Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-01, 22:14   #1
Danny Devito
Registered User
 
Danny Devitos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 5 055
What’s My Genetic Muscular Potential?

Från Grandmasters blogg:

Citat:
Lyle wrote an article based on conversations with me, Alan Aragon and Casey Butt, with regards to the maximum muscular potential of natural lifters and realistic rates of muscle gain.

Here's my take on the issue.

"Martin Berkhan of Leangains.com has a somewhat simpler model than Casey’s, also based on his observation of top level natural bodybuilding competitors who are contest lean (e.g. 4-5% body fat).

His equation is:

Height in centimeters - 100 = upper limit of weight in kilograms in contest shape.

So take your height in inches and multiply by 2.54, that’s your height in centimeters. Subtract 100 and that’s your predicted maximum weight in contest shape (which is 5% body fat or less for males) in kilograms. Multiply that value by 2.2 to get pounds. So let’s look at body weight at 10% body fat using the same heights I used for Casey’s calculator. I’ve also calculated out lean body mass at 10% body fat.


Height - Weight at 5% Body Fat - Weight at 10% Body Fat - Lean Body Mass
  • 5′8″ - 160 lbs. - 170 lbs. - 153 lbs.
  • 5′10″ - 171 lbs. - 180 lbs. - 162 lbs.
  • 6′ - 182 lbs. - 192 lbs. - 173 lbs.

While not identical, these values are certainly right in line with Casey’s calculator. I would note that contest lean bodybuilders are often highly dehydrated and may be glycogen depleted and this will tend to lower the measurement of lean body mass. We might realistically add 5-10 pounds of lean body mass to the above values to account for dehydration/etc. With that adjustment, they are more or less identical to Casey’s values "

In addition to the above statement, I should add that while natural trainees tend to lose some lean body mass while venturing into the lowest bf% achieveable, this is more of typical scenario as it has pertained to the natural bodybuilders I have either spoken to or worked with.

I have also had clients hitting 5-6% body fat with 100% strength maintenance, indicating that no lean mass was lost. The main variable here is the time line, and a slower approach is superior to a faster approach, with regards to lean body mass maintenance when dieting in the single digits. Bodybuilders working against time may not be able to afford the luxury of a slow approach, which in turn may compromise lean body mass in the final weeks. According to my experience, going from lean to shredded, without sacrificing muscle mass or strength, is certainly possible with enough patience, and the right diet and training regimen.
http://www.leangains.blogspot.com/


Ny artikel av Lyle om samma ämne:


http://www.bodyrecomposition.com/mus...potential.html
Danny Devito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-01, 22:20   #2
Hejnomax
Registered User
 
Hejnomaxs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 505
Jag tyckte han var duktig som lyckades sätta ihop den ekvationen alldeles själv, man kan tydligen inte kräva allt för mycket av en bodybuilder
Hejnomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 08:03   #3
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Det finns en studie med ett antal år på nacken där man bla tittade på bodybuilders vikt innan doping fanns tillgängligt och i den kom man fram till att BMI kring 26 i tävlingsform (dvs väldigt lågt BF) är toppen för en ren idrottare. Stämmer bra med siffrorna både från Lyle och Martin...
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 08:08   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Det finns en studie med ett antal år på nacken där man bla tittade på bodybuilders vikt innan doping fanns tillgängligt och i den kom man fram till att BMI kring 26 i tävlingsform (dvs väldigt lågt BF) är toppen för en ren idrottare. Stämmer bra med siffrorna både från Lyle och Martin...
Den studien kan inte ha någon relevans i det här.

Det finns egentligen ingen relevant studie. Alla de här grabbarna från slutet av 40-talet och framåt har brukat AAS.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 09:45   #5
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Den studien kan inte ha någon relevans i det här.

Det finns egentligen ingen relevant studie. Alla de här grabbarna från slutet av 40-talet och framåt har brukat AAS.
Somliga tycktes börja senare i alla fall, Grimek lyckades trots den amerikanska depressionen och nära nog svält bli ganska stor i alla fall, sen plötsigt är han ordentligt bullig, vet inte vad det berodde på. Han blev nära nog slagen av svensken karl Norberg som aldrig tränat i hela sitt liv. Norberg visste inte hur man lyfte en skivstång ens och han hade defenitivt inte preppat nåt, fast han hade inte riktigt en fettsnål byggarkropp heller.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 10:04   #6
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Nu var det studierna jag diskuterade. Annars håller jag med om att maxpotentialen ligger kring 25-28 i BMI i tävlingsform. Vilket inte är dåligt i dagens läge heller.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 11:31   #7
Popeye
Registered User
 
Popeyes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 314
Jag vill inte köpa de där beräkningarna om genetiska max, det skulle bara betyda att jag slagit i taket och bara kan hoppas på att behålla mina muskler. Det skulle vara tråkigt...
__________________
99kg @ 182cm
Träningsjournal
Popeye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 12:19   #8
kalajset
Registered User
 
kalajsets avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 426
Citat:
Ursprungligen postat av Popeye Visa inlägg
Jag vill inte köpa de där beräkningarna om genetiska max, det skulle bara betyda att jag slagit i taket och bara kan hoppas på att behålla mina muskler. Det skulle vara tråkigt...
Tolkar jag det hela rätt, så handlar det om maximal muskelmassa på en, tja, minimal kroppsfettsnivå, (tävlingsform). Finns säkerligen en hel del personer som alltid varit helt rena, och har mer muskelmassa än så. Problemet brukar uppstå när helt rena individer ska gå ner i vikt, och behålla muskelmassa samtidigt. Ju lägre ner i kroppsfett, desto svårare brukar det bli att behålla den massan som finns där.
__________________
Träningsjournal.
kalajset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 14:48   #9
Commando1980
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 3 291
Citat:
Ursprungligen postat av Popeye Visa inlägg
Jag vill inte köpa de där beräkningarna om genetiska max, det skulle bara betyda att jag slagit i taket och bara kan hoppas på att behålla mina muskler. Det skulle vara tråkigt...
observera vilken fett% det handlar om.
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 15:05   #10
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Den studien kan inte ha någon relevans i det här.

Det finns egentligen ingen relevant studie. Alla de här grabbarna från slutet av 40-talet och framåt har brukat AAS.
"Den studien" är alltså inte tillräckligt gammal menar du?

I vilket fall är det kul med sådana här kvalificerade gissningar. Men självklart ska man inte sätta några mentala gränser för man kan ju vara undantaget som bekräftar regeln. Dock är 5% en jäkligt låg bf som sagt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 15:25   #11
Popeye
Registered User
 
Popeyes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 314
Helt sant att det ryker en del muskler när man deffar och det är ju ett problem.
Men om man vänder på det hela så blir det helt värdelöst. Så stor kan du bli i tävlingsform men om du accepterar lite extra fett så kan du fortsätta lägga på dig ännu mer muskler. Efterssom väldigt få människor innehar tävlingsform året runt så säger alltså artikeln inte ett smack. Eh, ja ingenting förutom för de individer som tänker tävla...
__________________
99kg @ 182cm
Träningsjournal
Popeye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 15:34   #12
Commando1980
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 3 291
Citat:
Ursprungligen postat av Popeye Visa inlägg
Helt sant att det ryker en del muskler när man deffar och det är ju ett problem.
Men om man vänder på det hela så blir det helt värdelöst. Så stor kan du bli i tävlingsform men om du accepterar lite extra fett så kan du fortsätta lägga på dig ännu mer muskler. Efterssom väldigt få människor innehar tävlingsform året runt så säger alltså artikeln inte ett smack. Eh, ja ingenting förutom för de individer som tänker tävla...
jo, det säger mycket även för individer som inte tänker tävla.
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 16:39   #13
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Popeye Visa inlägg
Helt sant att det ryker en del muskler när man deffar och det är ju ett problem.
Men om man vänder på det hela så blir det helt värdelöst. Så stor kan du bli i tävlingsform men om du accepterar lite extra fett så kan du fortsätta lägga på dig ännu mer muskler. Efterssom väldigt få människor innehar tävlingsform året runt så säger alltså artikeln inte ett smack. Eh, ja ingenting förutom för de individer som tänker tävla...
Precis :p

Har för mig jag sett någon calculator som räknar ut hur mycket muskelmassa man "kan uppnå" ren. Man skriver in längd, vikt, önskat bf och eventuellt "wrist size" och "ancle size".
Möjligt att den är baserad på någon utav de observationer några gammla rävar har gjort. Men man får nog se det som en kul grej snarare än något som förutspår hur stor man kommer att bli.

Ska se om jag kan hitta den igen...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 17:00   #14
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Hittade den:

http://www.weightrainer.net/bodypred.html

Enligt den kan jag vid 10% väga cirka 85½ kg.
Jag har ungefär 10% just nu skulle jag tro och väger 76 kg. 9½ kg (varav 10% (1kg) kan vara fett) till låter verkligen som ett lååångt projekt så det låter ju faktiskt inte uppåt väggarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 17:03   #15
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Som sagt känner 3 i min nära vänskapskrets som vägt/väger krin 100kg och 10% fett. Life time drugfree.
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)