Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-17, 21:48   #1
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Jakt

Finns det några med jaktintresse på brädan?

Tog precis jägarexamen och har hundra frågor, såsom...

Hur många hektar mark bör man ha för att jaga? Olika stort för olika vilt och beroende på hur mycket man vill kunna jaga förstås, men några ungefärliga siffror? Hade tänkt köpa en gård nämligen och tänker om det är rimligt att köpa en med massa mark för egen jakt.

Ska söka licens, just nu tänker jag mig en tikka t3x. Har hört att det kan ta ett par månader i Stockholm, vad händer om jag söker för 3-4 andra gevär samtidigt, om jag skulle ändra mig? Blir någon handläggare sur? För det är ju trist att vänta ett par månader och sen ångra sig, söka ny licens och vänta ett par månader till.

Vad krävs för att skjuta lerduvor på sin egen mark? Lagmässigt och kanske med tanke på ev. grannar. Hörde från någon att man inte ska ha ett fast ställe man skjuter ifrån utan lite olika på sin mark, så att det inte blir tal om en anlagd bana, då andra krav ställs tydligen.

Är det till fördel om ens mark ingår i ett vvo? Så kanske 10-20 ha egen mark ger en en biljett in i lite större jaktsammanhang. Känner nämligen ingen som jagar eller har marker.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 07:31   #2
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Angående tilldelning/jakträtt så är det nog bäst att vända sig till länsstyrelsen i det länet du tänkt jaga i och se vad som gäller, har för mig att alla län styr över sina egna regler.

Licensen: Finns nog en risk att du flaggas om du söker för 3-4 vapen samtidigt när det är första licensen du söker, kanske begränsa det till 2st?


Lerduvor: Fritt fram att skjuta på egen mark eller utanför detaljplanerat område om du har markägarens tillåtelse.

Sista frågan, om du bara har 10-20 HA mark så skulle jag försöka komma med i ett större jaktlag, tror att du bara får jaga årskalv och med hänsyn till viltvården på den marken.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 13:05   #3
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Du bör inte skjuta mer än va din mark klarar av att producera/bära rent generellt. Klart du kan decimera beståndet av arten totalt men då lär du ha rätt trötta jaktgrannar. När det kommer till djur som tilldelas får du ju inte skjuta alls om du inte får något tilldelat, men det förutsätter jag att du vet i och med att du lyckats ta en jägarexamen.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 19:15   #4
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Tänker att det måste finnas någon slags säkerhetsaspekt med lerduvor på egen mark, typ, fritt 300m i skjutriktningen, kanske något krav på snitsling eller annat om någon stackars bärplockare har irrat av sig in på skjutområdet. Men det låter ju bra att det inte verkar vara så mycket hinder för att skjuta lite lerduvor, skoj!

Ja, jag har ju inte riktigt känslan av vad x antal hektar klarar av att producera i viltväg. Jag hörde lite från utbildningen att 50 ha och uppåt borde man ha om man ska jaga. Men hur mycket och vad vet jag inte.

Men det känns kul i alla fall! Är peppad.

För övrigt så läste jag sen att licensansökan kostar en slant, 700 kr eller vad det var, så det blir en naturlig anledning att inte söka för fler vapen än man ämnar att köpa.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 19:20   #5
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Eftersom det är krav för eftersökshund i många fall av jakt har jag tankarna att införskaffa mig en lämplig ras för ändamålet. Vad kan vara lämpliga raser för det? Funkar spets-varianter? Kanske tollare, men det är väl mest fåglar då. Jag skulle vilja ha en hund som är hyfsat stabil som familjehund som även fungerar för lite jakt. Renodlade jakthundar verkar vara rätt jobbiga att ha att göra med utanför jakten.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 20:04   #6
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Ska du jaga med långsamdrivande hund är 50ha lämpligt. Skall du bara sitta på pass eller pyrscha fungerar ju mindre marker också. Allt beror på vilken jakt du tänkt att bedriva.

Licensansökan kostar mer för första vapnet man söker, sedan är det inte några 700kr per licens så länge om inte nyligen höjt avgifterna.

Va gäller eftersökshund kan du ju egentligen träna upp vilken hund som helst till det. Viktigaste är att hunden har ett intresse och sinne för just eftersök. Det finns inte i lag specificerat vad eftersökshund egentligen innebär eller va de ska ha för meriter.

Har du jagat tidigare och vet om att du tycker det är roligt/vet vad det innebär? Är fräsa på med en hund direkt kan vara ett stort kliv då en duktig jakthund inte är snutet ur näven utan kräver mycket tid.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 21:03   #7
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Tänker mig väl att jaga rådjur, dov/kronhjort, kanske vågar mig på ett vildsvin, fåglar. Pass/pyrsch verkar vara lämpligt för mig som inte jagat förut.

Det låter ju bra att just ras inte är så viktigt för eftersök, det breddar ju urvalet.

Jag har som sagt inte jagat förut, men jag är rätt säker på att jag skulle tycka om det. Har nyligen fått testa att stycka ett vildsvin och jag har nog inga problem med själva dödandet. Tycker mycket om att vara ute i naturen, smygandet, spänningen, jakten, livsstilen och haft hund tidigare och tycker mycket om hundar. Så jag gissar att jag skulle tycka om det.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 06:36   #8
stefannn
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: örebro
Inlägg: 1 159
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Eftersom det är krav för eftersökshund i många fall av jakt har jag tankarna att införskaffa mig en lämplig ras för ändamålet. Vad kan vara lämpliga raser för det? Funkar spets-varianter? Kanske tollare, men det är väl mest fåglar då. Jag skulle vilja ha en hund som är hyfsat stabil som familjehund som även fungerar för lite jakt. Renodlade jakthundar verkar vara rätt jobbiga att ha att göra med utanför jakten.
Lämplig ras är ju beroende på användningsområde, jag skulle tex aldrig nyttja min jämte till eftersök på rådjur eller vildsvin då hon bara ska jaga älg!
Tollare är ju rätt lättdresserade så till dödsök mm funkar de säkert skitbra och de kan funka som stötande på annat vilt än fågel!
Kan inte föreställa mig en stabilare hund som familjehund än den jag har och det är ”jaktras”!
Jaktraser kräver mer jobb att dressera, motionera mm då det faktiskt är hundar med annat syfte en att ligga i mattes knä och bli klappad. Och det är säkert de som inte får tillräckligt med stimulans som du tänker som jobbiga!
Rekommenderar dock att inte köpa en jakthundsras om du bara ska jaga nån gång ibland!
__________________
nobody is perfect. guess i´m nobody

Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
Jämt.
Hela min sexuallitet är uppbyggd på skogs-porr.




(Hoppas att denna ska hamna i ngns undertext! )
stefannn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 09:06   #9
elo_
surbrölande finne
 
elo_s avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Jakobstad, Finland
Inlägg: 4 270
Citat:
Ursprungligen postat av stefannn Visa inlägg
Lämplig ras är ju beroende på användningsområde, jag skulle tex aldrig nyttja min jämte till eftersök på rådjur eller vildsvin då hon bara ska jaga älg!
Tollare är ju rätt lättdresserade så till dödsök mm funkar de säkert skitbra och de kan funka som stötande på annat vilt än fågel!
Kan inte föreställa mig en stabilare hund som familjehund än den jag har och det är ”jaktras”!
Jaktraser kräver mer jobb att dressera, motionera mm då det faktiskt är hundar med annat syfte en att ligga i mattes knä och bli klappad. Och det är säkert de som inte får tillräckligt med stimulans som du tänker som jobbiga!
Rekommenderar dock att inte köpa en jakthundsras om du bara ska jaga nån gång ibland!
Angående hunden slår jag ett slag för en wachtel hund, eller tysk spaniel. Går att använda till det mesta i jaktväg. Även bra för andra hundhobbies som agility osv, smarta hundar. Har dock jaktinstinkt så det räcker o blir över.

Angående jakten så jagar jag i Finland och vet inte alls hur det ser ut för er del, så där kan jag inte hjälpa till, men trevliga stunder i naturen tillönskas!
__________________
journal / filmer / 21.12.2014 - Sore elbows and some random acts of madness
Citat:
"ask not for lighter burdens, but for broader shoulders"
elo_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 10:07   #10
Simon
>>---(knee)--->
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Luleå
Inlägg: 153
Jakten beror ju helt på hur marken ser ut, kanske ingår den i ett VVO där du får tillgång till större marker för skogsfågel osv?

Men om det är väl något du fastnar för så kommer du garanterat ångra om du skaffar en hund som du BARA kan använda till dödssök, mitt förslag är att du väntar lite med hunden och ser vilken typ av jakt du tycker mest om och om det finns en hund som passar för den typen av jakt.

Just för eftersök så borde det inte vara några problem att hitta någon annan jägare i närheten som kan hjälpa till med det om olyckan är framme och det behövs
Simon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 10:31   #11
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Jag inbillar mig att jag skulle vilja ha en ras som klarar "lite av varje"/allround, och med eftersök som krav eftersom det just är krav för det. Kanske inte existerar såna, utan att dom måste tränas för en typ av jakt specifikt?

Jag växte upp med en kleiner münsterländer i familjen, ser ut som en wachtel ungefär, trevlig hund, vi hade nog ett måndagsex dock eftersom den inte var alltför smart och användes endast som sällskapshund (är en fågelhund egentligen).

Förresten - Hur ofta, efter skott på ett vilt, blir man tvungen att påkalla hund till eftersök? Som ett ungefärligt snitt. 1%, 10%, 50%? Som en normalerfaren jägare då.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2018-09-19 klockan 10:40.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 10:49   #12
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
De tyska stående fågelhundarna är väl iof ganska bra allroundhundar också?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 10:59   #13
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Vår munsterländer kändes som en allroundhund i alla fall, kunde lära sig lite olika trix och var lixom inte mentalt fixerad utav en sak utan tyckte om att "jaga" (springa efter) det mesta, fåglar, harar, råttor, apportera, leka, söka/vittring, vara social.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 12:11   #14
stefannn
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: örebro
Inlägg: 1 159
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Jag inbillar mig att jag skulle vilja ha en ras som klarar "lite av varje"/allround, och med eftersök som krav eftersom det just är krav för det. Kanske inte existerar såna, utan att dom måste tränas för en typ av jakt specifikt?

Jag växte upp med en kleiner münsterländer i familjen, ser ut som en wachtel ungefär, trevlig hund, vi hade nog ett måndagsex dock eftersom den inte var alltför smart och användes endast som sällskapshund (är en fågelhund egentligen).

Förresten - Hur ofta, efter skott på ett vilt, blir man tvungen att påkalla hund till eftersök? Som ett ungefärligt snitt. 1%, 10%, 50%? Som en normalerfaren jägare då.
Sikta som någon skrev ovan på att kanske jaga ett tag först innan du skaffar hund! Eftersöksjägare går alltid att få tag på någon som kan ställa upp!
Jag rekomenderade inte att köpa en jämte som nån i tråden verkade uppfatta mitt inlägg
Har ingen aning om hur ofta i snitt men man bör vara 100% säker på att det inte blir eftersök när man avlossar skottet!
Antalet som faktiskt blir eftersök hänger nog mycket på jägarna i lagets skjutförmåga, etik mm!
Däremot tror jag dödsök efter gris är ganska vanligt då de kan gå ganska långt innan de lägger sig!(men det vet man ju att det var först i efterhand)
__________________
nobody is perfect. guess i´m nobody

Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
Jämt.
Hela min sexuallitet är uppbyggd på skogs-porr.




(Hoppas att denna ska hamna i ngns undertext! )

Senast redigerad av stefannn den 2018-09-19 klockan 12:14.
stefannn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 12:24   #15
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Ja, självklart ska man inte skjuta om man känner sig det minsta osäker, men något kan ju hända som gör att skottet inte blir 100% trots det. Men det låter som att nyttjande av eftersökshund mer är undantag än regel då.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)