Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-19, 11:34   #1
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Söka jobb efter 4 år av inaktivitet

Hade svåra psykiska problem under en period på 4 år och då kunde jag inte arbeta alls. Nu när jag har tillfrisknat till 90% och känner att jag är fullt kapabel att arbeta så uppstår problemet med att söka jobb med ett CV där flera år är helt tomma. Nu för tiden verkar det vara omöjligt att söka jobb utan att behöva lämna in CV, och att berätta att man varit psykiskt sjuk är ju inte direkt en bra pitch. Jag är annars bra på att sälja in mig verbalt och är allmänt smidig med alla typer av arbetsuppgifter och att handskas med folk så det är inte där problemet ligger.

Jag har till och med funderat på att ljuga om anställningar (och se till att det inte går att kolla upp) bara för att få en fot in på arbetsmarknaden, men det känns väldigt patetiskt och man hade känt sig som en riktig idiot om man blivit påkommen.

Ett annat alternativ är väl att helt enkelt säga exakt som det är och hoppas på det bästa, men jag vet inte varför en rekryterare skulle satsa på ett så osäkert kort.

Tankar, tips?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 11:35   #2
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Säg att du varit ute och backpackat några år och haft diverse ströjobb.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 12:12   #3
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
antingen erkänner du rakt av, alternativt säger du att du rest för att du ville känna på världen, kulturen och hur samhället fungerar utanför lilla Sverige.

En Globetrotter kan vara bra att ha på flera positioner i ett företag.

Men frågan är vad för sorts jobb du tänker söka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 12:12   #4
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Undrar någon hur du finansierade det så säg att du fick ett litet arv
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 12:17   #5
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Pratar du något språk utanför engelskan så är det bara att säga att du var i det landet ett tag förutom. Backpacking.
Frankrike är alltid bra, utanför storstäderna är engelskan löjligt begränsad till det mest basala
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 12:50   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Bortförd av aliens fungerar.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 12:57   #7
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Jag hade sagt att jag raidat mycket i WoW under fyra år. Det är ju en merit, om man är bland de första guildsen d.v.s.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 13:27   #8
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Det här beror helt och hållet på förutsättningarna. Är du ung eller gammal. Vilken typ av arbete söker du (okvalificerat eller kvalificerat). Har du arbetat tidigare?

Generellt skulle jag säga att sanningen i det här läget inte är speciellt attraktiv för arbetsgivarna tyvärr. Samhället är ganska oförlåtligt på det sättet. Folk som driver runt på kommunen och i stort sett inte gör ett skit på dagarna har ett fint CV medan väldigt begåvade personer som brottats med problem kan ha ett dåligt CV.

Det bästa är sannolikt att släta över det på ett eller annat sätt, allra helst genom sådant du faktiskt har gjort som har relevans för de arbeten du söker som man kan tänja på. Men om du återkommer med vilka förutsättningar som gäller för dig, vilken typ av jobb du söker, om du är gammal eller ung, har utbildning eller inte o.s.v. så kan jag ge bättre tips.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 13:56   #9
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Hade svåra psykiska problem under en period på 4 år och då kunde jag inte arbeta alls. Nu när jag har tillfrisknat till 90% och känner att jag är fullt kapabel att arbeta så uppstår problemet med att söka jobb med ett CV där flera år är helt tomma. Nu för tiden verkar det vara omöjligt att söka jobb utan att behöva lämna in CV, och att berätta att man varit psykiskt sjuk är ju inte direkt en bra pitch. Jag är annars bra på att sälja in mig verbalt och är allmänt smidig med alla typer av arbetsuppgifter och att handskas med folk så det är inte där problemet ligger.

Jag har till och med funderat på att ljuga om anställningar (och se till att det inte går att kolla upp) bara för att få en fot in på arbetsmarknaden, men det känns väldigt patetiskt och man hade känt sig som en riktig idiot om man blivit påkommen.

Ett annat alternativ är väl att helt enkelt säga exakt som det är och hoppas på det bästa, men jag vet inte varför en rekryterare skulle satsa på ett så osäkert kort.

Tankar, tips?
Du ska absolut inte ljuga ihop något om anställningar, om du prompt måste ljuga ihop något så är väl resor det bästa. Men det kommer ju lägga grund för många följdfrågor.

Genuina frågor av intresse typ varför så länge som 4 år, var du har varit och vad du gjorde, till mer sakliga som kanske hur du finansierade eller försörjde dig under dessa år.

Det jag försöker komma till är att en lögn kommer kanske dra iväg och bli väldigt många lögner till slut.

Om du känner att du kan vara öppen med din jobbiga period och "argumentera/reflektera" kring varför det blev så och hur du tog dig ur det för en arbetsgivare så hade jag kört på det om frågan kommer upp.

Annars kan du ju kolla med bemanningsföretag, där det ganska ofta blir gruppintervjuer och då finns inget tidsutrymme för individuella detaljfrågor. Ta ett hundår eller så och sen söka dig vidare.

Då kan AG iafl se att du har kommit på banan igen och är arbetsför.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 13:58   #10
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jag har själv varit psykiskt sjuk i cirka 4-5 år och har i mina senaste ansökningar varit helt öppen med det och lyft det som en styrka. Jag jobbar ju inom vården så jag har lyft de fördelar de innebär att förstå patientens roll och lidande etc.

Det har lett till iaf en intervju så det kan inte vara helt dumt.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 14:08   #11
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
"En nära anhörig var sjuk och behövde mycket stöd" (vilket stämmer, dock handlade det om dig.. men det behöver ingen veta). Det bra med detta är att ingen vågar gå djupare in på det då folk är rädda. Om nu någon fortsätter fråga så svarar man bara att det känns för jobbigt att prata om just nu men kanske vid ett annat tillfälle.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 14:40   #12
EyeOfTiger
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 15
Om det är något rekryterare absolut avskyr så är det folk som ljuger.

Hade jag varit dig så skulle jag satsat på en kortare utbildning typ 1-2 år och börjat om på ny kula.

Även om du är ärlig och lyckas få ett jobb så kommer det hänga med sen för alltid. Så det tror jag helt uppriktigt inte blir så bra i längden.
EyeOfTiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 15:04   #13
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Säg att du varit ute och backpackat några år och haft diverse ströjobb.
Det öppnar upp för väldigt många frågor och då finns risken att man korsar fötterna och trillar. Dessutom kommer rekryteraren fråga vad för jobb det var och då måste man ju ljuga i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Det här beror helt och hållet på förutsättningarna. Är du ung eller gammal. Vilken typ av arbete söker du (okvalificerat eller kvalificerat). Har du arbetat tidigare?
Jag är 23 och försöker bara ta mig in på arbetsmarknaden, så vilket jobb som helst i princip (kundtjänst, matbutik, städare, kassa etc). Bara jag får lön och en referens så jag kan söka mig vidare sedan.

Jag har arbetat lite tidigare men mest sommarjobb jag fått av kommunen, så det finns ingenting imponerande på CVt alls, tyvärr.

Ingen utbildning, håller på med komvux och högskoleprovet nu för att ta mig in på universitet.[/QUOTE]

Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
"En nära anhörig var sjuk och behövde mycket stöd" (vilket stämmer, dock handlade det om dig.. men det behöver ingen veta). Det bra med detta är att ingen vågar gå djupare in på det då folk är rädda. Om nu någon fortsätter fråga så svarar man bara att det känns för jobbigt att prata om just nu men kanske vid ett annat tillfälle.
Väldigt lågt att ljuga om något sådant och om man blir påkommen så får man nog flytta till en grotta i västra Afrika på obestämd tid.

Citat:
Ursprungligen postat av EyeOfTiger Visa inlägg
Om det är något rekryterare absolut avskyr så är det folk som ljuger.

Hade jag varit dig så skulle jag satsat på en kortare utbildning typ 1-2 år och börjat om på ny kula.

Även om du är ärlig och lyckas få ett jobb så kommer det hänga med sen för alltid. Så det tror jag helt uppriktigt inte blir så bra i längden.
Börja om på ny kula? Hur menar du? Rekryteraren kommer ju vilja veta vad man jobbat med tidigare oavsett om man har utbildning eller ej.

Och vad är det som kommer hänga med sen för alltid, menar du?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 15:45   #14
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag hade ungefär 1,5 år där jag spelade WoW. Där fyllde jag i att jag jobbade ideellt vilket stämde (var redaktör på en spelsajt som skrev om WoW ). Det blev istället en bra merit istället!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 16:18   #15
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Säg att du spelat nätpoker och levt på aktier/fonder/investerat i bitcoins och att du nu känner att du skulle vilja ha ett "riktigt jobb" där du får ta i lite.

En person som suttit hemma och lirat nätpoker i 4 år kanske inte låter som en drömkille att anställa, men om din chef är någorlunda klipsk så förstår han ju vilket arbete det är bakom det.

Det bästa är ju faktiskt bara att säga sanningen, men kanske formulera det på något trevligare sätt. Det är ju lite inne just nu med psykisk ohälsa, så jag tror inte du ska känna att det är helt fel att gå ut med det. Du kommer säkert att få förståelse

Senast redigerad av Bärsärk den 2018-07-19 klockan 16:20.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)