Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-14, 17:34   #331
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av Stråhle Visa inlägg
Då ska jag kolla nästa gång ifall jag kan ge mer. Blodgivningsgränsen har höjts till 12v (4ggr per år). Så att slå rekord i antalet donationer går inte längre tyvärr :p
När jag var där och frågade om trombocyter så sade de att man ska vara man och helst 180+cm för att det ska löna sig.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-14, 21:51   #332
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Nej. Socialstyrelsen säger: Den som har haft samlag i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning får inte ge blod.
Jag tror att det finns många missuppfattningar om detta. Det är 12 månader som gäller (som mest) för i princip allting utom om man injicerat narkotika eller anabola steroider.

Jag brukar se till att försöka träna innan jag ger blod och sen inte involvera biceps för mycket dagarna efter. Dricka och äta ordentligt rekommenderas framför allt.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 17:09   #333
Taurus
Registered User
 
Tauruss avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Norge
Inlägg: 1 227
Gjorde PB i dips idag efter blodgivning, så ge blod!
__________________
Wololololo
Taurus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 17:24   #334
Dezen
Sillmjölke
 
Dezens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 571
Hur är det egentligen om ens partner har varit utomlands? Försökt hitta på geblod.nu om det står något om det men hittar bara om man själv har varit utomlands.
Tänker främst på att man inte får ge blod på ett tag om partnern t.ex har tatuerat sig. Ifall det är något liknande med utomlandsresor dvs.
Dezen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 17:28   #335
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
På onsdag blir det mest troligt igen. Skönt när man kan lämna på jobbet!
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 17:45   #336
ducedo
Registered User
 
ducedos avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 181
Citat:
Ursprungligen postat av Dezen Visa inlägg
Hur är det egentligen om ens partner har varit utomlands? Försökt hitta på geblod.nu om det står något om det men hittar bara om man själv har varit utomlands.

Tänker främst på att man inte får ge blod på ett tag om partnern t.ex har tatuerat sig. Ifall det är något liknande med utomlandsresor dvs.
Har tyvärr inte koll på vad som gäller för en partner men utomlands handlar väl egentligen om "tropiska områden" så det kanske är lugnt ändå beroende på om personen bara varit i Europa. Jag kom hem från Turkiet en söndagskväll och fick lämna blod på måndagen utan problem.
__________________
// Stefan Nilsson | Twitter

"Det är ju så att alla bedömare är ju helt eniga om att det inte finns något militärt hot mot Sverige och jag kan väl säga att vi är beredda på det." - TV4
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 18:57   #337
Dezen
Sillmjölke
 
Dezens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 571
Citat:
Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
Har tyvärr inte koll på vad som gäller för en partner men utomlands handlar väl egentligen om "tropiska områden" så det kanske är lugnt ändå beroende på om personen bara varit i Europa. Jag kom hem från Turkiet en söndagskväll och fick lämna blod på måndagen utan problem.
Ska lämna blod imorgon och kom att tänka på det nu, lite sent kanske. Är väl egentligen mest malaria dom är rädda för och det var Turkiet hon var i så då är det ju nog lugnt. Tackar!
Dezen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 04:31   #338
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Bump!




Tapatalk.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 05:15   #339
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Lämnade blod i förrgår
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 05:54   #340
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Lämnade för nån vecka sedan.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 09:36   #341
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Jag gav blod för några år sedan. Slutade dock när jag såg det där med tillfälliga sexuella relationer. Inte för att jag har massvis av sex utan för att jag inte kan garantera något då jag är singel. Läste igenom "Kan du ge blod" nu och såg att man skulle vänta tre månader. M.a.o. kan jag ge blod tre månader efter det att jag har haft en "ny sexpartner"?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 09:55   #342
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
M.a.o. kan jag ge blod tre månader efter det att jag har haft en "ny sexpartner"?
Ja.

Allt blod testas såklart ändå. Frågeformulären är mest till för att gallra bort dom primära riskgrupperna, och kanske tvingas slänga lite mindre blod. Skulle det vara fritt fram för alla, så skulle dom få en massa blod med medicinrester i etc, som dom sen får slänga.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 09:56   #343
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Ja.

Allt blod testas såklart ändå. Frågeformulären är mest till för att gallra bort dom primära riskgrupperna, och kanske tvingas slänga lite mindre blod. Skulle det vara fritt fram för alla, så skulle dom få en massa blod med medicinrester i etc, som dom sen får slänga.
Vad testar dem för då?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 09:58   #344
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Ja, vissa av reglerna är minst sagt svåra att leva upp till. Tex tycker jag det blir löjligt med det där om ny sexpartner när man vet att hon också ger blod regelbundet. Visst, statistiskt så ökar säkert även då, och man kan ju hävda att jag inte kan veta, att frågan blir diffus och otydlig om man börjar slänga in förbehåll och undantag, osv... Men jag undrar om det i detta ändå kan finnas en viss dos av generellt "man kan inte lita på folk" här?

Tex kanske man kunde ha en text som kort förklarade hur nya sexpartners ökar risken i sammanhanget och vilka tidsperspektiv det kan handla om och sen avsluta med "med detta i beaktande, finns det skäl för dig att avstå från att ge blod idag?". I slutändan är det väl ändå bara en fråga om optimera mängden bra blod genom att hålla riskerna låga och mängden inkommande blod hög? Kanske kan sunt förnuft och allmänt vett vara lika effektivt för det?
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 00:12   #345
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Det är rätt illa i Stockholms län, lågt på många och akut för AB- så om ni kan ge är det bra.
Det är bara B+ och 0+ som är i närheten av OK, alla andra är i behov av mer.

Gav idag, fastän jag är förbannat nålrädd. Jag är frisk, enda felet på mig är att jag är rädd. Det är ingen ursäkt, i mina ögon. Inte för mig.

Det mesta av blodet går till den planerade sjukvården. Operationer, cancersjuka och sådant. Varje påse räddar minst två liv, och de tar bara en skvätt av överskottet. De berättade att den där påsen, halvlitern, delas upp i beståndsdelarna och vissa av dem i sin tur delas i fyra delar. Bäbispåsar. Bokstavligen, påsar som ges till bäbisar.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)