Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-03, 13:49   #856
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av BjornS Visa inlägg
Det är ingen fara för mig, jag har sett att de tagit bort 300kg trap bar vilket är positivt om det är greppet man i första hand ska testa. Men 70mm hantel till kasse är inte heller nått som jag skulle ha en chans i. Man kan inte kräva att allt ska anpassas till ens förutsättningar, bara träna, bli starkare och välja vad man ska vara med på. Samma som att Strongman inte är med och tävlar i grippers

Satsar mot Max Grip Challenge 10års jubileum och Swedish Grip Open. Dit kommer jag om jag inte ligger dödssjuk, i Örebro hade jag bihåleinflammation men gick ok ändå.

Det känns som att du tränar alla delar av din greppstyrka. Strongmen har ofta sina grenar att fokusera på så de har inte tiden att fokusera på alla greppgrenarna utan nöjer sig med att vara starka över lag. Så du som är all-around tränad har en bra chans, det viktigaste är inte vinna grenarna utan att inte tappa för mycket poäng i nån.
Ja Swedish grip open blir det till 100% i år igen, Max Grip Challenge beror på vad det är för lyft, har inte lust att åka 4 timmar bil för 1 lyft där man inte kunnat träna och konkurrera.

Det är så jag fokuserar helt klart, mitt största bekymmer kommer bli att inte bli sist i apollons då det är några riktigt starka axelmarkare med i år. (om nu tävlingen blir av, minst 10 deltagare. Hanteln kommer också bli otroligt svår att hänga med i.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 13:54   #857
BjornS
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Okej, har faktiskt aldrig testat det för pinch. Tänkte aldrig ens tanken eftersom det inte är tillåtet och pinch är ju friktionsbaserade lyft.

Håller med om att det sätter sig djupt i händerna. Jag använder en vanlig disksvamp när jag tvättar händerna. Både för och efter jag grepptränar. Sedan lite handsprit och sedan så smörjer jag in händerna
En disksvamp är nog bra, brukar tvätta och tvätta. sen när händerna torkat ser man att det ändå är massa vitt kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Att preppa redskapen på sin minut är absolut tillåtet i de större tävlingarna. Ironmind tar dock bort det mellan lyftare men du får använda en fuktig trasa och gnugga in magnesium för att få bättre grepp.
Absolut preppa med vanligt magnesium är tillåtet och jag får ta och göra det nästa gång. Men tror inte att det skulle gå att uppnå samma effekt med vanligt magnesium och en blöt trasa som att fuska med flytande magnesium som är alkoholbaserat och låta det torka medans händerna är mot utrustningen.

Sen på sin träning får man ju göra vad man vill
BjornS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 14:02   #858
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av BjornS Visa inlägg


Absolut preppa med vanligt magnesium är tillåtet och jag får ta och göra det nästa gång. Men tror inte att det skulle gå att uppnå samma effekt med vanligt magnesium och en blöt trasa som att fuska med flytande magnesium som är alkoholbaserat och låta det torka medans händerna är mot utrustningen.

Sen på sin träning får man ju göra vad man vill
Wigren förbjöd ju blöt handduk eftersom jag frågade Men hade alla hjälpt till hade vi garanterat fått det där blocket till att bli riktigt bra preppat åt alla för bättre lyft

Jag tycker ytan på flytande magnesium blir mycket sämre jämfört med block. Men det kanske är olika beroende på märke
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 14:08   #859
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Wigren förbjöd ju blöt handduk eftersom jag frågade Men hade alla hjälpt till hade vi garanterat fått det där blocket till att bli riktigt bra preppat åt alla för bättre lyft

Jag tycker ytan på flytande magnesium blir mycket sämre jämfört med block. Men det kanske är olika beroende på märke
Ja, det är stor skillnad på magnesium. Inte bara flytande utan även fast. Tyvärr så är bra magnesium mycket dyrare. I friktonslyft så spelar det stor roll. Med grippers har det mindre betydelse.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 14:16   #860
BjornS
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Ja Swedish grip open blir det till 100% i år igen, Max Grip Challenge beror på vad det är för lyft, har inte lust att åka 4 timmar bil för 1 lyft där man inte kunnat träna och konkurrera.

Det är så jag fokuserar helt klart, mitt största bekymmer kommer bli att inte bli sist i apollons då det är några riktigt starka axelmarkare med i år. (om nu tävlingen blir av, minst 10 deltagare. Hanteln kommer också bli otroligt svår att hänga med i.
Swedish Grip Open, känns som den mest "rättvisa" tävlingen i Sverige, Pinch, Thickbar, Grippers & en del handledsstyrka i medlyt.

Förstår dig med, du har ju långt till Max Grip Challenge, får se vad det blir för nått på Max Grip Challenge. Jag försöker varje år promota för Silver Bullet, även om det inte skulle vara nån garanterad vinst för mig. Men sägs att det inte upplevs lika häftigt för publiken som något med stora vikter, vilket kan vara sant.

Tror inte du kommer sist i apollons axle, nu i år så har de bytt till en slät rostfri axel, vet ej om det är en Ironmind men folks resultat kommer sjunka jämfört med tidigare. Du har ju Kalles och Anders resultat att jämföra med, ingen kommer nog dra så mycket mer än 181kg.

Har du testat Hantel till kasse? Det går ju inte att jämföra med en Inch Dumbell, här är det håll så nära kanten du kan för att stoppa rotationen. Och lyft bara så högt så du får upp den på plattformen. Ta en vanlig ickeroterande hantel och sätt på Fat Gripz för att se hur mycket du orkar.

Beroende på hur mycket tid du har över så kan det vara intressant att ta tidigare års resultat i Excel, mata in dina uppskattade resultat och se hur mycket du behöver lyfta i varje gren för att få ett visst slutresultat.
https://maxstyrka.se/2018/03/kalle-l...grepp-sm-2018/
https://maxstyrka.se/2016/04/grepp-sm-2016/
Spelar kanske ingen roll om du kommer 4:a i apollons om du plockar tillbaka det i andra grenar.
BjornS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 14:30   #861
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av BjornS Visa inlägg
Swedish Grip Open, känns som den mest "rättvisa" tävlingen i Sverige, Pinch, Thickbar, Grippers & en del handledsstyrka i medlyt.

Förstår dig med, du har ju långt till Max Grip Challenge, får se vad det blir för nått på Max Grip Challenge. Jag försöker varje år promota för Silver Bullet, även om det inte skulle vara nån garanterad vinst för mig. Men sägs att det inte upplevs lika häftigt för publiken som något med stora vikter, vilket kan vara sant.

Tror inte du kommer sist i apollons axle, nu i år så har de bytt till en slät rostfri axel, vet ej om det är en Ironmind men folks resultat kommer sjunka jämfört med tidigare. Du har ju Kalles och Anders resultat att jämföra med, ingen kommer nog dra så mycket mer än 181kg.

Har du testat Hantel till kasse? Det går ju inte att jämföra med en Inch Dumbell, här är det håll så nära kanten du kan för att stoppa rotationen. Och lyft bara så högt så du får upp den på plattformen. Ta en vanlig ickeroterande hantel och sätt på Fat Gripz för att se hur mycket du orkar.

Beroende på hur mycket tid du har över så kan det vara intressant att ta tidigare års resultat i Excel, mata in dina uppskattade resultat och se hur mycket du behöver lyfta i varje gren för att få ett visst slutresultat.
https://maxstyrka.se/2018/03/kalle-l...grepp-sm-2018/
https://maxstyrka.se/2016/04/grepp-sm-2016/
Spelar kanske ingen roll om du kommer 4:a i apollons om du plockar tillbaka det i andra grenar.
Swedish grip open var svinkul, längtar till nästa gång. Om dom kör SB igen får jag hoppas jag hunnit komma tillbaka (mitt lillfinger är trasigt)

Precis, därför blir Max Grip oerhört nischat till typ strongman grenar eftersom man vill ha mycket vikt.

Anders drog väldigt lätta 175 och Kalle 180 i helgen, jag ligger på 168-170kg kanske och då finns det iallafall Kim Emilsson som drar 170+ och säkert några till. Skall försöka få till några kilon till där innan tävlingen.

Jag har bara kört hantel med fatgripz till utlåsning 87.8kg men då helt vertikalt, att låsa fast handleden och stoppa rotation + dra den mot podium skall jag öva på. Det ser helskumt ut och jag ska vara ärlig med att jag tycker det är en konstig greppövning.

Hade man kört vertikalt lyft till utlåsning eller liknande hade det varit roligare.

Ingot och minihub (65mm) kommer bli två grenar där det kan gå hur som helst. Jag har gjort riktigt bra resultat på IM hub men den är 76mm och det är en jäkla skillnad mot 65. Kalle, Anders, Cim och Tony har också Eleiko's 50kg plattor att träna med. Det blir en enorm fördel då jag inte kan träna på den storleken utan bara träna fingrarna och uthålligheten med det jag har
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 14:53   #862
BjornS
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Swedish grip open var svinkul, längtar till nästa gång. Om dom kör SB igen får jag hoppas jag hunnit komma tillbaka (mitt lillfinger är trasigt)

Precis, därför blir Max Grip oerhört nischat till typ strongman grenar eftersom man vill ha mycket vikt.

Anders drog väldigt lätta 175 och Kalle 180 i helgen, jag ligger på 168-170kg kanske och då finns det iallafall Kim Emilsson som drar 170+ och säkert några till. Skall försöka få till några kilon till där innan tävlingen.

Jag har bara kört hantel med fatgripz till utlåsning 87.8kg men då helt vertikalt, att låsa fast handleden och stoppa rotation + dra den mot podium skall jag öva på. Det ser helskumt ut och jag ska vara ärlig med att jag tycker det är en konstig greppövning.

Hade man kört vertikalt lyft till utlåsning eller liknande hade det varit roligare.

Ingot och minihub (65mm) kommer bli två grenar där det kan gå hur som helst. Jag har gjort riktigt bra resultat på IM hub men den är 76mm och det är en jäkla skillnad mot 65. Kalle, Anders, Cim och Tony har också Eleiko's 50kg plattor att träna med. Det blir en enorm fördel då jag inte kan träna på den storleken utan bara träna fingrarna och uthålligheten med det jag har

Räkna inte med att folk gör så mycket mer än tidigare tävlingsresultat bara för att det ser lätt ut på deras träning. Du vet att nåns träningsutrustning kan vara lättare, även om det är oavsiktligt

Det låter inte som du ligger efter i hantel till kasse om du har kört strikt, bara att anpassa dig till allt som är tillåtet även om det är en lite konstig gren.

Angående Eleiko 50kg hold så är de viktskivorna lite svåra att få tag på. Jag skulle säga, ta en annan stålviktplatta med kant på, häng på vikter med ett band så du kommer upp i 50kg totalt. I den grenen är det smärttålighet i fingertopparna som gäller.

Man kanske inte hinner bli så mycket starkare men man tjänar ändå på att simulera alla grenarna så gått det går och veta var man ska ligga i ingångsvikter o.s.v.
BjornS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 14:58   #863
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av BjornS Visa inlägg
Räkna inte med att folk gör så mycket mer än tidigare tävlingsresultat bara för att det ser lätt ut på deras träning. Du vet att nåns träningsutrustning kan vara lättare, även om det är oavsiktligt

Det låter inte som du ligger efter i hantel till kasse om du har kört strikt, bara att anpassa dig till allt som är tillåtet även om det är en lite konstig gren.

Angående Eleiko 50kg hold så är de viktskivorna lite svåra att få tag på. Jag skulle säga, ta en annan stålviktplatta med kant på, häng på vikter med ett band så du kommer upp i 50kg totalt. I den grenen är det smärttålighet i fingertopparna som gäller.

Man kanske inte hinner bli så mycket starkare men man tjänar ändå på att simulera alla grenarna så gått det går och veta var man ska ligga i ingångsvikter o.s.v.
Fördelen i år är att allt är raising bar så man kan känna på allt.

Skall bli en kul tävling iallafall!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-15, 12:58   #864
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Gänget,
Hur lång tid tog det för er att gå från CoC2 till CoC2.5 eller 3?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 19:56   #865
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Gänget,
Hur lång tid tog det för er att gå från CoC2 till CoC2.5 eller 3?
Det är väldigt olika beroende på genetik (som med allt annat xD) vissa personer når aldrig #3.

När ja klarade typ 10 reps på 2an köpte jag 2.5 och 3 och stängde bägge på första försöket efter varandra. Fick sån jävla inflammation i handen att den var röd och varm i 3 dagar. Tog 3 månader innan jag stängde 3an igen sen.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 09:49   #866
BjornS
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Gänget,
Hur lång tid tog det för er att gå från CoC2 till CoC2.5 eller 3?
Började på COC#2 och tog cirka ett år att jobba mig upp till COC#3.

Nu kommer lite "brosience" teorier, men jag hade en normal basstyrka, normala händer och körde inte marklyft vid detta tillfälle.

Är du redan stark i marklyft säg 250kg+ och sen börjar seriöst med grippers känns det som det går att komma till COC#3 på snabbare än ett år.

Lennix har jag för mig hade en styrkelyftbakgrund innan han började med grippers så han hade en högre "basstyrka" som han hade nytta av och kunde öka snabbare.
BjornS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 09:55   #867
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av BjornS Visa inlägg
Började på COC#2 och tog cirka ett år att jobba mig upp till COC#3.

Nu kommer lite "brosience" teorier, men jag hade en normal basstyrka, normala händer och körde inte marklyft vid detta tillfälle.

Är du redan stark i marklyft säg 250kg+ och sen börjar seriöst med grippers känns det som det går att komma till COC#3 på snabbare än ett år.

Lennix har jag för mig hade en styrkelyftbakgrund innan han började med grippers så han hade en högre "basstyrka" som han hade nytta av och kunde öka snabbare.
Så är det!

Marklyft är riktigt bra för closed grip strength. Har tappar jättemycket där iom att fokus legat på annat är marklyft det senaste.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 10:29   #868
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Har där publicerats rekommenderade träningsprogram och volymer här i tråden? Jag börjar ibland men faller på mål och mening.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 10:32   #869
BjornS
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Så är det!

Marklyft är riktigt bra för closed grip strength. Har tappar jättemycket där iom att fokus legat på annat är marklyft det senaste.
Vad jag har observerat i generell carryover från marklyft till grippers (utan specifik gripperträning) 300kg i marklyft = COC#2.

Larry Wheels har stängt COC#3 och marklyfter runt 400kg

Strongmen som tar 350kg i marklyft stänger COC#2.5

Synd att det inte är samma carryover åt andra hållet
BjornS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 10:45   #870
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av BjornS Visa inlägg
Vad jag har observerat i generell carryover från marklyft till grippers (utan specifik gripperträning) 300kg i marklyft = COC#2.

Larry Wheels har stängt COC#3 och marklyfter runt 400kg

Strongmen som tar 350kg i marklyft stänger COC#2.5

Synd att det inte är samma carryover åt andra hållet

Ja precis utan specifik träning, skulle dom köra 1 riktigt pass i veckan hade dom garanterat stängt 3.5 inom 12 månader (broscience)
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)