Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-09-03, 20:56   #61
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
har varit lite dålig på att uppdatera men tänkte göra det mer nu detta träningsblock

Jag kör ett väldigt enkelt RTS-upplägg då sheiko alltid gör att jag tappar typ 20kg i 1rm varje gång jag är klar så tröttna på det

Onsdag: Långa sumo 6/5/4 (då jag alltid haft svårt i botten)
Lördag: vanliga sumo 4/3/2 (körde 3/2/1 förra rundan men kände att ett pass med bara 1or inte gav så mycket, sparar dom till veckan innan maxningen kanske)

Det är typ taget(och lite moddat) från powerliftingtowins egna program (PIP2?)
Försöker göra 3-5 set på @8-9 o sen var tredje vecka försöker jag öka med 2.5kg eller kanske göra ett set extra istället

Så om 3 veckor kommer jag försöka göra 4or på 162.5

Kommer bli för tungt till slut men känns som jag kan mjölka ut lite lätta ökningar nu.

Kanske SL-mästaren han själv har något förslag jag kan testa i framtiden när det går lite sämre igen? =)
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 21:23   #62
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
har varit lite dålig på att uppdatera men tänkte göra det mer nu detta träningsblock

Jag kör ett väldigt enkelt RTS-upplägg då sheiko alltid gör att jag tappar typ 20kg i 1rm varje gång jag är klar så tröttna på det

Onsdag: Långa sumo 6/5/4 (då jag alltid haft svårt i botten)
Lördag: vanliga sumo 4/3/2 (körde 3/2/1 förra rundan men kände att ett pass med bara 1or inte gav så mycket, sparar dom till veckan innan maxningen kanske)

Det är typ taget(och lite moddat) från powerliftingtowins egna program (PIP2?)
Försöker göra 3-5 set på @8-9 o sen var tredje vecka försöker jag öka med 2.5kg eller kanske göra ett set extra istället

Så om 3 veckor kommer jag försöka göra 4or på 162.5

Kommer bli för tungt till slut men känns som jag kan mjölka ut lite lätta ökningar nu.

Kanske SL-mästaren han själv har något förslag jag kan testa i framtiden när det går lite sämre igen? =)
Nä, det låter väl vettigt.
Jag har egentligen ingen koll alls på min träning för tillfället så det känns inte som jag kan ge särskilt bra råd. Har ingen aning rent konkret hur hög volym jag kör, medelintensitet, eller hur de där fina kurvorna som man ser i Sheiko-programmen ser ut med mitt nuvarande freestylade program. Jag vet bara på ett ungefär vad jag kan göra och hur mycket, och att det ska bli lite mer och lite tyngre på månadsbasis. Det verkar iofs fungera

Jag kan tycka det är underligt att Sheiko inte ger bättre resultat än vad det ger för vissa. Känner flera som inte fick särskilt bra resultat. Men de kanske valde ett program som inte var lämpat för deras nivå. Kanske något norskt? Har du tittat på deras gamla program som finns tillgängliga?
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 21:56   #63
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
har tittat på dom norska programmen förut men jag förstår inte så mycket av vad som står, deras excel är också lite all over the place.

Ska ta en titt igen nu, va något år sen sist jag var där

fattar verkligen noll av dom där programmen haha. kanske något som du tränar nu att man varierar lite olika övningar men att man skriva ner så man kan hålla koll på progressionen o sen försöka öka me några veckor mellanrum

Senast redigerad av frys den 2016-09-03 klockan 22:03.
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 23:21   #64
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Böjen var det värsta. 0kg under hela 2015.. böt till lowbar och börjar öka nu igen. Jag hoppas verkligen att det inte är bara för att det är en lättare stil utan att jag faktiskt blivit starkare på riktigt.

Bänken 5kg per år, mark kanske 10kg. Tror bänk alltid kommit lättast för mig. jag önskar jag vore sådär jättebra i underkropp istället. ta typ 200+ i mark o 170-180 i böj

jag kommer inte ihåg hur mm2k såg ut. men hur ska du "reset:a" vikten mellan varje rep i i negativ mark?(ifall man nu ska göra mer än 1 rep) Kronlyft är ju en bra overload-övning så du kanske kan få det att funka. jag måste fan fundera lite till :P

okej det är bara 1 rep i negativ-fasen men då måste du ju typ ta stången från rack o sen sänka ner typ? ifall du gör kronlyft måste du först upp med vikten o sen ner istället för bara ner
Jag är skitklen i alla böjstilar förutom lowbar lol. Frontböj 5 reps på 60kg är skittungt wtf.
Vanesak kanske - provade bara 3-4 pass frontböj i vintras. Tror min bålstyrka är riktigt horribel alltså.
Är jävligt svag utan bälte i böj och mark. Över 100kg blir det svajigt och ostabilt (bältlöst).

Jag ska köra kronlyft som istället för negativa repen. Det är bara 1x0.5, alltså 1 set och en halv rep (negativ).
Läste i MM2K-tråden, när jag sökte i den "marklyft" så hittade jag tips om kronlyft för negativa repen.

Får se hur jag gör.

Kör på 165kg.
Pass 2 och 4 blir negativ rep, 1 x neg. 165kg pass 2 och 175kg pass 2. Borde gå upp som kronlyft. Strax under knäna tänker jag mig.


Du kan kolla MM2K fort med appen:
https://play.google.com/store/apps/d...lli.benchwkout
:P
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 10:00   #65
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Låter som en bra lösning!

Frontböj har jag inte gjort på 3-4 år nog, tog kanske 40kg några reps(brukade tut:a typ 10 på raken utan att låsa ut, smakade bra kan jag säga xD) kunde endast köra byggargrepp och var obehagligt som fan med OL-greppet

Tror det blir lite frontböj för mig när jag hoppar på sheikos 4 dagars program i framtiden när jag mjölkat ut nuvarande
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 20:59   #66
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
kondition/rygg/biceps/axlar

Lätta intervaller 12km/h i 45s sen gå 5km/h i 75s. 8 upprepningar

Chins

2x4
2x3
2x3
2x3
2x3

Stångrodd
60x8, 8, 8
Biceps 3x6-7
Sidolyft 5x12

skönt med lättare pass som detta. få övningar lite mindre krav på progression.

Imorrn blir det vecka 2 av sheiko, tror jag har dubbelmacka på böjen inkommande. känns-sisådär xD
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 22:23   #67
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Brukade köra 800m intervaller på 2:55-3:00. 8 gånger per pass(1 gång i veckan)... Blev också milen under 39 min efter det. Men då vägde jag 10kg mindre.

Hur kör du din stångrodd? Är det pendlay? Dvs överkroppen parallell med marken?

Jag frågar för att du är så mycket starkare i allt annat men just stångrodd verkar vi ganska lika i om vi inte har väldigt annorlunda teknik. Jag kan göra 8-12 reps på 60kg beroende på vad jag gjort innan och vad för dag jag har. Men min överkropp är väl typ 25-30 grader från markplanet.

Senast redigerad av Gerdler den 2016-09-04 klockan 22:27.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 22:52   #68
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
jag har gjort 8or på 70 och 5or på 80, är lite deload nu efter jag vart borta från ryggträningen 1-2v pga maxningen förra.

Skulle säga att det är så nära pendlay det kan bli utan att vikten rör vid marken när jag sträcker ut armarna(drar precis ovanför naveln)

kanske börjar få den där typiska SL-fysiken. skitdålig på lats-övningar men bättre i annat, haha.

har en kille på gymmet som gör 5or på 90-95 pendlay men inte kan han maxa mer än 140 i mark. han kör typ starting strenght/sl 5x5 tror jag

Senast redigerad av frys den 2016-09-04 klockan 22:55.
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 09:30   #69
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Haha, jag antar att de programmen gör så mot en. Det ena är väl typ 1 arbetsset mark varje vecka.

När jag tränade dåligt i våras så körde jag ändå rodd med en 50kg vikt som ser ut som en kettlebell, armhävningar och chins i stora mängder. Så jag höll igång lats rätt bra tillsammans med viss träning för bröst, triceps, traps och biceps. Har nog kvar en del av det för stångrodd har jag aldrig varit så här stark i.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 19:32   #70
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
vecka 2 av sheiko..

1535-1724

Böj
75x5
90x4
90x4
105x3
105x3
120x2
120x2
120x2
120x2
120x2


Bänk
57x5
70x4
80x3
80x3
92x2
92x2
92x2
92x2
92x2
92x2


Böj
82x3
97x3
112x3
112x3
112x3
112x3


Smal hantelpress 5x10 @ 20
armhävningar 5x10
Raka sumo 5x5 @ 60

Böj 9/10. Testade att borra in stången mer med latsen(?) bara lite dåliga träffar från botten men annars var 120 lättare än 112 förra veckan.

Bänk 10/10. Bra träffar, snabba set 1 minut vila utan teknikbrist(hoppas man ;P) Asso jag undrar ifall jag inte gått in för lätt. på 4 dagars brukade seten va lite tyngre fast det var mindre volym. får veta om 8v på v1 av compen hur kroppen gillare :P

Böj nr2 8/10 börjar bli trött här men tog mig genom seten

Armhävningar första gången på typ 2 år. lite obehag i vristerna. Raka sumo ska jag testa mer. var lättare o hålla ryggen rak men hade någon konstig pump efteråt i länden. kanske var för jag hjälpa en snubbe o lasta för hans mark emellan
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 19:55   #71
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
https://www.youtube.com/watch?v=swmax6zB90c

vet inte vrf det inte funkar när jag lägger yt-taggarna

Här är en av böjarna, nr 4 tror jag
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 21:11   #72
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Jag gjorde 150kg x5 i mark under SL5x5 och min pendlay-row 5x5-vikt var 70kg, då var de inte ens strikta.

__________

Ta sista efter "=" -tecknet i slutet av youtubevideon.
I detta fallet: swmax6zB90c



Är detta lowbar? Ser ut som highbar?
Bältlöst eller bälte under tröjan?
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 21:21   #73
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
tack för tipset, nu fattar jag!

lowbar. inget bälte, brukar ha över tshirten annars. tränar utan bälte i böjen men maxar med.

Tror min böj är ok(ni får gärna flika in även ifall jag har svårt o fatta hur man ska fixa saker), kanske dyker lite väl fort men det ser mycket lättare ut på film än vad det kändes

så svårt och filma i mitt gym också, skulle vela filma snett bakifrån. detta är från en utrymmningstrappa. haha
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 22:44   #74
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
För mig har det tagit en viss träning för att få ut max av bältet. Jag tränade typ arbets-seten vartannat pass med bälte minst. Däremot uppvärmningen alltid utan bältet. Maxade faktiskt med båda, just nu kör jag en helt bältlös period, dock. Räknar med att det kommer ta ett par pass innan jag når min fulla potential med bälte igen.

För mig ger bältet typ 5kg när jag är ovan vid det och 10kg när jag är van vid det om det är som förut. Hur mycket gör det för dig?

Jag har inte blivit sämre i bältlös böj av att köra intensivt med bälte nån period. Inte vad jag märkt i vart fall. När jag köpte bältet gick mitt max i böjen upp ~15kg på typ en månad under deff, obältad -> bältad då alltså. Den obältade böjen förbättrades med ~5kg på deff, säkert både på grund av extra träning, ny variation och på grund av ökad motivation etc etc. Det är bara min erfarenhet som kanske inte alls stämmer på någon annan.

Senast redigerad av Gerdler den 2016-09-05 klockan 22:52.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 23:19   #75
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
https://www.youtube.com/watch?v=swmax6zB90c

vet inte vrf det inte funkar när jag lägger yt-taggarna

Här är en av böjarna, nr 4 tror jag
Du ser ut att luta mycket framåt samt krumma ryggen en aning på första repen. För dig tror jag det hade varit en fördel att komma i en mer upprät position.

Kan du brösta upp lite mer?
Hur brett står du och hur väl öppnar du höften i sidled?

Med mer extension i bröstryggen och knäna mer ut åt sidorna kan du sätta dig mer rakt ned istället för bakåt med framåtlutningen.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)