Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-17, 20:59   #1
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Privatleasing vs köpa bil?

Funderar på att byta bil nu efter att ha kört min Honda Civic-09 i ca 3 år nu (köpt bilen btw) Funderar på vad en bra bil kan vara? Samt köpa bil kontra leasa? Ni som leasat och ägt bil vad är mest värt egentligen? Alla jag pratar med verkar tycka olika...
Tips på bra bil också? Gärna automatlåda och en liten mindre bil då jag inte är i behov av någon flashig bil eftersom jag inte värdesätter vad jag kör för bil egentligen, förutom att den funkar och tar mig från punkt A till B i princip
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 00:43   #2
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Värt baserat på vad? Leasa är dyrare men det är lite mindre jox eftersom bilen inte är ditt ansvar, inte till 100%, vill säga. Är lite mindre ansvar värt premien? Det vet bara du.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 07:24   #3
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Har du möjlighet att lease bil vid jobbet? Det kan vara billigare än privatleasing då vissa företag tar en del av kosten.
Jag är inne på min andra företagsleasade bil, med privat bil mellan de två leasade och jag tycker absolut det är värt att betala lite mer för att slippa allt ansvar.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 07:54   #4
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Värt baserat på vad? Leasa är dyrare men det är lite mindre jox eftersom bilen inte är ditt ansvar, inte till 100%, vill säga. Är lite mindre ansvar värt premien? Det vet bara du.
Fast är leasa privat egentligen markant dyrare? Köper du en bil så är där skatt, besiktining, försäkring, värdeminskning, service m.m. Allt detta ingår oftast i leasad bil.

Köper du en bil med några år på nacken får du även räkna med ev oväntade reparationer.

En småbil på sisådär 2500-3000kr i mån, jag är tveksam till om det skulle bli mycket billigare att köpa den bilen jämfört med att leasa på säg 2-3 år.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 08:22   #5
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Tänkvärt: https://www.avanza.se/placera/redakt...nevaxling.html
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 10:13   #6
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Har du möjlighet att lease bil vid jobbet? Det kan vara billigare än privatleasing då vissa företag tar en del av kosten.
Jag är inne på min andra företagsleasade bil, med privat bil mellan de två leasade och jag tycker absolut det är värt att betala lite mer för att slippa allt ansvar.
Tar företaget en del av min kost för att jag skall leasa bil blir jag sur.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 10:36   #7
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Viktigt är väl att jämföra Äpplen och äpplen. Privatleasing är ju egentligen bara i grunden en finansieringsform NÄR man bestämt sig för att man ska en ny bil i några få år.
Jag gjorde en snabb kalkyl och jämförde Leasingkostnaden mot att köpa motsvarande bil och sedan sälja den (med ett stort värdetapp) och kom fram till att det inte var någon större skillnad ekonomiskt. Räknade jag på att casha bilen blev det ju lite billigare (dock är ju värdetappet hypotetiskt och kan ju såklart diffa. Räknar man på att låna till bilen och betala varje månad till sin bank istället för till leasinggivaren var det typ ingen skillnad alls.
Nu valde vi att prova leasing denna gång. Var lättare att få frugan att gå med på en extra månadskostnad istället för att binda upp 300k i bilen också

Har kört två år på leasingen nu och har ett år kvar men sen blir det nog begagnat igen.
Allt har funkat bra med leasingen hittills men mest ekonomiskt för mig känns ändå att köpa en bil som är 3-4 år gammal och har gjort det värsta värdetappet.
Jag är ändå kunnig bilnörd så jag kan ändå se till att en begagnad bil blir underhållen och servad utan att bli blåst. Med nytt/leasing är en fördel ändå att det är "fasta" underhållskostnader och inga överraskningar. Enda överraskningen man kan få är väl egentligen om man har misskött bilen och den har massa skador när man ska lämna tillbaka den. Lite därför är jag sugen på att gå tillbaka till begagnat igen som jag äger själv. I nuläget tar det emot att ta leasingbilen (vår stora bil) till byggmax eller till återvinningscentralen.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 11:43   #8
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Viktigt är väl att jämföra Äpplen och äpplen. Privatleasing är ju egentligen bara i grunden en finansieringsform NÄR man bestämt sig för att man ska en ny bil i några få år.
Jag gjorde en snabb kalkyl och jämförde Leasingkostnaden mot att köpa motsvarande bil och sedan sälja den (med ett stort värdetapp) och kom fram till att det inte var någon större skillnad ekonomiskt. Räknade jag på att casha bilen blev det ju lite billigare (dock är ju värdetappet hypotetiskt och kan ju såklart diffa. Räknar man på att låna till bilen och betala varje månad till sin bank istället för till leasinggivaren var det typ ingen skillnad alls.
Nu valde vi att prova leasing denna gång. Var lättare att få frugan att gå med på en extra månadskostnad istället för att binda upp 300k i bilen också

Har kört två år på leasingen nu och har ett år kvar men sen blir det nog begagnat igen.
Allt har funkat bra med leasingen hittills men mest ekonomiskt för mig känns ändå att köpa en bil som är 3-4 år gammal och har gjort det värsta värdetappet.
Jag är ändå kunnig bilnörd så jag kan ändå se till att en begagnad bil blir underhållen och servad utan att bli blåst. Med nytt/leasing är en fördel ändå att det är "fasta" underhållskostnader och inga överraskningar. Enda överraskningen man kan få är väl egentligen om man har misskött bilen och den har massa skador när man ska lämna tillbaka den. Lite därför är jag sugen på att gå tillbaka till begagnat igen som jag äger själv. I nuläget tar det emot att ta leasingbilen (vår stora bil) till byggmax eller till återvinningscentralen.
Du kan väl också köpa ut bilen du nu leasar tex eller?
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 13:34   #9
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Jag har leasat en bil i 3 år och kommer plocka ut en ny om en månad. Ask Me Anything!

Betalar ca 3000 i månaden inklusive allt (för en VW Golf med minsta motorn men ganska mycket teknikutrustning). Skatt, försäkring, garanti, service etc. Allt utom bränsle egentligen. Så på 3 år har jag lagt 3000*36 = 108000 på bilen som är "förlorade pengar".

Billigare än att köpa bil? Nej, förmodligen inte, i många fall. Bekvämt ägande? Som fan. Men man måste ju köpa en ganska dyr/ny bil för att lägga ut ca 100.000:- på tre år med värdeminskning, service, försäkring, skatt etc. Jag tycker dock det är värt det. Jag gillar känslan av att åka nytt, och vill man ha en ny bil är leasing ganska konkurrenskraftigt eftersom det är mycket värdetapp första åren på en bil.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 13:50   #10
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 737
En Honda civic, runt 2008-2010 års modell, låter som något du borde kika på.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 13:58   #11
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Jag har leasat en bil i 3 år och kommer plocka ut en ny om en månad. Ask Me Anything!

Betalar ca 3000 i månaden inklusive allt (för en VW Golf med minsta motorn men ganska mycket teknikutrustning). Skatt, försäkring, garanti, service etc. Allt utom bränsle egentligen. Så på 3 år har jag lagt 3000*36 = 108000 på bilen som är "förlorade pengar".

Billigare än att köpa bil? Nej, förmodligen inte, i många fall. Bekvämt ägande? Som fan. Men man måste ju köpa en ganska dyr/ny bil för att lägga ut ca 100.000:- på tre år med värdeminskning, service, försäkring, skatt etc. Jag tycker dock det är värt det. Jag gillar känslan av att åka nytt, och vill man ha en ny bil är leasing ganska konkurrenskraftigt eftersom det är mycket värdetapp första åren på en bil.
Jag ser det som att efter dessa 3 år äger jag en bil som kostar några tusenlappar per år då jag köpt pch betalat av den vid det laget. Köpte en några år gammal volvo för hundringen. Att leasa blir det istället en fast månadskostnad resten av livet, som dessutom kan bli dyrt att betala om du förstört bilen för mycket under leasimgtiden. Jag köper och äger gärna mina bilar.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 14:42   #12
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
"Att leasa blir det istället en fast månadskostnad resten av livet"

?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 14:48   #13
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
"Att leasa blir det istället en fast månadskostnad resten av livet"

?
Menar förmodligen resten av livet om du konstant leaser en bil resten av livet.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 14:48   #14
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
"Att leasa blir det istället en fast månadskostnad resten av livet"

?
3 år innan Armageddon/Domedagen är här ofc...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 15:14   #15
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Smidigt med leasing. Men hur blir kostnaden på längre sikt om säg leasar 3 "perioder", dvs tre nya bilar 9 år? Eller ännu längre?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)