Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Snattar du godis?
Ja 6 8.11%
Nej 68 91.89%
Antal röster: 74. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-16, 10:59   #46
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Någon som vill räkna på antalet stölder och vad det genererat i svinn för butikerna? Säg att genomsnittsbutiken har x antal kunder som "provar" 3 godisar á y gram * 365 dagar/år.
Räknar man på omsättningspris vid naturgodishyllan blor det ännu bättre.
De pengarna läggs på priset och sen gnäller "provsmakarna" på att det är för dyrt att chansa :-d
Man räknar med 10-12 miljarder i kostnad för näringslivet pga stöld/snatteri. Då givetvis allt inkluderat inte enbart godis

Men att det kommer reflekteras på priset är uppenbart
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 11:09   #47
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Fildelning är inte stöld, utan brott mot upphovsrättslagen.
Rätt lika dock, man får sin produkt utan att betala för den som lagen föreskriver. Tippar att även för godissnatteri så kommer den största förlusten från utebliven försäljning snarare än värdet på själva varan.

Senast redigerad av Sasquatch den 2020-02-16 klockan 11:10.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 11:10   #48
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Sasquatch Visa inlägg
Rätt lika dock, man får sin produkt utan att betala för det som man bör. Tippar att även för godissnatteri så kommer den största förlusten från utebliven försäljning snarare än värdet på själva varan.
Would you download a car?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 11:11   #49
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 11:12   #50
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Sasquatch Visa inlägg
Rätt lika dock, man får sin produkt utan att betala för den som lagen föreskriver. Tippar att även för godissnatteri så kommer den största förlusten från utebliven försäljning snarare än värdet på själva varan.
Vid fildelning försvinner inte produkten så den inte går att sälja till någon annan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 11:17   #51
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vid fildelning försvinner inte produkten så den inte går att sälja till någon annan.
Men tillverkaren går ändå miste om pengarna denne skulle fått om användaren hade köpt produkten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 11:21   #52
qozmox
Registered User
 
qozmoxs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 468
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Men tillverkaren går ändå miste om pengarna denne skulle fått om användaren hade köpt produkten.
Skillnaden är att de bara förlorar eventuell köpare av varan. Dvs ev. vinst uteblir.
Medans om man stjäl godis, blir de dessutom av med varan i sig. De förlorar alltså inte bara eventuell köpare, men dessutom varan.

Det är ju just därför jag alltid tycker det är vidrigt hur Hollywood beräknar "förluster"
när det kommer till torrents typ.
1miljon nedladdningar är inte 1miljon biobesökare.
__________________
My mother said,
"You sucked my pussy when you came out. Don't ever talk back. I handed you life and I'll snatch it back"

Senast redigerad av qozmox den 2020-02-16 klockan 11:27.
qozmox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 11:30   #53
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Vad har stöld med sharia att göra?
Sharia innefattar bestraffningar, hudud. Som att kapa handen av tjuvar.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 11:41   #54
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av qozmox Visa inlägg
Skillnaden är att de bara förlorar eventuell köpare av varan. Dvs ev. vinst uteblir.
Medans om man stjäl godis, blir de dessutom av med varan i sig. De förlorar alltså inte bara eventuell köpare, men dessutom varan.

Det är ju just därför jag alltid tycker det är vidrigt hur Hollywood beräknar "förluster"
när det kommer till torrents typ.
1miljon nedladdningar är inte 1miljon biobesökare.
Vad kostar egentligen ett hekto lösgodis affären jämfört med hur mycket de säljer det för? Får lösgodis bara ligga ute i lådorna hur länge som helst tills det blir sålt? Trodde om godis inte blev sålt inom en viss tid så måste det slängas och ersättas med fräsch vara.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 11:41   #55
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Sharia innefattar bestraffningar, hudud. Som att kapa handen av tjuvar.
Kändes bars som en konstig fråga, att slänga in sharia sådär
Vi har förbud mot stölder etc i princip alla religioner ?
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 11:51   #56
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Kändes bars som en konstig fråga, att slänga in sharia sådär
Vi har förbud mot stölder etc i princip alla religioner ?
Konstig fråga eller inte, varför lekte du dum?

Min fråga var liksom- hur känner du inför att få handen kapad, tjuv? Det finns en del som vill införa sådant, även om det är sponsrat från KSA. Det är en klar skillnad från gällande svensk lagstiftning.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 11:55   #57
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Konstig fråga eller inte, varför lekte du dum?

Min fråga var liksom- hur känner du inför att få handen kapad, tjuv? Det finns en del som vill införa sådant, även om det är sponsrat från KSA. Det är en klar skillnad från gällande svensk lagstiftning.
Varför spelar du själv dum och försöker få en tråd om snatteri gå i riktningen sharia och hur dåligt islam är?
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 11:56   #58
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Jag tror dessutom att det bara är den som tillgängliggör verk för andra som bryter mot upphovsrättslagen. Att ladda ner med program som inte automatiskt delar ut skulle i så fall innebära att man inte bryter mot lagen.
Det är definitivt även olagligt att endast ladda ned.

Piratstreaming kanske inte olagligt.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 11:58   #59
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Konstig fråga eller inte, varför lekte du dum?

Min fråga var liksom- hur känner du inför att få handen kapad, tjuv? Det finns en del som vill införa sådant, även om det är sponsrat från KSA. Det är en klar skillnad från gällande svensk lagstiftning.
Nej, nu ska vi inte ta en tråd om lösgodissnatteri och föra in den på spåret invandringspolitik.

Det är avslöjande att korporationer styr allt i våra liv när den offentliga diskussionen handlar om huruvida fildelning av Hollywoodfilmer är stöld av filmbolagens egendom eller inte, istället för om att skatt är stöld av det vi äger. Företag finns inte på riktigt, det är bara papperstigrar, men skatt kan vara stöld från verkliga, levande och kännande människor.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 12:11   #60
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
En artikel i Aftonbladet säger "Jag ska vara försiktig med att säga belopp, men vi har butiker där vi upptäckt svinn på närmare 100 000 kronor om året". I Norge. Vet inte om lösgodis är mer populärt i Sverige.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ovsmakar-godis
Jag ska också vara försiktig med att säga belopp, men eftersom jag ändå har några års erfarenhet inom godisbranschen så kan jag nog påstå att det där är låga siffror i en del fall, i alla fall i Sverige. Då pratar jag inte endast om kedjan jag är lite kolo-känd för att ha arbetat i utan även om andra kedjor som kanske bara har lösgodis som biprodukt.

Jag upphörde själv aldrig förvånas över hur många som faktiskt tyckte att det var okej i perioder att ta godis utan att betala för det, oftast med just resonemanget att "Man måste ju få smaka". Precis som man gör i fruktdisken då antar jag.

Jag hade dock lite tur, jag hade under mina sista år i branschen en väldigt bra kundkrets och mängden personer som gjorde sådant minskade av både att jag och personalen var snabba med att säga till (Och lustigt nog att trots att det var "Okej att smaka" så skämdes de flesta väldigt mycket när andra kunder hörde oss säga till dem) och sen också att många kunder var själva duktiga på att säga till andra kunder som gjorde så.

Det var dock roligt för jag hade regeln att om en kund frågade oss om de fick smaka en sort de aldrig smakat förut, då var svaret genast "Ja" och vi tog fram en bit till dem med plasthandske så att man inte tallade med fingrarna i lösgodiset eller på skopan. Jag förstår inte butiker som inte tillåter det när man frågar vänligt (ligger ju på hur chefen är, inte på personalen).
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)