Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-06, 15:15   #1606
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Ungefär hur länge kan man förvänta sig att en standardproteinbar håller sig efter bäst före datumet utan att någon annat än smak och konsistens påverkas? Dvs något härsknar eller att gainsen avdunstar från baren.

Minst en månad tänker jag inte är orimligt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-07-06 klockan 15:18.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 15:58   #1607
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Lääänge.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 17:34   #1608
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Lääänge.
Jäj!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 21:56   #1609
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ungefär hur länge kan man förvänta sig att en standardproteinbar håller sig efter bäst före datumet utan att någon annat än smak och konsistens påverkas? Dvs något härsknar eller att gainsen avdunstar från baren.

Minst en månad tänker jag inte är orimligt?
Mycket längre, men beror på innehåll. Socker är ett bra konserveringsmedel. Ätit många Swebars som var mer än 6 månader efter bäst före.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 05:57   #1610
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ungefär hur länge kan man förvänta sig att en standardproteinbar håller sig efter bäst före datumet utan att någon annat än smak och konsistens påverkas? Dvs något härsknar eller att gainsen avdunstar från baren.

Minst en månad tänker jag inte är orimligt?

Detta var en minst sagt komplex fråga. Främst beroende på vad proteinkakorna innehåller.

Knappt troligt att fettet i kakorna härsknar. Det är inte så mycket fleromättat fett i barsen normalt. De skulle bara vara kladdiga. Men en kaka gjord på sojakoncentrat kommer att härskna med tiden. Den skulle inte jag äta några månader efter Bäst före-datum.

Mer bekymmersamt med brunfärgningsreaktioner, mailardreaktioner, som förstör värdefulla aminosyror och ger tveksamma nedbrytningsprodukter. Här är de helmjökspulver med mjölksocker och glukossirap med glukos som är problemet.
Proteinet i kakorna kommer att bli sämre och sämre och kakorna mörkare och tråkigare månaderna efter Bäste före.

Tillsatta vitaminer och antioxidanter kan vi bara glömma månaderna efter Bäst före. Kanske inte giftiga men ingen vitaminaktivitet kvar,
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 08:09   #1611
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Mycket längre, men beror på innehåll. Socker är ett bra konserveringsmedel. Ätit många Swebars som var mer än 6 månader efter bäst före.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Detta var en minst sagt komplex fråga. Främst beroende på vad proteinkakorna innehåller.

Knappt troligt att fettet i kakorna härsknar. Det är inte så mycket fleromättat fett i barsen normalt. De skulle bara vara kladdiga. Men en kaka gjord på sojakoncentrat kommer att härskna med tiden. Den skulle inte jag äta några månader efter Bäst före-datum.

Mer bekymmersamt med brunfärgningsreaktioner, mailardreaktioner, som förstör värdefulla aminosyror och ger tveksamma nedbrytningsprodukter. Här är de helmjölkspulver med mjölksocker och glukossirap med glukos som är problemet.
Proteinet i kakorna kommer att bli sämre och sämre och kakorna mörkare och tråkigare månaderna efter Bäste före.

Tillsatta vitaminer och antioxidanter kan vi bara glömma månaderna efter Bäst före. Kanske inte giftiga men ingen vitaminaktivitet kvar,
Ja men då ska jag försöka att vara lite mindre godtycklig då

Rör sig om två olika "sammansättningar".

Den ena är yoghurtöverdragen och den andra är chokladöverdragen.
Den yoghurtöverdragna innehåller "yoghurtpulver", skummjölkspulver, helmjölkspulver och den chokladöverdragna varianten innehåller mjölkprotein, vassleprotein och fruktossirap.
Båda innehåller mjölkprotein, vassleprotein, glukossirap och glutamin.

Och så klart massa emuguleringsmedel, surhetsreglerandemedel, vegetabiliska oljor (som palmolja, sheaolja, rapsolja osv).

Det är ju egentligen enbart energiinnehållet och kanske framförallt proteininnehållet (och proteinkvalitén) som jag är någorlunda mån om ska vara oförändrat. Vitaminer och antioxidanter i all ära, men det vänder man sig ju inte till en proteinbar och letar efter
Det viktigaste för mig är den inte blir "onyttig" (eller direkt "skadlig" även om det förmodligen inte kommer påverka mig negativt alls i praktiken) pga olika nedbrytande processer.

Så den chokladöverdragna bör åldras värdigare, men även där kan glukossirapen innebära lite problem? Eller är det just kombinationen med glukossirap och diverse mjölkpulver som är problematisk i längden?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-07-07 klockan 08:11.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 08:36   #1612
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Dina kakor, främst den med youghurtöverdrag, verkar vara precis av de recepten som håller sämst och bryts ned med tiden. Mjölksocker och glukos reagerar med proteinet. En eller två månader är säkert OK.

Försämringen kommer smygande. Ett halvår eller ett år är inte bra och gör kakorna sämre både smakmässigt men ffa sämre m a p proteinkvaliten.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 09:32   #1613
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Bah, och så fick jag dem med bara typ 2-3 månader innan utgångsdatumet. Nåja då kan jag dryga ut dem till oktober-november i alla fall.

Muchos gracias.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 12:37   #1614
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Chokladöverdrag är ett bra skydd. Chokladen kanske blir lite vit och torr när den blir gammal men det är inte farligt.

Nakna bars och framförallt bars som innehåller nötter hade jag varit försiktig med.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 17:38   #1615
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Finns t o m de som studerar vad som händer med proteinkakor.
Jag gjorde bara en kort sökning. Hade varit kul att kunnat se hela artikeln och få reda på hur mycket som förstörs.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23425193

https://link.springer.com/chapter/10...4757-9113-6_22
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 21:05   #1616
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Testade Barebells nya idag och blev positivt överraskad. Smakar faktiskt nougat och inte den där "kemiska" hasselnöt/nougatsmaken som många pulver har (pistagesmaker lider ju av samma smak med pistagearomen...). Smakar lite mot gräddnougat/nöttryffel från Aladdin-asken.

Söt och bra smak. Gillar man nougat så kommer man definitivt att gilla den. Rankar den nog som näst bäst efter White chocolate almond (älskar kubbar).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 21:07   #1617
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Den är riktigt bra om kyld.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 06:50   #1618
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Testade Barebells nya idag och blev positivt överraskad. Smakar faktiskt nougat och inte den där "kemiska" hasselnöt/nougatsmaken som många pulver har (pistagesmaker lider ju av samma smak med pistagearomen...). Smakar lite mot gräddnougat/nöttryffel från Aladdin-asken.

Söt och bra smak. Gillar man nougat så kommer man definitivt att gilla den. Rankar den nog som näst bäst efter White chocolate almond (älskar kubbar).
Hmm, inte rört Barebells sedan besvikelsen av deras Salty Peanut-bar.

Låter som jag får ge dem ett nytt försök. Smakar White Chocolate Almond som mandelkubb är jag såld.
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 08:27   #1619
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Xead Visa inlägg
Hmm, inte rört Barebells sedan besvikelsen av deras Salty Peanut-bar.

Låter som jag får ge dem ett nytt försök. Smakar White Chocolate Almond som mandelkubb är jag såld.
White chocolate almond är himmelsk. Jag gillar för övrigt salty peanut också dock...
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 08:36   #1620
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Var mycket skeptisk till jordgubbs-baren men det är nog min favorit, extra god till svart kaffe.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)