en fysioterapeut, helst en med gedigen erfarenhet av just rehabilitering efter stroke. Det finns så mycket man åstadkomma med hjälp av någon med rätt kunskapsbatteri. All heder åt dig och att du vill hjälpa till! Lycka till.
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Om jag inte minns fel så har primärvården krav på sig att ha något slags "neuroteam" i och med vårdvalet. Här har vi samarbete med arbetsterapeut, fysioterapeut och logoped t.ex. Ring din vårdcentral, eller rehabklinik om nu FT/AT jobbar separat från vårdcentraler där du bor, och be om en bedömning snarast.
Tack! Han ska träffa en optiker om tre veckor. Det här med fysioterapeut låter intressant. Jag förstår att det är en god idé men vad kan en sådan göra rent konkret på ett ungefär? Jag frågar eftersom att han rent fysiskt inte har något som han ska återhämta sig ifrån. Tänker ni att de kan ha bra input att ge angående saker man inte bör göra när man går på blodförtunnande samt har begränsad syn? Och på samma tema: tycker ni att det är en dålig idé att ta med honom på simning innan han har besökt en fysioterapeut?

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Har han möjlighet att snickra?
Rent logistiskt: ja. Bor i villa och har snickarbod och allt sådant. När vi fick beskedet i fredags om hans ökade risk för blödningar etc. så lät det nästan som att han inte skulle få göra något som kunde riskera en blödning ö.h.t. Så är det givetvis inte, man kan ju inte gå runt och vara rädd för allting. Så snickra kan han säkert göra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 08:52   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Snickra tror jag på. Inte så bra konditionsträning eller styrketräning, men han får röra på lederna iallafall. Bra hjärngympa och nåt ni kan göra ihop.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 08:59   #8
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Snickra tror jag på. Inte så bra konditionsträning eller styrketräning, men han får röra på lederna iallafall. Bra hjärngympa och nåt ni kan göra ihop.
Ja, det är väl något som man kan göra någon gång. Typ bygga ett bord eller något. Men det blir nog mer som en bonusgrej och inget som ingår i något sorts träningsschema eller fast aktivitet med mig. Med simningen tänker jag att man kan dedikera varje typ onsdagskväll åt detta till att börja med. Sedan utöka till t.ex. lördagsmorgnar.

Sen bör jag eller någon annan ta med honom på biltävlingar eftersom att det är något som han genuint tycker om. Köra bil och kolla på bilar är hans absolut största intresse.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 09:34   #9
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Beklagar det som skett. Simning eller t.ex. ledd vattengymnastik kan ju ha en fördel i att det kan vara lätt att få sociala kontakter där som motiverar till att fortsätta. Kan vara viktigt för en som inte annars är så brydd i konditionsträning att ha gemenskap som morot.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 09:44   #10
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Kan du aktivera honom på bästa sätt och få igång både kropp och humör så är det sannolikt bara bra. Både en fysioterapeut och en arbetsterapeut kan bedöma hans neglekt (att han inte ser ena sidan) och hjälpa till med strategier för det. Rekommendationer avseende fysisk aktivitet i förebyggande syfte. FaR-recept vid behov (fysisk aktivitet på recept), m.fl.

Sedan kan det säkert kännas motiverande för din fader att han bara får träffa någon vårdgivare och känna att någon finns där och stöttar och hjälper till från det professionella hållet också.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 09:44   #11
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Beklagar det som skett. Simning eller t.ex. ledd vattengymnastik kan ju ha en fördel i att det kan vara lätt att få sociala kontakter där som motiverar till att fortsätta. Kan vara viktigt för en som inte annars är så brydd i konditionsträning att ha gemenskap som morot.
Tack. Anledningen till att jag är så inne på just simning är för att det är skonsamt samt den träningsform där vi är mest jämna. Det känns också mer som "en riktig aktivitet" än att t.ex. åka ut till honom en gång i veckan för att gå en promenad. Det kan han ju göra utan mig. Simning blir lite mer utav en "happening".
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 09:50   #12
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Kan du aktivera honom på bästa sätt och få igång både kropp och humör så är det sannolikt bara bra. Både en fysioterapeut och en arbetsterapeut kan bedöma hans neglekt (att han inte ser ena sidan) och hjälpa till med strategier för det. Rekommendationer avseende fysisk aktivitet i förebyggande syfte. FaR-recept vid behov (fysisk aktivitet på recept), m.fl.

Sedan kan det säkert kännas motiverande för din fader att han bara får träffa någon vårdgivare och känna att någon finns där och stöttar och hjälper till från det professionella hållet också.
Tack. Jag ska absolut ta tag i det här med fysioterapi. Mycket bra att ni upplyste om detta, har faktiskt inte tänkt i de banorna tidigare.

Jag tror jättemycket på det här med regelbunda aktiviteter, att han vet att det på t.ex. onsdagar är simning. Nu går han liksom abrupt från att jobba hårt till att inte ha någonting alls på schemat.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 09:58   #13
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Både simning och cykling ska ju vara skonsamma aktiviteter. Simning kanske är mindre socialt då man inte direkt simmar bredvid varandra och pratar.

Men gym då? Ni kan köra lite cirkelträning, där finns många konditionsmaskiner att använda sig av också.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 10:28   #14
Daniel_S
Periodare
 
Daniel_Ss avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobstad, Finland
Inlägg: 457
Paddla kayak kan vara både tungt och skonsamt, kräver förstås vattendrag samt en investering. Spinning är underskattat som kom-igång-gren, men alla faller ju inte för tanken att cykla på stället. Skogsvandringar är ofta mer motiverande än promenader.

Viktigt att få in en rutin, och kanske även en målsättning. Pröva på olika saker fördomsfritt. Om drag racing var ett intresse, så finns det nog en portion adrenalin-junkie i honom. Då är ju en utmaning att hitta något som stillar den hungern med tiden.
Daniel_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 11:40   #15
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Både simning och cykling ska ju vara skonsamma aktiviteter. Simning kanske är mindre socialt då man inte direkt simmar bredvid varandra och pratar.

Men gym då? Ni kan köra lite cirkelträning, där finns många konditionsmaskiner att använda sig av också.
Cykling tror jag att vi kan utesluta. Hur mycket man än säkrar upp sig så är det ett för stort problem att han mer eller mindre inte ser alls till höger. Det är nog en obehaglig faktor även när man simmar men ett mycket mindre problem och säkerhetsrisk.

Gym ska jag lobba för. Hade ju av uppenbara skäl passat perfekt för mig. Men är rädd för att han kommer att tröttna snabbt på det. Skulle vara om det väger över positivt att han får umgås med mig också.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)