Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-02-16, 16:34   #646
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Hur ska man lägga in en bostad i sina tillgångar?

Lägger upp en budget samt en tillgångsfördelning. En bostad värd 1000000:- som är betald, ska den läggas in som fullvärdig tillgång eller till max 85%, som är det belopp man belåna bostaden till utan att sälja den.
Jag hade tagit 75% av marknadsvärdet, men det spelar ingen större roll så länge du inte jätteplötsligt blir tvungen att sälja.

Jag räknar bara likvida medel, det är lättast.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 10:40   #647
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Hur ska man lägga in en bostad i sina tillgångar?

Lägger upp en budget samt en tillgångsfördelning. En bostad värd 1000000:- som är betald, ska den läggas in som fullvärdig tillgång eller till max 85%, som är det belopp man belåna bostaden till utan att sälja den.
Tillgången skulle jag räknat som det netto du kan få ut. Dvs marknadsvärde-skatt och försäljningsomkostnader. Lån hade du ju inga annars måste såklart de bort också.
Sedan måste man ju ha någonstans att bo så övervärde i bostad kanske inte är något man ska räkna med i vardagsekonomin...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 08:54   #648
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Bättre sent än aldrig, men när jag nu får lönen för februari så hade jag tänkt sätta in ~50% av det jag har sparat på ett ISK konto och typ Avanza Zero.

Har däremot funderat på om man ska dela upp det och lägga hälften på Avanza Zero och hälften på Nordnets Superfond?

Eller är det bara onödigt?

Det är tänkt som långsiktigt sparande, 5-10 år iallafall. Eventuellt att jag har en av dom som pensionssparande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 10:26   #649
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
jämför innehaven.
Någon svensk aktiefond
Någon globalfond
Ett par investmentbolag

Då är man ganska bra exponerad.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 14:17   #650
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Vad är "rimligt" att budgetera för semester egentligen? Testade googla lite i hopp om att fatonbaldet eller pexressen skrivit om detta, men icke. Kanske Konsumentverket har några sköna siffror? Halp.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 14:23   #651
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Bättre sent än aldrig, men när jag nu får lönen för februari så hade jag tänkt sätta in ~50% av det jag har sparat på ett ISK konto och typ Avanza Zero.

Har däremot funderat på om man ska dela upp det och lägga hälften på Avanza Zero och hälften på Nordnets Superfond?

Eller är det bara onödigt?

Det är tänkt som långsiktigt sparande, 5-10 år iallafall. Eventuellt att jag har en av dom som pensionssparande.
Är det mkt pengar hade jag öppnat depå på båda.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 14:25   #652
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Är det mkt pengar hade jag öppnat depå på båda.
Tanken är väl ~200k totalt och fylla på med 4-5k i månaden (så om jag splittar blir det ju då 100k + 2-2,5k i vardera)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 14:43   #653
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Vad är "rimligt" att budgetera för semester egentligen? Testade googla lite i hopp om att fatonbaldet eller pexressen skrivit om detta, men icke. Kanske Konsumentverket har några sköna siffror? Halp.
Hur menar du?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 14:51   #654
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Tanken är väl ~200k totalt och fylla på med 4-5k i månaden (så om jag splittar blir det ju då 100k + 2-2,5k i vardera)
Trots att fonderna är avgiftsfria kan det vara en sämre affär än att köra på en fond med avgift. Du får sammanställa årlig avkastning (snitta på 10 år eller dylikt), avgift och inflation och jämföra olika fonder.

Den fond som har bäst avkastning i förhållande till avgift + inflation sammanräknat är den du ska köra på. Det kan bli en mycket bättre affär och med ränta på ränta blir det många hundra tusen kronors skillnad över 10-20 år.

Kolla noga vilka innehav fonderna har också, och hur stora andelar inom olika sektorer de har.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 16:55   #655
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
På lång sikt (30år) slår billiga indexfonder aktivt förvaltade fonder med högre avgift. På kort sikt kan aktiv vara dyrare och bättre.

Senast redigerad av Starke75an den 2020-02-21 klockan 16:57.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 17:00   #656
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hur menar du?
Jamen, kollar man t.ex. Lyxfällan så sätter de budget för kläder, typ 500 per månad, eller mat, 2000, osv. Förmodligen "rimliga" nivåer då. Så, vad är rimligt att lägga på semester?

Är nyfiken för jag är rätt slösaktig, lite kosta vad det kosta vill när det gäller resor, så skulle va kul att se vad en "rimlig" nivå skulle vara, och om jag skulle kunna lägga band på mig själv och nå den nivån.

Ya dig?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 17:01   #657
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Trots att fonderna är avgiftsfria kan det vara en sämre affär än att köra på en fond med avgift. Du får sammanställa årlig avkastning (snitta på 10 år eller dylikt), avgift och inflation och jämföra olika fonder.

Den fond som har bäst avkastning i förhållande till avgift + inflation sammanräknat är den du ska köra på. Det kan bli en mycket bättre affär och med ränta på ränta blir det många hundra tusen kronors skillnad över 10-20 år.

Kolla noga vilka innehav fonderna har också, och hur stora andelar inom olika sektorer de har.
Historisk avkastning säger dock inget om framtida avkastning.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 18:07   #658
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Jamen, kollar man t.ex. Lyxfällan så sätter de budget för kläder, typ 500 per månad, eller mat, 2000, osv. Förmodligen "rimliga" nivåer då. Så, vad är rimligt att lägga på semester?

Är nyfiken för jag är rätt slösaktig, lite kosta vad det kosta vill när det gäller resor, så skulle va kul att se vad en "rimlig" nivå skulle vara, och om jag skulle kunna lägga band på mig själv och nå den nivån.

Ya dig?
Den rimliga nivån är ju den man sätter själv beroende på vad man prioriterar och har råd med imo.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 19:05   #659
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Skidsemester en vecka 2 vuxna + 2 barn 20k

Sommarsemester 1 månad genom Sverige (mestadels campingövernattning) 30k.

Nånting över julledighet 7.5k

Totalt 57.5

57.5/3 (2 vuxna 2 barn) / 10 månader (r sten är man ju på semester) =

1917kr per person och månad att avsätta för semester
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 20:45   #660
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Den rimliga nivån är ju den man sätter själv beroende på vad man prioriterar och har råd med imo.
Hajar, och resor är prio och budgeterade för, bara sablarns nyfiken vad "rimligt" skulle kunna vara. Pratade med m&p och de sa 4000 per semesterdag. Rimligt? Okänt.

Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Skidsemester en vecka 2 vuxna + 2 barn 20k

Sommarsemester 1 månad genom Sverige (mestadels campingövernattning) 30k.

Nånting över julledighet 7.5k

Totalt 57.5

57.5/3 (2 vuxna 2 barn) / 10 månader (r sten är man ju på semester) =

1917kr per person och månad att avsätta för semester
Intressant. Det där blir knappt 24k per år på semester, alltså 1k per semesterdag, vilket låter orimligt lågt kan jag tycka. Hotell allena ligger ju på den nivån även om man bor i ruckel.

Nämnaren ser väldigt suspekt ut, överkompenserar.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)