Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-10-08, 10:37   #1
Dovahkiin
Registered User
 
Dovahkiins avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 315
Fråga till andra före detta tjockisar

Det är nu några år sedan jag lade om mitt liv från stillasittande och ohälsosam med fetma (BMI kanske runt 36 som mest), de första två åren fokuserade jag enbart på viktminskning och tränade enbart en ökande mängd konditionsträning, ingen styrketräning (hade aldrig styrketränat tidigare heller). Tog det hela vägen ner till ett BMI på 20, vilket var så jag generellt var väldigt spinkig. Trots det hade jag kvar lite envist fett på just magen, som för mig är det trögaste och svåraste att bli av med. Det hindrar huden runt magen från att bli helt tight och det ser inte ett dugg kul ut när jag böjer mig framåt och i en del rörelser. Det syns inte som ett problem när jag står raklång, då det är ett såpass tunt lager fett. Är nu precis dryga 30 år, började viktminskningen vid ca 27.

Sedan 1,5 år ungefär tillbaka har jag ätit mer och styrketränat ca 3-4 ggr/vecka och ökat massor i styrka och blivit mycket grövre. Hela det sista året har jag hållit mig över lag helt viktstabil (BMI på 24, men det blir ju ständigt mindre relevant ju mer vältränad jag blir). Väger alltså samma nu som för ett år sedan, men har klart mer muskler på kroppen. Äter väldigt (nog extremt) proteinrikt hela tiden osv.

Problemet jag har är att plufset på magen just är så envist som det är, fettet som är kvar verkar inte hända mycket med. Trots att jag för den ökning i muskelmassa jag gjort på samma vikt måste ha blivit av med en hel del fett, vilket jag även ser på alla andra ställen tydligt. En liten förbättring på magen ser jag över lång tid, men det går sjukt långsamt.

Jag är så kluven till vad jag ska göra. Jag vill fortsätta bli starkare och grövre, då det känns roligast så, och det jag har motivation för nu när styrkan ökar så bra och det även verkar bli ständigt lättare att hålla min diet och vikt ju mer muskler jag bygger. På sikt borde jag ju fortsätta minska fettmängden med, men tar det för lång tid?

Ska jag ännu en gång försöka lägga mig på underskott och träna mest för att behålla vad jag har? Problemet med det är att jag tror det är mycket svårare att behålla minskningen efteråt än i alternativet ovan, samt att jag redan är på gränsen till vad jag pallar mentalt, och mådde inte bra sist jag låg på underskott.

Sista alternativet, som jag övervägt men inte vet om det bara sabbar mer än det ger, är att planera en väldigt försiktig viktökning ett tag ihop med stadig träning, i förhoppningen att en grövre bas gör det ännu lättare sedan att skala bort lite mer fett igen....

Råd från någon som gjort en stor viktminskning av ren övervikt, och lyckats få ordning på den trötta huden? Hur gjorde ni, och tog det evigheter på slutet?
Dovahkiin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 12:12   #2
Treman
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 35
Hej, har erfarenhet!

Så länge vi pratar fett kan du alltid bli av med det "envisa", men tänk på att det heter envist av en anledning. Mät med tumme och pekfinger, är det bara hud (och inte fett) blir det inte många mm.

Den slappa huden blir du aldrig av med, den blir kvar som en påminnelse om gamla synder. Visst kan du delvis fylla ut den med muskler, men annars gäller kirurgi.
Treman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 17:04   #3
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Treman Visa inlägg
Den slappa huden blir du aldrig av med, den blir kvar som en påminnelse om gamla synder. Visst kan du delvis fylla ut den med muskler, men annars gäller kirurgi.
Med tiden försvinner väl ändå huden eller?
Jag har aldrig varit jättetjock men för 15 år sedan vägde jag drygt 20 kg ner än vad jag gör idag (105kg /186cm). Dessutom otränad så magen var rejält mycket större. Första åren efter att jag minskat i vikt hade jag lite hud som hängde runt midjan, men inte nu längre. Men som sagt var, jag var aldrig jättetjock. BMI ca 30, midjemått ca 110 eller kanske 115cm som mest.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 17:16   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Beror på gener och om man har bristningar eller inte. Bristningar förstör helt hudens elasticitet och då drar den som regel aldrig ihop sig efter en betydande viktminskning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 17:19   #5
Treman
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Med tiden försvinner väl ändå huden eller?
Jag har aldrig varit jättetjock men för 15 år sedan vägde jag drygt 20 kg ner än vad jag gör idag (105kg /186cm). Dessutom otränad så magen var rejält mycket större. Första åren efter att jag minskat i vikt hade jag lite hud som hängde runt midjan, men inte nu längre. Men som sagt var, jag var aldrig jättetjock. BMI ca 30, midjemått ca 110 eller kanske 115cm som mest.
Självklart är det olika för alla, och ju yngre du är desto större chans. Ju mer du väger desto mindre etc..

Men, om du har varit kraftigt överviktig går det aldrig helt tillbaka nej.
Treman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 18:00   #6
Dovahkiin
Registered User
 
Dovahkiins avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 315
Det är allt fortfarande fett med i bilden, känns som att det är det som hindrar att huden får en chans att iaf dra ihop sig så mycket den kan. Huden har lite bristningar, men det är svårt att säga hur omfattande de är. Har sett många med värre så sett, så jag kommer nog aldrig veta vad huden kan göra i mitt fall innan jag lyckats bli av med fettet som kvarstår. Därav mitt dilemma hur jag ska lägga upp träning och kost framöver, då jag hittat en fullt fungerande viktbalans som jag kan träna hårt på och få framsteg styrkemässigt och där jag ännu lyckas bygga muskelmassa. Men just hur långsamt fettet på magen svarar gör att jag börjar överväga andra alternativ.

Deff nu känns som att det skulle plocka bort det enda som driver mig, alltså styrkeökningarna, plus att jag var ett mentalt vrak senast jag körde underskott, och idag inte känner mig allt för pigg ändå så sett.

Antar det inte finns någon helt bra lösning. Antingen fortsätta såhär och hoppas det fortsätter att sakta gå åt rätt håll, eller deffa och riskera hela den skiten igen. För att planerat väldigt försiktigt bulka en tid, och försöka bygga upp mer muskelmassa först är ingen som tror på i mitt fall kanske?
Dovahkiin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 18:04   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Risken med en överätning när man gått ner mycket i kroppsfett är att viktökningen man åstadkommer bara består av en påfyllning av fettcellerna igen, och då i synnerhet fettcellerna i områden man har problem med som är mest mottagliga.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 18:07   #8
Dovahkiin
Registered User
 
Dovahkiins avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Risken med en överätning när man gått ner mycket i kroppsfett är att viktökningen man åstadkommer bara består av en påfyllning av fettcellerna igen, och då i synnerhet fettcellerna i områden man har problem med som är mest mottagliga.
Sant, har hört detta. Det får ju isf vara en fruktansvärt strikt och försiktig ökning om det ska gå. Men ändå kanske onödigt svårt. Jag tuggar nog vidare som nu ett tag till och fortsätter hoppas på framsteg. Tills antingen det avstannar helt med minskningen av fett eller att styrkan slutar öka, då måste jag ju ändra något.
Dovahkiin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 19:45   #9
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av Dovahkiin Visa inlägg
Sant, har hört detta. Det får ju isf vara en fruktansvärt strikt och försiktig ökning om det ska gå. Men ändå kanske onödigt svårt. Jag tuggar nog vidare som nu ett tag till och fortsätter hoppas på framsteg. Tills antingen det avstannar helt med minskningen av fett eller att styrkan slutar öka, då måste jag ju ändra något.
Ät minimalt med fett och låt överskottet bestå av protein så har du goda chanser för att inte öka nämnvärt i fettmassa, så länge du inte går på ett för stort energiöverskott.
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)