Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-06, 13:27   #16
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
I kalla sallader typ potatissallad och liknande så häller jag dock ofta i vinäger eller ättisksprit direkt i salladsbunken efter allt är blandat.
ättiksyra (24%) jag med, en kapsyl på 200 g vitkål, 200g kyckling ,100 g mozzarella och 30 g olivolja
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 13:32   #17
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Brysselkål är en favorit på senare tid, som jag tidigare i livet aldrig riktigt fattade tycke för pga att den så lätt tar över smaken från allt annat. Jag gillar överhuvudtaget att tina upp frysta grönsaker ganska snabbt genom att snabbkoka upp dem i typ vinäger/ättika med ev. lite rödbetslag och/eller soja. I med lite kryddor och valfri såsblandning så blir det en smakrik sörja som kan blandas med övriga salladskomponenter. Brysselkålens smak neutraliseras en del och blandar sig bättre med resten på det viset tycker jag. Hur mycket näringsämnen som går förlorade vettefan, men kokningen handlar om max ett par minuter.
jag köpte färsk BK för nån månad sen att ha i soppa, problemet var att de var så jäkla grusiga, det knastrade mellan tänderna hur mycket jag än sköljde och plockade av yttre skalenpå dem. testade 4 gånger, sen kastade jag dem.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 14:58   #18
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Grusiga grönsaker, låter ju mindre trevligt. Jag brukar köpa dem frysta. Tyvärr är de ju inte lika billiga som "basic"-märkena på t.ex. broccoli, blomkål eller spenat.

"200 g vitkål, 200g kyckling ,100 g mozzarella och 30 g olivolja". Tillreder du det på något speciellt sätt?
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 18:43   #19
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
En variant av en "fruktsallad". Skiva ett riktigt saftigt päron, lägg till en näve ingefära (den gula typen som äts till sushi) och lite flingsalt på. Riktigt saftigt och fräsh kombination.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 19:09   #20
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Äter en stor sallad till middag varje kväll. Godaste som finns.

Går ju att variera i all oändlighet.

Jag steker lök, vitlök, champinjoner, paprika, tomat, grönkål & babyspenat... servera med sötpotatis, 1 avokado och en protienkälla i form av oumph, pulled veggie, räkor, gravad lax eller kyckling.

Sist, kryddor, färskriven gurkmeja och citronjuice.. voila...

SÅ GOTT! SÅ NYTTIGT!
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 19:32   #21
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Samma här, både sallader typ som du beskrev ovan, samt fruktsallad i separata skålar. Att blanda ett dussin olika typer av grönsaker med kryddor och dylikt blir en trevlig smakexplosion. På sista tiden har jag för övrigt fått upp ögonen för att göra varma sallader i tryckkokare.

Kryddor och aromer kan man ju mixtra med i all oändlighet också som sagt. Örtblandningar av olika slag är goda. En personlig favorit - ghormeh sabe, en torkad blandning av persilja, gräslök, körvel, koriander (även namnet på en iransk nationalrätt). Finns i storpack på willys.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 22:38   #22
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Kål av alla dess former är riktigt gott att ha i sallader. Gärna tillsammans med någon färsk lök/vitlök och syra (äppelcidervinäger/balsamico) och någon form av bönor eller linser. Extremt viktigt att ha i woker eller grönsaks stek/mixar (aka "veggietouille").

Sen tycker jag att frukter som vattenmelon och jordgubbar är underskattade i sallader. Supergott med kall färskpotatis och något salt (fetaost, kött/chark).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 01:25   #23
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Att fylla stora avocados med lax, lime och lite smagront har jag dille pa. Olika arter, inte frysta da, kan amn ha i.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 08:19   #24
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Nyfiket googlade min småtrötta hjärna "smagront" med tanken att "fan, en ny spännande exotisk grönsak jag aldrig hört talas om!" innan jag kopplade hur det stod till. Det tog ett par minuter till att koppla att Hemi kanske inte har mycket dille på sallader att han i all iver postar salladsrecept mitt på natten. =/
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 16:33   #25
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ha ha, jag gillar sallader som gar att bita i, mer mastiga grejer, hade mycket blad i sallader forut men nu blir det mer som smaktillsatt.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-22, 18:14   #26
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
En kvällsssallad som åts med en grillad kyckling, ajvar och surkål.

Bara salladen som såg trevlig ut dock, hehe









Bestod av vit & rödkål, salladslök, tomat, gurka, färsk spenat, färska champinjoner, färsk chili & ingefära, morötter.

Lite kryddor, balsamico, äppelcidervinäger på.

Riktigt trevligt!







Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-22, 18:24   #27
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Ser riktigt smarrigt ut. Är det råa grönsaker eller värmda på något sätt? Svamp är ju i alla fall rekommenderat att man värmer ganska rejält pga halterna av fenylhydraziner (i detta fall agaratin) som ska vara potentiellt cancerogena. Halterna av det minskar ju dock ganska mycket vid uppvärmning, vad jag har läst.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-23, 21:12   #28
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Tossing salad?
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-25, 13:35   #29
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Ser riktigt smarrigt ut. Är det råa grönsaker eller värmda på något sätt? Svamp är ju i alla fall rekommenderat att man värmer ganska rejält pga halterna av fenylhydraziner (i detta fall agaratin) som ska vara potentiellt cancerogena. Halterna av det minskar ju dock ganska mycket vid uppvärmning, vad jag har läst.
Allt rått!

Äsch, lite rå svamp ibland har ingen dött av. Gott var det!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-25, 17:47   #30
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Allt rått!

Äsch, lite rå svamp ibland har ingen dött av. Gott var det!
Förmodligen ganska många som har dött av rå svamp, men kanske inte av typen du hade i din sallad ^_^ Men ja, gott såg det ut att vara.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)