Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-02, 10:19   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Sprint i upp- och nedförsbackar betydligt effektivare än horisontell sprint

Citat:
Purpose: This study examined the effects of sprint running training on sloping surfaces (3°) on selected kinematic and physiological variables.

Methods: Fifty-four sport and physical education students were randomly allocated to one of two training groups (combined uphill–downhill [U+D] and horizontal (H)) and a control group (C). Pre- and posttraining tests were performed to examine the effects of 8 wk of training on the maximum running speed (MRS), step rate, step length, step time, contact time, eccentric and concentric phase of contact time (EP, CP), flight time, selected posture characteristics of the step cycle, and 6-s maximal cycle sprint test.

Results: MRS, step rate, contact time, and step time were improved significantly in a 35-m sprint test for the U+D group (P < .01) after training by 4.3%, 4.3%, −5.1%, and −3.9% respectively, whereas the H group showed smaller improvements, (1.7% (P < .05), 1.2% (P < .01), 1.7% (P < .01), and 1.2% (P < .01) respectively). There were no significant changes in the C group. The posture characteristics and the peak anaerobic power (AWT) performance did not change with training in any of the groups.

Conclusion: The U+D training method was significantly more effective in improving MRS and the kinematic characteristics of sprint running than a traditional horizontal training method.
Int J Sports Physiol Perform. 2009 Jun;4(2):229-43. Combined uphill and downhill sprint running training is more efficacious than horizontal.

http://hk.humankinetics.com/IJSPP/vi...VJ7zrZ6WRB8xH7
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 10:28   #2
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jahaja, det var ju intressant. Många har tidigare sågat uphill, downhill pga att marken inte kommer som den borde.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 11:14   #3
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Jag har läst att Seb Coe sprang mycket nerför för att få upp snabbhet och stegfrekvens. Och hans 800m-rekord stod ju sig ett tag.

Lydiards löpare fick springa mycket upp och ner med.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 11:16   #4
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Jag har läst att Seb Coe sprang mycket nerför för att få upp snabbhet och stegfrekvens. Och hans 800m-rekord stod ju sig ett tag.

Lydiards löpare fick springa mycket upp och ner med.

Liksom Mark Cram, sprang mycket uppför och nedför.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 11:27   #5
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Förlåt Steve Cram förstås.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 11:48   #6
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Tack
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 12:07   #7
hendrong
Registered User
 
hendrongs avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 164
Hur tränar de mer specifikt? Spurta upp, vila, spurta ner, vila... Eller?

Spontant känns det lite fel att spurta i nerförsbacke. Vet inte vad det är. Kanske att det skulle suga hårt att ramla då, jämfört med i uppförsbacke eller på plan mark.
hendrong är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 12:35   #8
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av hendrong Visa inlägg
Spontant känns det lite fel att spurta i nerförsbacke. Vet inte vad det är. Kanske att det skulle suga hårt att ramla då, jämfört med i uppförsbacke eller på plan mark.
Nerförsbacke behöver inte vara full sprint. Coe sägs ha sprungit 6x800m i svag nerförslutning:
http://www.letsrun.com/forum/flat_re...thread=2669719

Lydiard tränade sina atleter bland annat runt ett kvarter som var ungefär 800m upp, 800m slätt, 800m ner, 700m slätt. (Källa: boken "Healthy Intelligent Training".)
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 12:43   #9
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av hendrong Visa inlägg
Hur tränar de mer specifikt? Spurta upp, vila, spurta ner, vila... Eller?

Spontant känns det lite fel att spurta i nerförsbacke. Vet inte vad det är. Kanske att det skulle suga hårt att ramla då, jämfört med i uppförsbacke eller på plan mark.
Det blir ju excentriskt arbete under sprint, helt klockrent
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 12:47   #10
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av hendrong Visa inlägg
Hur tränar de mer specifikt? Spurta upp, vila, spurta ner, vila... Eller?

Spontant känns det lite fel att spurta i nerförsbacke. Vet inte vad det är. Kanske att det skulle suga hårt att ramla då, jämfört med i uppförsbacke eller på plan mark.
Jag vill minnas Steve Cram på smala dammiga bargsstigar av något slag. Jag fick hjärtslag bara av att titta på honom. Kondisen han hade, altså.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 13:22   #11
pejo
Registered User
 
pejos avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Mölndal
Inlägg: 2 218
Det hade varit intressant om det även hade funnits en grupp U+H och en grupp D+H.
Jag har för mig att man i andra studier visat att uppförslöpning varit effektivare än nedförslöpning. En fördel med uppförslöpning i sin träning(förutom den uppenbara med högre belastning) är att det känns som det kan vara ett hjälpmedel för att förbättra tekniken. Ett vanligt fel när man sprintar är att man ej får ner foten med acceleration utan istället applicerar bromskrafter på underlaget. Detta görs vanligen genom att foten sätts ned för tidigt/långt fram. Om man i uppförslöpning fokuserar på tekniken så får man på ett väldigt omedelbart sätt feedback om man sätter ner foten för långt fram och bromsar.
För mig tycker jag att detta funkat bättre än diverse skip-drills.
__________________
Journal
pejo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 13:26   #12
nlsn
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 105
Intressant!

Tack!
nlsn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-02, 22:48   #13
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
De har använt sig av en väldigt liten lutning i studien och det är också det man använder när man normalt tränar i backar. Blir lutningen för stor så kommer ens löpteknik att påverkas alternativt att man måste hålla igen för att inte trilla. 2-4 graders lutning brukar vara att bra riktmärke.

Det svåra med backträning är enligt mig att hitta en bra backe nära den plats man normalt tränar
Citat:
Ursprungligen postat av pejo Visa inlägg
Jag har för mig att man i andra studier visat att uppförslöpning varit effektivare än nedförslöpning.
Olika syften. Uppförsbacke är till för att, precis som du skriver, öka ens knälyft och därigenom få ett bättre avstamp. Nedförsbacke är till för att man ska vänja sig springa i en högre maxfast än man normalt kan komma upp i. För mindre tränade personer så är troligen knälyft och avstamp mycket viktigare och det skulle kunna förklara att uppförsbackar fungerat bättre tidigare (om det nu gjort det, jag har inte läst så mycket studier om detta, mest böcker)
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 05:41   #14
bigtraps
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: hälsingland
Inlägg: 969
Man kan ju säga att Sebastian Coe hade skaplig kondis för att vara rökare
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 08:23   #15
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
. Blir lutningen för stor så kommer ens löpteknik att påverkas alternativt att man måste hålla igen för att inte trilla. 2-4 graders lutning brukar vara att bra riktmärke.

Det svåra med backträning är enligt mig att hitta en bra backe nära den plats man normalt tränar

2-4% är ju rätt lite, kan man verkligen kalla det en backe? Jag har en ca 800 meter lång rak asfalterad väg i närheten av där jag bor, den har nog runt 2% lutning, tror ni den skulle duga?
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)