Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-03-01, 20:16   #1951
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
En framtida ev attack på israel kommer vara iscensatt av Chabad Lubavitch, finns bra analyser på nätet men vet inte om dessa är "ok" att länka kan uppfattas som "anti-semitiska" källor.
Ok, då vet jag att det kommer att vara iscensatt. Måste vara en skicklig snubbe som lyckas iscensätta allt det där. :-)


Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Kristna är duperade, vilken rättvis gud skapar armageddeon där 99% av mänskligheten avlider.
Tack.


Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Judendomens "end times" står i kontrast till Kristendomens, de är helt olika.

Tror man på något av följande som realistiska scenarion är man ju på gränsen till förståndshandikappad i min mening.

Chabads beskrivning av sista tiden.

Kristendomens beskrivning av sista tiden

Givetvis tror inte de judar som ej tror på Jesus vad som står skrivet i det nya testamentet. Nya testamentet fortsätter efter det gamla och judarna väntar på messias första tillkomst, kristna på hans andra.

Du jämför den ena "versionen" med texter ur bibeln, det andra baserat på vad någon Chabad Lubavitch talar. Det är mycket i Uppenbarelseboken som är kopplat med Daniels profetior i det gamla testamentet.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-01, 20:44   #1952
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Ok, då vet jag att det kommer att vara iscensatt. Måste vara en skicklig snubbe som lyckas iscensätta allt det där. :-)




Tack.




Givetvis tror inte de judar som ej tror på Jesus vad som står skrivet i det nya testamentet. Nya testamentet fortsätter efter det gamla och judarna väntar på messias första tillkomst, kristna på hans andra.

Du jämför den ena "versionen" med texter ur bibeln, det andra baserat på vad någon Chabad Lubavitch talar. Det är mycket i Uppenbarelseboken som är kopplat med Daniels profetior i det gamla testamentet.

Är inte frälsningsläran för kristendomen väldigt orättvis?
Hundratals tals miljarder själar ska brinna i helvetet i evighet anledningar som "tror" inte på jesus pga kritiskt tänkande, analfabeter, hade oturen att födas in i andra religioner, föddes innan kristendomen fanns etc.


Richard Carrier påstår att Daniels "profetior" är falska
https://www.richardcarrier.info/archives/18242

Står du bakom att gud sanktionerade folkmord, våldtäkt, slaveri i GT, varför gäller inte det längre?

Kan du även bemöta dessa punkter
https://www.evilbible.com/do-not-ign...torah-science/
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-02, 10:13   #1953
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Är inte frälsningsläran för kristendomen väldigt orättvis?
Hundratals tals miljarder själar ska brinna i helvetet i evighet anledningar som "tror" inte på jesus pga kritiskt tänkande, analfabeter, hade oturen att födas in i andra religioner, föddes innan kristendomen fanns etc.

"Alla som har syndat utan lag skall också gå under utan lag. Och alla som har syndat under lagen skall dömas genom lagen. Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan."

Självklart måste Gud ta hänsyn till vilket sammanhang en människa befinner sig i. Men angående dem som hört evangeliet:

"Men vi tackar Gud, som alltid för oss fram i Kristi segertåg och genom oss överallt sprider sin kunskaps väldoft. Ty vi är en Kristi rökelse inför Gud bland dem som blir frälsta och bland dem som blir förtappade, för de senare en doft av död till död, för de förra en doft av liv till liv."

och

"Paulus ställde sig alltså inför areopagen och sa: ”Athenare, jag har lagt märke till att ni är mycket religiösa, för när jag har promenerat omkring här har jag sett era gudabilder och även funnit ett altare med inskriften: ’Åt en okänd gud’. Och det är denne jag vill berätta för er om, honom som ni har tillbett utan att veta vem det är.

Den Gud som har skapat världen och allt som finns i den, han är Herre över både himlen och jorden och han bor inte i något tempel som är byggt av människor. Människor kan inte heller betjäna honom med sina händer som om han behövde någonting. Det är nämligen han själv som ger alla liv och anda och allting. Han skapade alla folk från en enda människa och spred ut dem över hela jordens yta. Han bestämde deras tider och stakade ut deras gränser inom vilka de skulle bo.

Det gjorde han för att människorna skulle söka Gud och kanske hitta vägen till honom. Men han är inte långt borta från någon av oss, för det är i honom vi lever och rör oss och existerar, precis som några av era egna poeter säger: ’Vi har vårt ursprung hos honom.’ Om vi nu har vårt ursprung hos honom, då kan vi inte föreställa oss det gudomliga som något som människor utifrån sina tankar och sin konstnärlighet har tillverkat av silver eller guld eller sten. Under lång tid har Gud haft överseende med denna okunnighet, men nu kräver han att alla människor överallt ska vända om. Gud har nämligen fastställt en dag då han ska döma världen med rättfärdighet, genom en man som han i förväg har bestämt för den här uppgiften. Det har han bevisat inför alla människor genom att låta honom uppstå från de döda.”







Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Står du bakom att gud sanktionerade folkmord, våldtäkt, slaveri i GT, varför gäller inte det längre?

Kan du även bemöta dessa punkter
https://www.evilbible.com/do-not-ign...torah-science/
Tror du att jag har ork att gå igenom en stor lista bara för att debattera med någon på nätet? ;-/

Om du vill så kan du ta en sak i taget så kan jag kanske svara om jag har något att tillägga. :-) Observera att jag inte tycker det är speciellt roligt att svara på konstanta attacker, orkar inte skriva så mycket på nätet annars heller. Jag är inte typen som hela tiden är inne på sociala medier etc, jag föredrar osociala medier som exempelvis spel framför sådant.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-08, 16:56   #1954
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Vad tror ni kristna håller ni med Mikael Hagenbo's tagningar eller är han för fundamentalistisk så han förstör optiken för de kristna som är mer laid-back?



kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-09, 08:03   #1955
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Vad tror ni kristna håller ni med Mikael Hagenbo's tagningar eller är han för fundamentalistisk så han förstör optiken för de kristna som är mer laid-back?



Han ser ut som en man som sätter en latexhandske på penisen innan han tar den i sin hand för urinering, och undviker direkt ögonkontakt med ollonet till varje pris.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-16, 09:21   #1956
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Bump, denna tråden kanske passar bättre att diskutera religion än
"Vilken sida är du på(Israel/Palestina)"'?
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-16, 12:38   #1957
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Den store mäktige guden äro god och vi är alla välsignade av hans godhet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-16, 18:06   #1958
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Den store mäktige guden äro god och vi är alla välsignade av hans godhet.
Du måste också uppriktigt tro på Honom. - Be så ska du få.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-16, 18:36   #1959
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Du måste också uppriktigt tro på Honom. - Be så ska du få.
Som jultomten
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-16, 18:56   #1960
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Som jultomten
Tomten har dock en problematisk relation till barn.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-16, 19:11   #1961
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Tomten har dock en problematisk relation till barn.
Tomten är ju en svärmorsdröm jämfört med gamla testamentets "gud"

kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-17, 18:05   #1962
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Som jultomten

Ja. Ungefär. Även tomten ger generöst. Ställer också krav på barnen att de ska vara snälla.




Vet egentligen inte ifall några kristna har något större intresse av Jerusalem och landremsan längs Medelhavet.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-18, 10:16   #1963
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
det är jag som är gud? eller du? wtf
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-20, 07:35   #1964
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag är fortfarande wannabe-kristen. Jag tror inte men jag tror att den kristna tron kommer behövas snart. Inte i mesvariant, så mer av "lyssna på Powerwolf" än "gå i kyrkan" inte "Amen och Halleluja" utan "Deus Vult och Gott mit uns". Den typen av aggressiv kristendom.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)