Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-09-30, 21:47   #1
Cassies
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 163
Question Asien 3 månader.

Hej

Jag behöver er hjälp, åsikter och synpunkter.

Jag och min sambo åker till Asien i 3 månader den 24 december woohoo

Idag går jag på ett kostschema som funkar jättebra. Ligger runt 1600 kcal/dag + Kosttillskott såsom eaa och pwo.

Är lite nervös hur det kommer funka med kosten i Asien, då jag kämpat mig ner 4 kg nu innan resan - sedan Juni. Börjar nu äntligen känna mig nöjd med min kropp

Vill ju behålla denna formen så mycket som möjligt under våran resa, vi kommer att träna ca 4 dagar i veckan. Ibland kanske inget, fokusen ligger ju på att uppleva och äventyra.

De jag undrar mest över är om någon gjort en liknande resa utomlands och kan komma med tips. Vad kan man äta, som att vi äter oftast ute. Kycklingspett går ju osv. Jag tar med mig Casein och havregrynsgröt tänkte jag att man kan fortsätta äta som frukost.

Som att de inte är så lätt att väga maten och redigt hålla koll på kaloriintaget. Alla tips tas emot

MVH
En fundersam tjej
Cassies är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-01, 02:16   #2
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Jag bor i Asien, i Thailand, och lyckas deffa här också Dock lite svårare att väga maten när man är ute, men du får lära dig uppskatta hur mycket maten väger. Jag äter ute i princip varje dag och lyckas ändå bra med mina uppsatta viktmål.

Ris serveras ju till det mesta, så memorera hur mycket 100g är på en tallrik.

Här i Thailand finns grillad kyckling överallt, att köpa på gatan, runt 10kr per grillad file. Detta ihop med frukt ger en bra lunch, med lågt fettinnehåll vilket gör det rätt lätt att hålla kalorierna nere.

Andra mer sammansatta rätter brukar jag höfta vikterna x kcal/g till typ kyckling + ostronsås + olja + minimajs + svamp = 540 kcal.

Havregryn finns att köpa här i Bangkok, och säkerligen i övriga Thailand också, så ska ni hit behöver du inte ta med dig det.

Vill du ha Bangkokspecifika tips så är det bara att fråga om det.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-01, 10:12   #3
Tomas Tryffel
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 376
Jag skulle ha släppt allt nämnvärt fokus på mat, och levt fritt och upplevelserikt, men med balanserad måtta. Kanske tänkt lite på att äta protein, men det går av bara farten oftast. Man ska inte behöva "besväras" av kostbryderier på en dylik asienresa. Hur ofta har du tänkt göra sådana i livet...
Tomas Tryffel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-01, 10:22   #4
Cassies
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Jag bor i Asien, i Thailand, och lyckas deffa här också Dock lite svårare att väga maten när man är ute, men du får lära dig uppskatta hur mycket maten väger. Jag äter ute i princip varje dag och lyckas ändå bra med mina uppsatta viktmål.

Ris serveras ju till det mesta, så memorera hur mycket 100g är på en tallrik.

Här i Thailand finns grillad kyckling överallt, att köpa på gatan, runt 10kr per grillad file. Detta ihop med frukt ger en bra lunch, med lågt fettinnehåll vilket gör det rätt lätt att hålla kalorierna nere.

Andra mer sammansatta rätter brukar jag höfta vikterna x kcal/g till typ kyckling + ostronsås + olja + minimajs + svamp = 540 kcal.

Havregryn finns att köpa här i Bangkok, och säkerligen i övriga Thailand också, så ska ni hit behöver du inte ta med dig det.

Vill du ha Bangkokspecifika tips så är det bara att fråga om det.

Tack för svar.

Låter jätte bra, skönt att bara få höra lite hur andra tänker och gör.

Har ju bara tänkt att uppskatta det mesta för att inte gå upp för många semesterkilon

Absolut, de ska jag. Tack Tack
Cassies är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-01, 10:24   #5
Cassies
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas Tryffel Visa inlägg
Jag skulle ha släppt allt nämnvärt fokus på mat, och levt fritt och upplevelserikt, men med balanserad måtta. Kanske tänkt lite på att äta protein, men det går av bara farten oftast. Man ska inte behöva "besväras" av kostbryderier på en dylik asienresa. Hur ofta har du tänkt göra sådana i livet...

Lite så jag tänkt göra.

Nej de är inte ofta man åker såhär, men kan också fångas av stunden och äta lite väl gott ibland.
Så vill mest höra hur folk tänker för att få en bra balans
Cassies är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-01, 11:05   #6
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Om du tar med dig en vanlig enklare våg så kan du ju iaf. hålla koll på vikten så du inte går upp för mycket. Sen att träffa alla macros är ju lite svårare, men det kanske man får ta...
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-01, 11:40   #7
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Skippa ris/nudlar I största mån, byt ut mot wook istället. Tänk på att det mesta steks I väldigt mycket olja, så även om det är en enkel kycklingwook kan det vara kcal rikt från fett.

Rör på dig mycket, passa på att simma mycket!

Dra ned på måltidsfrekvensen, eftersom det är så billigt med mat, och det finns gatumat överallt blir det att man äter många fler gånger än man "borde".

Men eftersom ni ska vara ute 3mån antar jag att ni tänkt se och uppleva mycket? Av egen erfarenhet blir det väldigt mycket vandrande som förbrukar mycket energi så det kanske tom går bättre att komma i form där än hemma!
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-03, 12:30   #8
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas Tryffel Visa inlägg
Jag skulle ha släppt allt nämnvärt fokus på mat, och levt fritt och upplevelserikt, men med balanserad måtta. Kanske tänkt lite på att äta protein, men det går av bara farten oftast. Man ska inte behöva "besväras" av kostbryderier på en dylik asienresa. Hur ofta har du tänkt göra sådana i livet...
För vissa är det här ett recept på 2 kg plus per vecka. Kanske inte för ts(förhoppningsvis) men en annan skulle bli tvungen att fasta iaf 3 av veckans dagar för att få det att gå ihop.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-03, 12:58   #9
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Se hunger som något positivt, hur skevt det än kan låta. Om du är hungrig så har du förmodligen inte ätit för mycket.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)