Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-18, 14:12   #16
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Först och främst tror jag att man bör definiera livet först innan man/kvinna/hen börjar oja sig om att de kastar bort/försummar livet genom att träna regelbundet.

- Ortorexi/Mani uppkommer i många skepnader både i träningslivet som i allt annat arbetar överdrivet mycket ofta gratis, överdrivet social har inget eget liv. Alla de här i överdrivna proportioner brukar ofta hänga ihop med bipoläritet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 14:17   #17
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Skulle jag i min vildaste fantasi välja bort något i nutid för ett gympass? Aldrig nånsin. Får in mina 3-4 timmar i gymmet i veckan och det är främst för hälsans skull så det får räcka. Finns så mkt mer givande saker att ägna sig åt.
Jag anser att 3-4 timmar borde alla ägna åt någon form av träning, vare sig man vill eller inte. Annars borde man skämmas. När man kommit upp i dom nivåerna kan man börja fundera över om mera träning är bort från något annat.

Det är helt sinnesrubbat att det idag anses att man tränar mycket, när man med nöd och näppe kommer upp i WHOs minimirekommendationer för fysisk aktivitet. Eller ännu värre, tränar överhuvudtaget.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 14:24   #18
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Varje sekund är en del av livet, oavsett om man tränar, sover, festar eller stirrar rakt ut i intet. Blir väldigt märkligt att dela upp saker i liv och icke liv.
Jag ser det som prioriteringar, måste göra A för att uppnå B eller tvärt om.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 14:26   #19
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Träning är roligt och jag mår bra av det.
Dyker det upp något ännu roligare flyttar jag bara träningen lite i tid.
Ser inte att det skulle vara något problem förutom för elitsatsande i tidskrävande sporter
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 14:26   #20
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Ja livet ..kan vara knepigt.

Gymmet/träning har inget med förkasta att göra. All träning är bra för knopp och knopp. Fysisk aktivitet höjer livslusten , i alla avseenden.

Jag tror bara du får tänka om helt enkelt. Så länge du tränat har du inte förkastat någonting. Förhoppningsvis får du igen allt i slutet av livet..på något bra sätt.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 14:30   #21
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jag anser att 3-4 timmar borde alla ägna åt någon form av träning, vare sig man vill eller inte. Annars borde man skämmas. När man kommit upp i dom nivåerna kan man börja fundera över om mera träning är bort från något annat.

Det är helt sinnesrubbat att det idag anses att man tränar mycket, när man med nöd och näppe kommer upp i WHOs minimirekommendationer för fysisk aktivitet. Eller ännu värre, tränar överhuvudtaget.
Jo det kan man ju tycka. Men ibland kommer annat I mellan som gör att den träningsmängden inte går. Jag ligger väl själv på dryga 15 timmar i veckan numera varav 3-4 är gym. Väldigt lite ser jag det som, men allt är ju så relativt. Har goda vänner som är fullt upptagna med två-tre heltidsjobb och familj att ta hand om. För dem är 3 timmar tränande i veckan knappast aktuellt.

Samtidigt är det ju rätt så många kralliga män och kvinnor på gym som helt skippar WHOs rekommendationer vad gäller cardio och lurar i sig att styrketräning fungerar lika bra.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 16:09   #22
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Samtidigt är det ju rätt så många kralliga män och kvinnor på gym som helt skippar WHOs rekommendationer vad gäller cardio och lurar i sig att styrketräning fungerar lika bra.
Styrketräning är ju den enskilt vktigaste aktiviteten, så om nån tränar enbart för aesteth1cs och kör några timmar styrekträning i veckan så har hen kommit en bra bit på vägen. Orsaken till varför man tränar är ju i slutänden helt irrelevant.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 16:18   #23
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Styrketräning är ju den enskilt vktigaste aktiviteten, så om nån tränar enbart för aesteth1cs och kör några timmar styrekträning i veckan så har hen kommit en bra bit på vägen. Orsaken till varför man tränar är ju i slutänden helt irrelevant.
Trodde nyss du såg ner på de som inte levde upp till WHOs rekommendationer, och så nu droppar du detta. En självhatande byggare? Såklart är konditionsträningen mäkta viktig
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 16:49   #24
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Trodde nyss du såg ner på de som inte levde upp till WHOs rekommendationer, och så nu droppar du detta. En självhatande byggare? Såklart är konditionsträningen mäkta viktig
Va? Att man styrketränar överhuvudtaget, oberoende vad orsaken är, och helt skita i konditionsträningen, är ju oändligt mycket bättre än att inte träna alls, för att styrekträning de facto är den viktigaste enskilda aktiviteten. Att enbart konditionsträna och skita i styrketräningen är oändligt mycket bättre än att inte träna alls. Det ena utesluter inte det andra. Allting är hemåt.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 16:56   #25
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Tvärt om för min del, jag gillar att vara hemma och ligga på soffan så jag använde träningen som en ursäkt att slippa sociala event och blev biff på köpet, win-win om du frågar mig. Kompisarna lärde sig ganska fort att "Men du ska ju bara gymma hela tiden" och vilka tider som passade att höra av sig till mig osv. Har fortfarande kvar ett par stycken vilket är sjukt men men

Senast redigerad av Bärsärk den 2018-07-18 klockan 17:03.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 17:38   #26
EyeOfTiger
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 15
Haha trodde väl inte jag var ensam om detta!

Och tänk tragikomedin i att om man lagt så mycket kraft på sin karriär istället?

Då hade jag nog varit miljonär vid det här laget.

Men en bra sak med träningen som jag vet att det alltid går att lita på är den positiva effekten på det psykiska när man går igenom tuffare tider..

Och herrejöses vilken avgörande del generna är för resultaten. Det fattar man inte riktigt när man är yngre. Många tusentals kronor jag lagt ner på kost och kostillskott och timmar på gymmet..för ingenting egentligen.
EyeOfTiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 17:44   #27
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av EyeOfTiger Visa inlägg
Haha trodde väl inte jag var ensam om detta!

Och tänk tragikomedin i att om man lagt så mycket kraft på sin karriär istället?

Då hade jag nog varit miljonär vid det här laget.

Men en bra sak med träningen som jag vet att det alltid går att lita på är den positiva effekten på det psykiska när man går igenom tuffare tider..

Och herrejöses vilken avgörande del generna är för resultaten. Det fattar man inte riktigt när man är yngre. Många tusentals kronor jag lagt ner på kost och kostillskott och timmar på gymmet..för ingenting egentligen.
Vad hade du gjort med miljonerna då?

Jag tränade stenhårt de första 4-5 åren och sen insåg jag att även om jag fick bra resultat så var det inte så pass bra resultat så det här var något som jag skulle kunna tänka mig att satsa på så sen dess har jag gått från 90-120 minuters pass till 45-60. De flesta av oss kommer inte bli något märkvärdigt i alla fall.

Lite därför jag förespråkar att man inte borde träna för styrka om man absolut inte känner att man vill bli något inom kraftsporten. Jag menar tänk dig folk som kört tunga böj och mark och förstört ryggen för inget.

Senast redigerad av Bärsärk den 2018-07-18 klockan 17:47.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 20:39   #28
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Med tanke på hur mkt man offrar för att bli lite bättre på dom 3 stora(med dom generna där varje 20 åring som tränat 1-2 år total:ar mer) när man kunde varit hälsosam med något 3-4 dagars halvkropps-upplägg där man blir klar på timmen(med en hälsosammare vikt också).

men hur går man från att fortfarande kunna öka kanske nån gång per år till att bara "underhållsträna" i princip? Det låter rätt psykiskt jobbigt att "ge upp". fast det kanske är något som kommer med åldern?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 21:13   #29
EyeOfTiger
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Med tanke på hur mkt man offrar för att bli lite bättre på dom 3 stora(med dom generna där varje 20 åring som tränat 1-2 år total:ar mer) när man kunde varit hälsosam med något 3-4 dagars halvkropps-upplägg där man blir klar på timmen(med en hälsosammare vikt också).

men hur går man från att fortfarande kunna öka kanske nån gång per år till att bara "underhållsträna" i princip? Det låter rätt psykiskt jobbigt att "ge upp". fast det kanske är något som kommer med åldern?
Det kommer garanterat med åldern. Trodde aldrig själv att jag skulle hamna i det här läget. Sista setet, sista repsen och det där perfekta proteinpulvret direkt efter träning - allt helt meningslöst i det stora hela. Gör ingen skillnad egentligen.

Och man får inte ut något speciellt bara för att man hållit på länge. Det finns ingen ackumulerande effekt. Möjligen liten muskelmognad och hårdhet..men knappt märkbart.
EyeOfTiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 21:15   #30
supercharge
Registered User
 
supercharges avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 167
Som allt annat verkar träningen gå mot extremer. Många tränar inte alls och andra tar det till överdrift. Det var ju ingen som sprang ultramarathon eller Iron man för ett antal år sedan och det såldes inte 3000 olika kosttillskott som folk ska ta i tid och otid. Det fanns heller inte appar som i detalj mäter näringssammansättningen av allt du stoppat i munnen. Det är ett extremt beteende även om det är norm här.
supercharge är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)