Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-11-14, 06:51   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
HMB effektlöst

En metaanalys av studierna på HMB finner att det är verkningslöst för styrka och muskelmassa för tränade individer.

Citat:
Objective

The aim of this meta-analysis was to examine the evidence for the effectiveness of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate supplementation interventions on modification in strength and body composition in trained and competitive athletes.

Design

Systematic review and meta-analysis.

Methods

A systematic search was performed using three databases: MEDLINE, EBSCO and Web of Science. The analysis was restricted to randomized controlled trials that examined the effect of HMB supplementation interventions on modification in bench and leg press strength, body mass, fat-free mass and fat mass. Effect sizes (ES) and 95% confidence intervals (CIs) were calculated using a fixed effect meta-analysis due to low value of the heterogeneity. The Egger test was used to determine the presence of publication bias, and the Q and I2 statistics were used to assess heterogeneity among studies. Significance was set at p<0.05.

Results

Six studies were selected for meta-analysis, as they fulfilled the inclusion criteria (n = 193 participants). HMB supplementation interventions present a trivial non-significant ES in all variables studied (bench press ES = 0.00, leg press ES = 0.09, body mass ES = −0.01, fat-free mass ES = 0.16, and fat mass ES = −0.20; all cases p > 0.05, and null heterogeneity I2 = 0.0% p > 0.05). These results remained constant even analyzing by subgroups (HMB doses, duration of intervention, training level and diet co-intervention).

Conclusions

This meta-analysis found no effect of HMB supplementation on strength and body composition in trained and competitive athletes.
Effects of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate supplementation on strength and body composition in trained and competitive athletes: A meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Science and Medicine in Sport, November 10, 2017.

http://www.jsams.org/article/S1440-2440(17)31759-0/pdf
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 07:17   #2
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Skönt om det stämmer, då kan man spara några kr. Men var det inte rätt nyligen som man kunde se viss effekt av HMB?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 11:31   #3
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Provade HMB för folk prisade det till skyerna, märkte noll effekt.
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 12:36   #4
Flodamannen
Registered User
 
Flodamannens avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 34
Inte så förvånande ändå.
Dom flesta av studierna verkade vara under "normala" förhållanden där man bibehöll sin vanliga kost och spred ut intaget under dagen.
Studier har ju spretat åt alla möjliga håll när det gäller HMB ända sen 90-talet. Ofta otränade och/eller äldre personer etc. Med olika protokoll....

Skulle vara intressant att se någon studie där man har en hård diet med tex intermittent fasting där man under dietfasen (från uppstigande till första träningspasset eller första målet vilodagar) intar 2X3 gram HMB, för att motverka katabolismen och samtidigt inte ge någon insulinspik. Alltså diffen i bibehållen Lean Mass över en klart längre tid för personer med redan skapligt låg fettprocent i utgångsläge/startläge för dieten och inte ökad lean mass som man oftast verkar vilja studera...

Senast redigerad av Flodamannen den 2017-11-14 klockan 12:43.
Flodamannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 12:48   #5
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Det enda jag har märkt av HMB är att min träningsvärk blir MARKANT mkt mindre än under perioder när jag inte intar HMB, trots samma träningsupplägg, kost och vila.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 13:25   #6
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Citat:
Ursprungligen postat av waspen123 Visa inlägg
Provade HMB för folk prisade det till skyerna, märkte noll effekt.
Är iofs inte den typ av kosttillskott som man bör förvänta sig att märka någon skillnad heller. Har dock för mig att jag sett tidigare studier/rapporter här på kolo förr där de som intagit HMB lagt på sig snäppet mer muskelmassa under en viss tid än de som inte intog HMB. Inget man som enskild person lär märka särskilt mycket dock.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 14:01   #7
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Jag har fått (placebo eller ej) lite bättre träningslust av HMB, upplever det som att jag har lite bättre tryck, inte får lika mycket träningsvärk, bättre återhämtning (genom att jag har bra tryck nästa pass också t ex) men det kan som sagt vara placebo eller annat.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 17:23   #8
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Citat:
Ursprungligen postat av Bubblan84 Visa inlägg
Är iofs inte den typ av kosttillskott som man bör förvänta sig att märka någon skillnad heller. Har dock för mig att jag sett tidigare studier/rapporter här på kolo förr där de som intagit HMB lagt på sig snäppet mer muskelmassa under en viss tid än de som inte intog HMB. Inget man som enskild person lär märka särskilt mycket dock.
Jag tog det mest för att i princip alla överallt menade på att träningsvärken minskade ordentligt. Tog typ 4 gånger normaldos dom sista veckorna utan någon som helst effekt. Då vid 80 timmars (natt) jobbveckor och gym 5 dagar/v

Det enda rent allmänt jag märkt skillnad av är kreatin, kolhydrater och medicinen jag nyss fått för artrosen. Kan äntligen gymma tungt och cykla bmx samma vecka utan rejäl värk i framförallt arm och knäleder.
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 17:25   #9
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av waspen123 Visa inlägg
Det enda rent allmänt jag märkt skillnad av är kreatin, kolhydrater och medicinen jag nyss fått för artrosen. Kan äntligen gymma tungt och cykla bmx samma vecka utan rejäl värk i framförallt arm och knäleder.
Önskar jag kunde få effekt av kreatin...
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 17:48   #10
Jishuku
Registered User
 
Jishukus avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Här
Inlägg: 854
Jag är mest nyfiken på vad som räknas som en "tränad individ"? Var går gränsen för det?

Sen har jag fått resultat när det gäller specifikt min bröstmuskulatur. Så att det skulle vara verkningslöst i alla lägen har jag svårt att köpa, i så fall var placeboeffekten imponerande för mig.
Jishuku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 17:49   #11
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Om kosttillskott hade haft någon påvisbar effekt så hade det med ganska stor sannolikhet varit förbjudet av World Anti-Doping Agency (WADA).
Mycket av det som finns att köpa på marknaden är rent hocus pocus. Förutom proteinpulver och omega 3. Det är iallafall min personliga uppfattning.

Den som startar och öppnar en kosttillskott butik jobbar inte ideellt utan har givetvis en baktanke med det, att tjäna pengar.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 18:09   #12
Jishuku
Registered User
 
Jishukus avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Här
Inlägg: 854
Mer om studien: https://suppversity.blogspot.se/2017...t-work-at.html

Jag kommer iaf fortsätta använda HMB-FA eftersom jag fick bättre resultat efter att jag började med det. Om det är placebo, eller om individerna i dessa studier inte använde samma intensiva högvolymsträning som jag gör låter jag vara osagt.

Ingen studie på HMB-FA användes heller. Jag kan förstå att de exkluderade Wilson från meta analysen. Men hade gärna sett fler studier på HMB-FA.

Senast redigerad av Jishuku den 2017-11-14 klockan 18:10.
Jishuku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 22:43   #13
Jishuku
Registered User
 
Jishukus avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Här
Inlägg: 854
Från diskussionsdelen i denna studie:

"... due to differences in the studies included
in this meta-analysis, such as methodological designs, sport disciplines, interaction between specific sport
training planning, and a variety of other reasons, it is difficult to draw a definite conclusion."

"The results of this meta-analysis may be influenced by the clinical trial design of the included articles as well as by the training characteristics of each sport.
Results of this study should be interpreted with caution and may depend upon the sport that the athlete is attempting to improve in, and their respective goals."
Jishuku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 23:21   #14
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Om kosttillskott hade haft någon påvisbar effekt så hade det med ganska stor sannolikhet varit förbjudet av World Anti-Doping Agency (WADA).
Mycket av det som finns att köpa på marknaden är rent hocus pocus. Förutom proteinpulver och omega 3. Det är iallafall min personliga uppfattning.

Den som startar och öppnar en kosttillskott butik jobbar inte ideellt utan har givetvis en baktanke med det, att tjäna pengar.
Kreatin? Koffein?
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 23:22   #15
Flodamannen
Registered User
 
Flodamannens avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Om kosttillskott hade haft någon påvisbar effekt så hade det med ganska stor sannolikhet varit förbjudet av World Anti-Doping Agency (WADA).
Mycket av det som finns att köpa på marknaden är rent hocus pocus. Förutom proteinpulver och omega 3. Det är iallafall min personliga uppfattning.

Den som startar och öppnar en kosttillskott butik jobbar inte ideellt utan har givetvis en baktanke med det, att tjäna pengar.
Har du levt under en sten de sista 15 åren eller?
Kreatin och koffein är två exempel på något som har en stark effekt vilket också har bevisats för länge sen.

Dom är inte förbjudna trots det då det ingår i vår normala kost. Koffein var på dopinglistan tidigare, men det togs bort!

Kreatinets ergogena effekter är redan i princip slutstuderade. Nu är man mera intresserad av hälsoeffekter för tex äldre personer eller vid olika sjukdomar.
https://examine.com/supplements/creatine/
Klicka bara in "Human effects Matrix" och läs!

Roligt att du räknar upp fiskolja. Den har en ganska svag effekt (eller ingen alls) för att höja prestation, i princip mest en hälsoeffekt för att motverka en brist eller obalans av omega3/omega6 fetter.

Gör om, läs på!
Flodamannen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)