Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-22, 09:05   #1516
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Övervärderat med 65% eller hur ska man tolka?

Jag tror inte riktigt de som gjort grafen isf förstår kostnaden för att bygga.
Dom kanske förstår marginalerna som byggts upp i en artificiell högkonjunktur under många år.

Dom förstår nog också att bara för att efterfrågan finns så måste betalningsförmåga också finnas och det är ju där vår sko klämmer. Finns massor av bostäder. Det finns ingen brist.

Folk tycker bara inte att dom bostadsförhållandena duger för just dom.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.

Senast redigerad av agazza den 2018-09-22 klockan 09:06.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 09:15   #1517
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Dom kanske förstår marginalerna som byggts upp i en artificiell högkonjunktur under många år.

Dom förstår nog också att bara för att efterfrågan finns så måste betalningsförmåga också finnas och det är ju där vår sko klämmer. Finns massor av bostäder. Det finns ingen brist.

Folk tycker bara inte att dom bostadsförhållandena duger för just dom.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Jo det måste ju ligga något bakom, men 65% ner för att marknaden utåt sett ska vara hållbar är inte realistiskt inhemskt. Snitthuset skulle ligga på 1,6isch mille? Lägenheter i Stockholm och villor där kan jag förstå, och mycket där drar nog upp. Men 2-3 mille för ett hus i Karlstad eller Örebro känns ändå rimligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 09:41   #1518
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Som du hyr ut eller som du har hyrt? Låter som vanligt slitage.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Hyrt

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 11:36   #1519
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Jo det måste ju ligga något bakom, men 65% ner för att marknaden utåt sett ska vara hållbar är inte realistiskt inhemskt. Snitthuset skulle ligga på 1,6isch mille? Lägenheter i Stockholm och villor där kan jag förstå, och mycket där drar nog upp. Men 2-3 mille för ett hus i Karlstad eller Örebro känns ändå rimligt.
Tror som dig. Folk är villiga att lägga mycket pengar på att bo. Tjänar folk säg 20k efter skatt så är det inga problem att betala summorna som står tidigare i tråden.

Och krisar det inte rejält så säljer man inte med förlust. Man kanske blir fast i sin lägenhet och inte kommer vidare på bostadsstegen

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 12:50   #1520
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Dom kanske förstår marginalerna som byggts upp i en artificiell högkonjunktur under många år.

Dom förstår nog också att bara för att efterfrågan finns så måste betalningsförmåga också finnas och det är ju där vår sko klämmer. Finns massor av bostäder. Det finns ingen brist.

Folk tycker bara inte att dom bostadsförhållandena duger för just dom.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Fast det är juh här som gör hela bostadsmarknaden skev. Betalningsförmågan finns för många, men de som har t.ex. en stabil ekonomi och kan låna 4msek vill bo i Hammarby sjösted. De som kan bo i Hammarby sjöstad vill bo på östermalm. De som kan bo på östermalm vill bo i stocksund. Etc.

Jag börjar sakta ändra min uppfattning om en annalkande kris. Det handlar mer om människor måste acceptera att man inte är "rike johnsson" utan att man har pengar till område "x". Kommer priserna på något sätt justeras av detta? Absolut. Kommer de justeras i form av 90-talskrisen? Börjar tvivla.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 14:07   #1521
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Fast det är juh här som gör hela bostadsmarknaden skev. Betalningsförmågan finns för många, men de som har t.ex. en stabil ekonomi och kan låna 4msek vill bo i Hammarby sjösted. De som kan bo i Hammarby sjöstad vill bo på östermalm. De som kan bo på östermalm vill bo i stocksund. Etc.

Jag börjar sakta ändra min uppfattning om en annalkande kris. Det handlar mer om människor måste acceptera att man inte är "rike johnsson" utan att man har pengar till område "x". Kommer priserna på något sätt justeras av detta? Absolut. Kommer de justeras i form av 90-talskrisen? Börjar tvivla.
Bra poäng.

Tyvärr är ju inte människor så resonabla utan har ju ofta en tendens att få panik i flockbeteende.

Tycker det är konstigt att inte fler som gjort en karriär cashar ut när dom börjar komma upp i familjeålder och köper en schysst villa i ett schysst område i de större städerna som ligger närmre hemorterna, typ Sundsvall, Karlstad, Gävle, Umeå och i den storleken.

Man får ju en sådan mycket högre livskvalitet så det är sjukt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 15:08   #1522
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Bra poäng.

Tyvärr är ju inte människor så resonabla utan har ju ofta en tendens att få panik i flockbeteende.

Tycker det är konstigt att inte fler som gjort en karriär cashar ut när dom börjar komma upp i familjeålder och köper en schysst villa i ett schysst område i de större städerna som ligger närmre hemorterna, typ Sundsvall, Karlstad, Gävle, Umeå och i den storleken.

Man får ju en sådan mycket högre livskvalitet så det är sjukt.
Ja. Falun har förhållandevis rimliga priser fortfarande och det finns skapligt med jobb. Vill man till Stockholm är det 2.5 timmar med tåg.

Vanligt att villorna går runt 2.5 utan hysteriska budgivningar.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5...en-19-14708758

Bostadsrätt 4-rummare. Stabil förening. 1 350 000:-

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...en-4a-14773076
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 09:32   #1523
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Tror detta kan locka några köpare iaf:

https://www.svd.se/har-bor-du-gratis...manadsavgiften

"Skanska har lockar nämligen även med en "prisförsäkring". Om marknaden sjunker mer än 5 procent från att man skriver förhandskontrakt till dess man flyttar in så betalar Skanska mellanskillnaden, dock max 15 procent."

Undrar hur dom mäter" marknaden". Surt om marknaden sjunker 4%
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 10:22   #1524
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Dom kanske förstår marginalerna som byggts upp i en artificiell högkonjunktur under många år.

Dom förstår nog också att bara för att efterfrågan finns så måste betalningsförmåga också finnas och det är ju där vår sko klämmer. Finns massor av bostäder. Det finns ingen brist.

Folk tycker bara inte att dom bostadsförhållandena duger för just dom.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Fast så kan man inte räkna. Du måste utgå från medelinkomsten om du beskriver marknaden. Om 95% av befolkningen är utestängda från marknaden på grund av priserna blir det skevt att säga att det finns ett utbud för dem. Speciellt om de som faktiskt har råd att byta upp sig inte väljer att köpa större eller dyrare.

Problemet är att löneutvecklingen inte har hängt med kostnaden för bostäder, då medelinkomsten ligger runt 31.000kr. Samtidigt som bostadsbolagen glömt att det är inte säkert att de som har pengarna faktiskt vill byta upp sig från en relativt billig bostad de redan äger.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 15:13   #1525
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
För er som funderar på att köpa nyproduktion där månadsavgiften ingår ett tag så har skatteverket ett finger med i spelet.

"Den som erbjuds fria eller rabatterade månadsavgifter i samband med förvärv av en nybyggd bostadsrätt ska minska sin anskaffningsutgift med faktiskt erhållen rabatt. När bostadsrätten säljs kommer således rabatten att påverka beräkningen av kapitalvinsten."

https://www4.skatteverket.se/rattsli...g/324082.html#
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 16:04   #1526
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Fast så kan man inte räkna. Du måste utgå från medelinkomsten om du beskriver marknaden. Om 95% av befolkningen är utestängda från marknaden på grund av priserna blir det skevt att säga att det finns ett utbud för dem. Speciellt om de som faktiskt har råd att byta upp sig inte väljer att köpa större eller dyrare.

Problemet är att löneutvecklingen inte har hängt med kostnaden för bostäder, då medelinkomsten ligger runt 31.000kr. Samtidigt som bostadsbolagen glömt att det är inte säkert att de som har pengarna faktiskt vill byta upp sig från en relativt billig bostad de redan äger.
ingen är utestängd, priserna har helt enkelt avvikit för länge från KPI och inflationen.

omsättningen stannar upp.

En mindre andel bostadsägare sitter lite i skiten och får lägga om konsumtion till amortering.

Man kan inte säga att lönen inte hängt med. Det är bostäderna som dragit iväg utan fundamentala orsaker.

Hur skulle landet se ut ifall alla hade fått samma utveckling på lönen? Hur skulle det gått till?

1996 har priserna fram till 2013 stigit med 487%.

Det skulle inneburit att folk ålderspannet 18-24 har med medellön 23.650 SEK skulle haft 118.000 i lön.

Så kan man inte räkna.


Det är samma visa som när sportbilsbubblan sprack i baltikum, lättillgängliga krediter drar iväg konsumtionen av statusobjekt.
Det blir så ibland och nu måste förnuftet få komma fram en sväng
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 18:07   #1527
Fredrik S
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Jönköping
Inlägg: 234
Hörde på radion härom dagen att i Jönköpings län så har priserna på bostadsrätter vänt uppåt igen. Undantaget som bekräftar regeln, eller ett tecken på att karusellen kanske snurrar på ett tag till?
Fredrik S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 19:05   #1528
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
De lånetagare som köper idag, har andra vilkor på lånen, så även om räntan stiger så har de mariginalen. Så vill påstå som byggare med många år i branschen att det finns gott om folk som har bra betalda jobb och pengar i kontanter.

Speciellt i de lite större städerna som inte är Stockholm.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 19:25   #1529
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik S Visa inlägg
Hörde på radion härom dagen att i Jönköpings län så har priserna på bostadsrätter vänt uppåt igen. Undantaget som bekräftar regeln, eller ett tecken på att karusellen kanske snurrar på ett tag till?
Enda datat som räknas är avslutade affärer. Vad jag vet har inget trendbrott skett någonstans av dom större städerna. Men många mindre samhällen har inte haft något prisfall alls.

Det är mest där narcissismen är tjock som det är ett problem

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 19:35   #1530
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Självklart kan man jämföra reallöneutveckling och bostadspriser.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)