Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-05, 22:09   #1
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Fotbollsspelare sparkad för fruns twittrande

En ny lägstanivå av allmän anständighet verkar ha nåtts idag när Alexander Katai fick sparken från fotbollslaget LA Galaxy. Inte för att han själv gjort något fel utan för att hans fru uttryckt kritik mot plundringen under de pågående protesterna. Hon ska tydligen ha skrivit "Black Nikes matter" till en bild av en Nike-butiksplundring. Och så kan vi ju inte ha det, eller hur?

Flitiga följare av amerikansk idrott blir kanske nu en smula förvirrade eftersom NBA-klubbar helt nyligen hade den exakta motsatsen som policy där man absolut inte fick stödja protester (Hongkong). Så hur ska man ha det egentligen? Jo, det är enkelt: inhemska protester som urartar till bråk och plundring är bra. Utländska protester mot en totalitär diktatur (för demokrati och mänskliga rättigheter) det är dåligt.


Man får väl notera två saker.
1. Att man nu kan bli av med jobbet genom racism by proxy.
2. Att amerikanska idrottsklubbar helt verkar sakna moralisk kompass.

Senast redigerad av yia den 2020-06-05 klockan 22:10.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 22:33   #2
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Han fick inte sparken man kom överens om att bryta kontraktet.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 23:36   #3
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
En ny lägstanivå av allmän anständighet verkar ha nåtts idag när Alexander Katai fick sparken från fotbollslaget LA Galaxy. Inte för att han själv gjort något fel utan för att hans fru uttryckt kritik mot plundringen under de pågående protesterna. Hon ska tydligen ha skrivit "Black Nikes matter" till en bild av en Nike-butiksplundring. Och så kan vi ju inte ha det, eller hur?

Flitiga följare av amerikansk idrott blir kanske nu en smula förvirrade eftersom NBA-klubbar helt nyligen hade den exakta motsatsen som policy där man absolut inte fick stödja protester (Hongkong). Så hur ska man ha det egentligen? Jo, det är enkelt: inhemska protester som urartar till bråk och plundring är bra. Utländska protester mot en totalitär diktatur (för demokrati och mänskliga rättigheter) det är dåligt.


Man får väl notera två saker.
1. Att man nu kan bli av med jobbet genom racism by proxy.
2. Att amerikanska idrottsklubbar helt verkar sakna moralisk kompass.
Det var knappast bara Nike-skämtet, hon hade skrivit saker som att hon hoppades de skulle bli överkörda, osv... iaf. vad jag läst.

Sen som sagt så är det ett avtal, inte ensidigt avbrott som får honom att lämna (även om det troligtvis i princip är ett krav vilket isf. är jävligt fult).

Däremot så gillar jag inte direkt tanken att man ska straffas för vad ens familj gör på detta sätt. Jag förstår att vissa jobb som polis, domare, etc. så kanske det inte är så bra att ens familjemedlemmar är Cosa Nostra, men blir väldigt farligt och anti-demokratiskt om man ska "straffas" för sin familjs värderingar. Dels så kan det till och med vara så illa att man har någon som inte ens står för sakerna de säger, typ en fru med psykos som twittrar massa skit, ska man då bli av jobbet?
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2020-06-05 klockan 23:41.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 23:45   #4
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Han fick inte sparken man kom överens om att bryta kontraktet.
Aah "man kom överens". Tur att vi har Orwellskt nyspråk.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 10:02   #5
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jag gillar inte tanken att man blir av med jobbet för att ens familjemedlemmar uttryckt sig på felaktiga vis. Problemet för för företaget är väl den dåliga PR som följer i spåret av det, spekulationer kring vad spelaren själv tycker, säkerligen en del press på att sparka honom från fans med.

Med andra ord tror jag på många vis det handlar mindre om företaget (som vill tjäna pengar) utan snarare om folkstormen kring rasism/förtryck där minsta avvikelse från main stream i åsikt ska belönas med ett skott i pannan. Detta sätter givetvis press på dom att åtgärda situationen, måhända hade det räckt med ett längre uttalande men det är fan tveksamt med tanke på dagens hetsiga situation.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 10:17   #6
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Den mäktigaste mest inflytelserika gruppen i hela västvärlden är arga tokfeminister och deras upprördhet. Då blir det såhär. De är det egentliga "patriarkatet", 1%:arna, ZOG, deep state osv.

Senast redigerad av trädgårdsmöbel den 2020-06-06 klockan 10:19.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 10:22   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag gillar människosynen att det är en karls fel om han inte lyckas hålla sin fru i schack.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 10:22   #8
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Jag skulle ligga lågt med att yttra mig om något om jag bodde i USA just nu. Folk har slutat tänka logiskt för länge sedan i det där landet. Handlar bara om känslor just nu.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 11:19   #9
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Han fick inte sparken man kom överens om att bryta kontraktet.
Var nog snarare, du går med på att vi säger upp kontraktet eller så sparkar vi dig

Som att jag ska bli vräkt för att grannen inte betalat hyran
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 11:21   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det är knappast nåt nytt att fotbollsproffs hålls i strama tyglar av sina klubbar och att de hamnar i blåsväder om de eller deras familj postar skit på nätet. De får ju inte sina fantasilöner enbart för att de är bra på att sparka boll. En stor del av pengarna är ju rimligen också för att marknaden är så enorm och spelarna är igenkända över hela världen och funkar som levande PR-dockor.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 11:26   #11
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Som fotbollsspelare är man underhållning och marknadsföringsprodukt och då är man bara så mycket värd som underhållnings eller produktvärdet man kan erbjuda.

Produktion eller hur bra man är som fotbollsspelare är egentligen bara intressant i den utsträckning det ökar värdet på entertainmentprodukten eller försäljning associerad med den. Det är ju t.ex. därför många klubbar vill hålla sig med asiatiska spelare, inte för att spelarna i sig är särskilt bra eller nödvändigvis värda platsen men det brukar ofta innebära rätt bra tröjförsäljning och även långsiktigt att etablera klubben på asiatiska marknaden.

Det innebär även i slutändan att en spelare som Aleksandar Katai inte är mer värd än värdet som associeras med honom vilket sjönk betydligt när han associerades med såna värderingar. Det är något man är eller om man inte är bör vara väldigt medveten om som fotbollsspelare, skådespelare, musiker, underhållningsartist.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 11:42   #12
Wilshere
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 117
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
En ny lägstanivå av allmän anständighet verkar ha nåtts idag när Alexander Katai fick sparken från fotbollslaget LA Galaxy. Inte för att han själv gjort något fel utan för att hans fru uttryckt kritik mot plundringen under de pågående protesterna. Hon ska tydligen ha skrivit "Black Nikes matter" till en bild av en Nike-butiksplundring. Och så kan vi ju inte ha det, eller hur?

Flitiga följare av amerikansk idrott blir kanske nu en smula förvirrade eftersom NBA-klubbar helt nyligen hade den exakta motsatsen som policy där man absolut inte fick stödja protester (Hongkong). Så hur ska man ha det egentligen? Jo, det är enkelt: inhemska protester som urartar till bråk och plundring är bra. Utländska protester mot en totalitär diktatur (för demokrati och mänskliga rättigheter) det är dåligt.
Varför nämner du inte det andra hon skrev? Inte för att jag tycker det är rätt att sparka honom från klubben men ändå.

Sedan det andra du skriver. Alla vet ju varför så det är inget förvirrande, handlar om alla pengar Kina drar in till dessa klubbarna. Och nej det gör det inte rätt heller men det handlar inte om budskapen. Det handlar om att klubbarna kan stödja denna protesten utan att tappa enormt mycket intäkter vilket de inte kunde gällande Hong Kong. Och återigen, det gör det inte rätt.
Wilshere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 12:16   #13
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Tycker det är ett intressant fenomen hur sociala medier förstör människors liv så lätt. Verkar inte finnas något sätt alls att freda sig mot det. Hamnar något på nätet så är det kört. Går inte att få bort det.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 12:29   #14
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag gillar människosynen att det är en karls fel om han inte lyckas hålla sin fru i schack.
Det blidkar dessutom både feminister och antifeminister. Kvinnan blir ansvaŕsbefriad om hon gör "fel" och det är egentligen mannens fel. En punkt två extremer är överens om.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 12:40   #15
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag skulle ligga lågt med att yttra mig om något om jag bodde i USA just nu. Folk har slutat tänka logiskt för länge sedan i det där landet. Handlar bara om känslor just nu.
Ja det har passerat anständighetens gräns för länge sedan. Hur är man funtad om man tycker att person A ska straffas till det ytterstas gräns för person Bs gärningar? Straffa människor för sådant de inte kan påverka. Känns modernt. Bara kasta all moralisk och juridisk praxis åt sidan och så kör vi kollektiv bestraffning istället.

Men vem vet, det kanske öppnas nya jobbmöjligheter. Toppen för släktforskare med himmlerglasögon som kan gräva i kända personers familjeträd. Låt oss ställa dem till svars för sin konstiga morbror eller sina farföräldrars avvikande åsikter. Ett livs stenhårt slit för en karriär.. vad trist att dina släktband inte var tillräckligt aris.. förlåt.. renläriga.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)