Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-19, 14:33   #31
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Leasing är ekonomiskt ofördelaktigt, men bekvämt. Vore det fördelaktigt för mig som leasingtagare så skulle ingen firma vilja leasa ut bilar

Lite som försäkringar, i snitt förlorar man pengar på att ha försäkringar, annars skulle det inte vara lönsamt att ha ett försäkringsbolag. Men det är jävligt skönt att ha om det händer något.
Förutsatt att det är privatleasing ja.

Många företag har hembil (eller liknande koncept med olika namn). Där man kan betala del av leasingkostnaden med bruttolönavdrag. Kräver dock att man har en bra lön i grunden.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 14:47   #32
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Som Mental skriver.

Jämför du med att leasa en ny bil och köpa samma bil kommer du betala mer för leasingbilen kontra köpa samma bil och sedan sälja den vid samma tillfälle som din leasingtid hade löpt ut.
Vetefan om det här stämmer. Som någon annan skrev är leasing ett bra sätt att få ut nya bilar på vägarna eftersom privatpersoner generellt inte köper fabriksnya bilar.

Säg att du köper en ny VW Golf för 200k. På blocket går 3 år gamla Golf för runt 150k så säg att man kan få runt 120k på den om man säljer till en handlare. Skatt och försäkring ca 500 kr i månaden => 18k över 3 år. Och där är du i princip uppe i 100k över 3 år vilket är vad jag betalar för leasingbilen.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 15:33   #33
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Lätt att glömma bort alla kostnader förenda med bilägande.

http://www.bilkalkyl.be/


Där inser man att man betalar en hel del på bilen....

För egen del har jag en avbetald volvo från 2010. Ingen kul bil, men den har klarat sig undan dyra reparationer, så jag har nästan bestämt mig för att bara behålla den tills rep behovet överstiger värdeminskningen på en "ny beg bil".
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 16:03   #34
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Säg att du köper en ny VW Golf för 200k. På blocket går 3 år gamla Golf för runt 150k så säg att man kan få runt 120k på den om man säljer till en handlare. Skatt och försäkring ca 500 kr i månaden => 18k över 3 år. Och där är du i princip uppe i 100k över 3 år vilket är vad jag betalar för leasingbilen.
Vänta vänta.. det finns väl ingen bil som kostar 200k ny som du kan sälja för 150k tre år senare (såvida den inte har stått i princip still)? Jag skulle säga att de tappar minst en tredjedel av priset på tre år - närmare 50% om det är en välutrustad bil. Exempelvis den senaste bilen jag köpte.. en Audi A3 2.0TDI Quattro 2013. Fabrikspris (med mycket utrustning) var nästan 350' men första köparen fick den för 305'. 5500mil och fyra år senare (hade stått i bilhallen de sista 8 månaderna) köpte jag den för 160'.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 16:32   #35
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Vem betalar för en leasingbils värdetapp? För en sån tappar ju rimligtvis lika mycket i värde som en privatköpt bil.

En stor nackdel med leasingbil är väl att de allt som oftast är riktigt snikutrustade. Samt kommer med en del begränsningar på hur man kan använda den.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 16:52   #36
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Vem betalar för en leasingbils värdetapp? För en sån tappar ju rimligtvis lika mycket i värde som en privatköpt bil.

En stor nackdel med leasingbil är väl att de allt som oftast är riktigt snikutrustade. Samt kommer med en del begränsningar på hur man kan använda den.
Den som leasar som sagt, man pyntar en större summa varje månad men får inte behålla bilen efter 3 år.
Givetvis går inte bolagen med förlust.

Dock är det skönt och smidigt, så jag är inne på min andra leasingbil nu.
Ägt 3 bilar sedan 1999 och vill aldrig göra om det om jag kan undvika det, hatar de asen!
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 17:15   #37
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Den som leasar som sagt, man pyntar en större summa varje månad men får inte behålla bilen efter 3 år.
Givetvis går inte bolagen med förlust.

Dock är det skönt och smidigt, så jag är inne på min andra leasingbil nu.
Ägt 3 bilar sedan 1999 och vill aldrig göra om det om jag kan undvika det, hatar de asen!

Precis, man betalar ju för att slippa bekymmer. Man har fasta kostnader varje månad. För en del är det värt den extra kostnaden, för andra inte.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 13:18   #38
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Vem betalar för en leasingbils värdetapp? För en sån tappar ju rimligtvis lika mycket i värde som en privatköpt bil.

En stor nackdel med leasingbil är väl att de allt som oftast är riktigt snikutrustade. Samt kommer med en del begränsningar på hur man kan använda den.
Leasingtagaren betalar det schablonmässigt genom leasingavgiften såklart. "Fördelen" är möjligtvis att det är en fast avtalad leasingavgift så andrahandsvärdet måste ju leasingtagaren aldrig oroa sig över. Det är leasingbolaget som står med risken och gör förlusten OM bilen sedan måste säljas billigt och värdetappet blir stort (Eller roffar åt sig lite extra vinst om de lyckas sälja bilen dyrt).

Att leasingbilar är snikutrustade är väl bara en sanning med modifikation. Deras superbilliga kampanjbilar för 1999:-/månad är såklart inte topputrustade men begränsar man sig inte till just dessa bilar så har man lika stor frihet att välja utrustning som när man köper bilen själv. För bilförsäljaren är det ingen skillnad. Han säljer en bil oavsett och får fullt betalt när han lämnar ut bilen. Antingen direkt från privatpersonen om det är rent köp eller från finansbolaget om det är leasing.
Jag valde att leasa en bil som kom från en utrustningskampanj. Får ju såklart betala extra för det men iom kampanjen blev det ändå hyfsat väl utrustat.

Basbilen, Skoda Octavia kombi, 1000 mil per år, framhjulsdriven, manuell, tygklädsel går vanligtvis på 2999:-/måndag.
Jag fick tag på en Skoda Octavia Scout (högre crossover-modell av kombin) med fyrhjulsdrift, automat, Halvskinn/alcantara inredning, Stora navin med stora pekskärmen och stora Canton-ljudsystemet, adaptiv farthållare, backkamera, el-lucka, fjärrstyrd dieselvärmare via app eller fjärr och 1500 mil per år för 3700:-. Fyrhjulsdriften och automaten var väl det enda som var på önskelistan från början men att utgå från basmodellen och lägga till fyrhjulsdrift och automat hade blivit dyrare så det var bara att slå till på kampanjmodellen och se all annan utrustning som bonus.

Likaså Golf Alltrack har också kampanjats ut till bra pris och med rätt hög utrustningsnivå som standard.

Brorsan skrev nyligen på leasingavtal på en volvo xc40 som de annonserar för ca 3500:-. Hans fru är duktig på att förhandla så hon lyckades klämma in ytterligare utrustning för 50 000:- utan att leasingavgiften höjdes. Stackars säljaren blev tvungen att ringa till Bilia och få okej att gå med på villkoren.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 10:38   #39
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Vänta vänta.. det finns väl ingen bil som kostar 200k ny som du kan sälja för 150k tre år senare (såvida den inte har stått i princip still)? Jag skulle säga att de tappar minst en tredjedel av priset på tre år - närmare 50% om det är en välutrustad bil. Exempelvis den senaste bilen jag köpte.. en Audi A3 2.0TDI Quattro 2013. Fabrikspris (med mycket utrustning) var nästan 350' men första köparen fick den för 305'. 5500mil och fyra år senare (hade stått i bilhallen de sista 8 månaderna) köpte jag den för 160'.
Det supportar bara mitt case än mer, tog 150k i något slags best case scenario.

Generellt har VW-gruppen överlägset bäst deal på privatleasing, det är nästan alltid billigare att leasa en ny bil än att köpa samma bil fabriksny. Så är det inte hos många andra biltillverkare.
Men, att köpa en 3-4 år gammal bil och ha kvar länge är såklart överlägset när det kommer till vad man får för pengarna. Dock betalar man ju mycket för enkelheten i att leasa, och det faktum att man får köra sprillans nytt som är mycket värt för många.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 10:57   #40
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Vetefan om det här stämmer. Som någon annan skrev är leasing ett bra sätt att få ut nya bilar på vägarna eftersom privatpersoner generellt inte köper fabriksnya bilar.

Säg att du köper en ny VW Golf för 200k. På blocket går 3 år gamla Golf för runt 150k så säg att man kan få runt 120k på den om man säljer till en handlare. Skatt och försäkring ca 500 kr i månaden => 18k över 3 år. Och där är du i princip uppe i 100k över 3 år vilket är vad jag betalar för leasingbilen.
Min teori/hypotes bygger på att leasingföretaget måste tjäna pengar och den som får betala den mellanskillnaden måste såklart vara leasingtagaren, annars skulle inte verksamheten finnas.
Sen finns det alltid andra argument som att köra ny bil, behöver inte oroa sig etc etc men det har inget med vad som är mest ekonomiskt att göra.

Ditt exempel är har ju olika värdeminsknings antagande, ena har minskat 50k medan andra 80k så resultatet blir ju skevt imo.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 12:29   #41
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Det supportar bara mitt case än mer, tog 150k i något slags best case scenario.

Generellt har VW-gruppen överlägset bäst deal på privatleasing, det är nästan alltid billigare att leasa en ny bil än att köpa samma bil fabriksny. Så är det inte hos många andra biltillverkare.
Men, att köpa en 3-4 år gammal bil och ha kvar länge är såklart överlägset när det kommer till vad man får för pengarna. Dock betalar man ju mycket för enkelheten i att leasa, och det faktum att man får köra sprillans nytt som är mycket värt för många.
Är det verkligen så? 4 år a 2000 mil = 8000 mil. Lägg på 4 år till = 16000 mil = Någon ny stötdämpare, bromsskivor runt om, hel eller del av avgassystem, ev nått knull med motorn tex vattenpump, AC, kamrem, gasspjäll, insprutning, spridare osv.

Känns som runt 10000-12000 mil så börjar dom här större reparationerna dyka upp som kostar satan.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 12:39   #42
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Min teori/hypotes bygger på att leasingföretaget måste tjäna pengar och den som får betala den mellanskillnaden måste såklart vara leasingtagaren, annars skulle inte verksamheten finnas.

Sen finns det alltid andra argument som att köra ny bil, behöver inte oroa sig etc etc men det har inget med vad som är mest ekonomiskt att göra.



Ditt exempel är har ju olika värdeminsknings antagande, ena har minskat 50k medan andra 80k så resultatet blir ju skevt imo.


Det är bara att räkna. Min golf (leasing) kommer kosta 2500 exklusive skatt och försäkring. Det är 30000 om året och 90000 över hela leasingperioden på tre år. Då ingår all service och underhåll samt värdeminskningen.

Samma Golf kostar runt 200000 att köpa ny. Säg att värdeminskningen är 50% på tre år. Då har den kostat dig 100000 när jag leasar för 90000. Med lite mindre värdeminskning är det bara att stoppa in nya siffror, men tänk på att du själv står för service och underhåll.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 14:41   #43
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
En positiv sak med Privatleasing är ju att man kan testa bilmärken man kanske inte vill köpa pga. risk för lågt andrahandsvärde.
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 16:12   #44
perl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Det är bara att räkna. Min golf (leasing) kommer kosta 2500 exklusive skatt och försäkring. Det är 30000 om året och 90000 över hela leasingperioden på tre år. Då ingår all service och underhåll samt värdeminskningen.

Samma Golf kostar runt 200000 att köpa ny. Säg att värdeminskningen är 50% på tre år. Då har den kostat dig 100000 när jag leasar för 90000. Med lite mindre värdeminskning är det bara att stoppa in nya siffror, men tänk på att du själv står för service och underhåll.
Min åsikt.
Utan att blanda in några siffror så blir det dyrare att leasa en bil jämfört med att köpa den (förutsatt att du inte får enorma problem som kostar mycket att laga och inte täcks av garantin) eftersom det finns en verksamhet som tjänar pengar på att du leasar bilen. Tjänade inte dessa pengar på det skulle verksamheten inte finnas, så enkelt är det.
När en leasingbil ska lämnas tillbaks så får man väl dessutom betala för alla ev skador enligt leasingföretagets egna bedömningar vilket också behöver slås ut på totalkostnaden.
Sen finns det självklar andra fördelar och nackdelar med leasingmodellen men ekonomin kan sällan vara en av dom av tidigare nämnd anledning.
perl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 16:19   #45
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av perl Visa inlägg
Min åsikt.
Utan att blanda in några siffror så blir det dyrare att leasa en bil jämfört med att köpa den (förutsatt att du inte får enorma problem som kostar mycket att laga och inte täcks av garantin) eftersom det finns en verksamhet som tjänar pengar på att du leasar bilen.
Precis som när du köper en bil.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)