Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-18, 19:10   #1486
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Ingen aning. Ska kolla ifall jag hittar lådorna. Det som såldes.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Dom är inte rostfria.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 21:14   #1487
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Hur rädda är folk för radon egentligen? Snittvärdet i en kåk är väl en sisådär 100bq då det finns mer eller mindre överallt. Tror snittet i nybyggen låg på 40. Ifall ni tittar på hus och värdet är under 100bq, är det en nackdel?

Har insett att den första reaktionen hos mig är skepsis men inser sedan att är det mätt med låga siffror så är det i snitt faktiskt bättre än andra hus.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 21:38   #1488
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Hur rädda är folk för radon egentligen? Snittvärdet i en kåk är väl en sisådär 100bq då det finns mer eller mindre överallt. Tror snittet i nybyggen låg på 40. Ifall ni tittar på hus och värdet är under 100bq, är det en nackdel?

Har insett att den första reaktionen hos mig är skepsis men inser sedan att är det mätt med låga siffror så är det i snitt faktiskt bättre än andra hus.
Vet inte ens vad det är, är det inte en gas? Kommer det inte ur backen där man bor?

Finns det i huset?



Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 06:33   #1489
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Vet inte ens vad det är, är det inte en gas? Kommer det inte ur backen där man bor?

Finns det i huset?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Det är en gas och finns överallt förutom på Gotland. Det kommer från marken och vissa byggnadsmaterial(viss lättbetong). Genomsbittshuset i Sverige har ca 100 tror jag och snittet hos nya hus ligger på 40.

Utomhus tror jag snittet låg på tio eller ett tiotal Bq.

Är du rökare är det riktigt dåligt. Har du rökt är det dåligt. Är du inte rökare eller fd rökare så är det inte så farligt.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 10:07   #1490
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Det är en gas och finns överallt förutom på Gotland. Det kommer från marken och vissa byggnadsmaterial(viss lättbetong). Genomsbittshuset i Sverige har ca 100 tror jag och snittet hos nya hus ligger på 40.

Utomhus tror jag snittet låg på tio eller ett tiotal Bq.

Är du rökare är det riktigt dåligt. Har du rökt är det dåligt. Är du inte rökare eller fd rökare så är det inte så farligt.
Jag står i valet och kvalet att fimpa mitt gamla radonfilter för inkommande vatten, filtret är lika gammalt som huset (-79) och behöver bytas då cirkulationspumpen behöver bytas och sugpumpen håller på och ger sig.
Nytt radonfilter är typ 30papp och vad jag förstått så är radonvärdena här ute precis på "gränsen" för egen brunn.

Måste få tummen ur och beställa provtagning av radonet så jag får lite svart på vitt vad värdet faktiskt är, är det på gränsvärdet så kommer jag strunta i radonfilter då risken är minimal. Dels är det i vattnet och därmed är det primärt när man duschar som man får i sig gasen, dels har vi aldrig rökt, vi kommer inte skaffa barn och vi kommer förmodligen inte bo här livet ut.

All forskning som jag hittat verkar peka på att det bara är rökare som faktiskt kan få elaka påföljder av radonet.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 12:35   #1491
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Jag står i valet och kvalet att fimpa mitt gamla radonfilter för inkommande vatten, filtret är lika gammalt som huset (-79) och behöver bytas då cirkulationspumpen behöver bytas och sugpumpen håller på och ger sig.
Nytt radonfilter är typ 30papp och vad jag förstått så är radonvärdena här ute precis på "gränsen" för egen brunn.

Måste få tummen ur och beställa provtagning av radonet så jag får lite svart på vitt vad värdet faktiskt är, är det på gränsvärdet så kommer jag strunta i radonfilter då risken är minimal. Dels är det i vattnet och därmed är det primärt när man duschar som man får i sig gasen, dels har vi aldrig rökt, vi kommer inte skaffa barn och vi kommer förmodligen inte bo här livet ut.

All forskning som jag hittat verkar peka på att det bara är rökare som faktiskt kan få elaka påföljder av radonet.
Det är ju inte helt gratis om man vill få låga värden.

Vi har en unge och en till på g. Får se ifall det blir ett köp eller ej. Snuskigt fina förutsättningar för att det ska bli bra finns om radonet kan åtgärdas,vilket det såklart kan men till vilket pris
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 14:19   #1492
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Blev lite mer fix i garaget förra veckan, skönt att vara klar med det tunga jobbet där inne nu.

Gårddagen spenderades i uterummet med att dra el, ca 45 grader varmt där inne så fick köra intervaller mellan att dra kabel och svalka mig ute i skuggan...
Skall fortsätta om en stund, ser ut att bli regn snart så avvaktar i hopp om att det kommer sänka temperaturen.




__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 14:27   #1493
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Och såhär ser det ut nu med inredningen på plats, nu återstår en liten varmvattensberedare samt dragning av vattnet.



Och här har ni mitt fina vattensystem med det mysiga radonfiltret (stora plastbunken). Lustigt nog har vi något otroligt gott vatten, kanske är pga det snusiska filtret..

__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-21, 13:49   #1494
Tomas W
Nambla-SYD
 
Tomas Ws avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 265
Har tänkt att omvandla ett trappförråd till ett litet kontorsutrymme, problemet är att det finns ingen indragen ström till utrymmet så har några tankar på hur man kan lösa det via:

1: Det finns en kopplingsdosa uppe i taket som man borde kunna dra strömmen rakt ner i väggen genom och sedan sätta ett uttag nertill, kanske till och med bakom gipsen för att slippa utanpåliggande sladd? Går detta? Tänker att det behövs en elektriker för att fixa.

2: Skarva sladden från lampan ner till golvet och ha en vanlig grendosa där

3: Finns ett uttag precis på andra sidan trappan och ta en sladd därifrån genom väggen in i förrådet för att sedan sätta en grendosa där

Alternativ 2 och 3 känns som mer lite hemma-fix lösningar, radhuset är helt nybyggt så vill helst slippa för mycket sådant nu i början. Men 2 och 3 skulle vara bekväma för att det skulle gå o fixa direkt. Vad tror det skulle kosta att göra alternativ 1?


Så här ser det ut



Så ser det ut uppe vid väggen



Så ser det ut inne i dosan på väggen



Uttaget på andra sidan trappen

Några tankar eller idéer om hur det skulle kunna fixas?
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-21, 13:57   #1495
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Gipsvägg?

Fäll in en rotdosa där du vill ha uttaget och antingen fiska ner ett rör dolt ifrån kopplingsdodsn om reglarna tillåter detta annars ta det ifrån vägguttaget som sitter på andra sidan väggen


För tolkar det som att vägguttaget på andra sidan sitter mittemot så att säga?
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-21, 14:00   #1496
Tomas W
Nambla-SYD
 
Tomas Ws avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Gipsvägg?

Fäll in en rotdosa där du vill ha uttaget och antingen fiska ner ett rör dolt ifrån kopplingsdodsn om reglarna tillåter detta annars ta det ifrån vägguttaget som sitter på andra sidan väggen


För tolkar det som att vägguttaget på andra sidan sitter mittemot så att säga?
Ja till båda, gipsvägg och uttaget är på andra sidan utrymme. Får man koppla in det själv eller krävs elektriker?
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-21, 14:01   #1497
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas W Visa inlägg
Ja till båda, gipsvägg och uttaget är på andra sidan utrymme. Får man koppla in det själv eller krävs elektriker?
Fast installation så kräver elektriker
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-21, 15:55   #1498
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Fast installation så kräver elektriker
Dock får man ju borra i väggen och dra igenom kabel etc. Dvs man får göra allt utom själva inkopplingen. Då kommer ju elektikern inte behöva göra lika mycket jobb och det kan bli billigare.

Du bör ju dock säga till elektrikern ifråga och berätta vad du eventuellt tänkt göra...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-22, 10:02   #1499
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Dock får man ju borra i väggen och dra igenom kabel etc. Dvs man får göra allt utom själva inkopplingen. Då kommer ju elektikern inte behöva göra lika mycket jobb och det kan bli billigare.

Du bör ju dock säga till elektrikern ifråga och berätta vad du eventuellt tänkt göra...
Är det rör/slang avsedda för elinstallation så får man inte dra det själv.
Rör/slang klassas som en del av kabelisoleringen, typ man kan säga att det är som att dra en halv kabel.

Sedan om man t.ex. gör en överenskommelse med en elektriker och denne säger att det är OK, så är det en annan femma, men sett till rent formalia och vad som har behörighetskrav så får man inte dra rör/slang själv om det är avsett att användas för starkström.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-22, 16:26   #1500
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Nu när elen är dagen i uterummet så kunde jag börja täcka för det hiskeligt fula taket under vår joddlarbalkong, överbliven interiörpanel från lägenheten jag rev i garaget, måste dock köpa mer, men ska dit med lite downlights först tror jag.






Sen tog jag resten av det överblivna materialet från lägenheten och snickrade ihop en låda att täcka vattensystemet med, både för värmeisolering, ljudisolering men även för att ha någonstans att hänga upp kvastar, spadar och liknande. Måste köpa lite mer osb och cellplast sen på med lite färg.


__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)