Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-04, 21:52   #46
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Mina föräldrar är i 60-års åldern och har båda blivit riktiga gymråttor på äldre dagar. De går mest på gruppass (bodypump och spinning), men min 61-åriga pappa har även en PT som drillar honom i diverse rörlighetsövningar och annat en gång i veckan. Så det kan vara värt att testa gym ändå tycker jag.

Himla fint att du engagerar dig så mycket i din pappas hälsa och skönt att läsa att han blivit bättre
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 10:08   #47
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Mina föräldrar är i 60-års åldern och har båda blivit riktiga gymråttor på äldre dagar. De går mest på gruppass (bodypump och spinning), men min 61-åriga pappa har även en PT som drillar honom i diverse rörlighetsövningar och annat en gång i veckan. Så det kan vara värt att testa gym ändå tycker jag.

Himla fint att du engagerar dig så mycket i din pappas hälsa och skönt att läsa att han blivit bättre
Det låter ju guld men även om man aldrig ska säga aldrig så är farsan så långt ifrån något sådant som man bara kan komma... Men vi får se!

Tack!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 14:48   #48
oren
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 43
Nu är jag jättesen på bollen här, men precis som du skriver är det fråga om synfältsbortfall, inte neglekt. Synfältsbortfall är betydligt lättare att leva med, om än nog så störande. Din far kan fortsätta att se långsam återhämtning under ytterligare flera månader
oren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 09:05   #49
Lowerz
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 9
Hej! Intressant tråd och kul att du är så villig att hjälpa till och leta information!
Jag arbetar själv som fysioterapeut och har tidigare haft många stroke patienter, dock oftast de som påverkats mer och då haft väldigt stora fysiska problem. Låter som att han inte direkt fått några stora (eller inga?) svagheter i kroppen utan endast synbortfallet? Vilket man får säga är "tur i oturen" i sådana fall.

Hur som helst så är dom första månaderna efter en stroke kritiska gällande träning, det är då man gör dom stora framstegen upp till ett år (även om de finns många fall av personer som även gjort stora framsteg senare i livet också).

Bra att han ska få komma till neurorehab, det behövs göra en bedömning gällande både styrka/koordination/balans och synbortfallet, ofta kan det föreligga en svaghet även om man tror att man är lika stark som tidigare. Jag skulle rekommendera ALLA som fått en stroke att träna balans/koordinationsövningar i början vilket även kan hjälpa till med synbortsfallet. Detta kan vara så enkelt som att stå ute och kasta boll med varandra och utmana den högra sidan försiktigt där han ser lite sämre.
En av dom viktigaste sakerna är att fortsätta med sitt liv, inte begränsa sig. Vill han cykla så ska han träna på att göra det för att inte falla in i någon depression som tyvärr många kan göra, framförallt kanske dom som har fått lite större svagheter av stroken.

Lycka till!
Lowerz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 10:31   #50
anvandarnamnam
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 7
Gokart kanske kan funka om han gillade motorsport?
anvandarnamnam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 08:18   #51
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Lowerz Visa inlägg
Hej! Intressant tråd och kul att du är så villig att hjälpa till och leta information!
Jag arbetar själv som fysioterapeut och har tidigare haft många stroke patienter, dock oftast de som påverkats mer och då haft väldigt stora fysiska problem. Låter som att han inte direkt fått några stora (eller inga?) svagheter i kroppen utan endast synbortfallet? Vilket man får säga är "tur i oturen" i sådana fall.

Hur som helst så är dom första månaderna efter en stroke kritiska gällande träning, det är då man gör dom stora framstegen upp till ett år (även om de finns många fall av personer som även gjort stora framsteg senare i livet också).

Bra att han ska få komma till neurorehab, det behövs göra en bedömning gällande både styrka/koordination/balans och synbortfallet, ofta kan det föreligga en svaghet även om man tror att man är lika stark som tidigare. Jag skulle rekommendera ALLA som fått en stroke att träna balans/koordinationsövningar i början vilket även kan hjälpa till med synbortsfallet. Detta kan vara så enkelt som att stå ute och kasta boll med varandra och utmana den högra sidan försiktigt där han ser lite sämre.
En av dom viktigaste sakerna är att fortsätta med sitt liv, inte begränsa sig. Vill han cykla så ska han träna på att göra det för att inte falla in i någon depression som tyvärr många kan göra, framförallt kanske dom som har fått lite större svagheter av stroken.

Lycka till!
Tack för ditt inlägg! Som du skriver så hade han nog så här i efterhand tur i oturen. Jag har nämnt det där med att träna synen ett par gånger och det har nog fått lite effekt. Morsan sa t.ex. att hon efter att jag berättat detta inte försöker underlätta för farsan genom att t.ex. alltid försöka vara i hans vänstra synfält utan istället utmana honom lite.

Vad gäller det här med cykling och dylikt så håller jag med. Det är nog en frihet som behövs. Sen, om han gör som han säger och kliver av cykeln varje gång han passerar en väg, så känns det ju även ganska idiotsäkert.

Citat:
Ursprungligen postat av anvandarnamnam Visa inlägg
Gokart kanske kan funka om han gillade motorsport?
Mjaaa Kanske! Än så länge så skulle han ju inte se om någon körde om på höger sida.

Det är lite kul att någon nämnde paddling här i tråden för det har han faktiskt börjat utöva Han har en uppblåsbar kanot som är lätt att släpa med sig. I lördags låg jag med en polare vid den lokala sjön och degade. Ser helt plötsligt en person i en väldigt liten kanot och ba "vad fan, är inte det där farsan?" Mycket riktigt så var han ute på en tur på sjön. Så det känns som något som han kommer att syssla lite med under sommaren.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 10:02   #52
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Skaffa hund? Tycker väldigt många äldre mår kanon av det och rör på sig mycket mer och får ett allmänt roligare liv.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 12:02   #53
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Skaffa hund? Tycker väldigt många äldre mår kanon av det och rör på sig mycket mer och får ett allmänt roligare liv.
Yes, vi har hund! Så det är ju en positiv sak
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 18:13   #54
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Yes, vi har hund! Så det är ju en positiv sak
Sedär! Väldigt bra kompis faktiskt som får alla att röra på sig mer.

Senast redigerad av Helgehorse den 2019-06-10 klockan 18:17.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)