Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-07, 05:53   #346
Gearhead85
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Svenstavik Jamtland
Inlägg: 257
Hade gärna gett men blev ratad dels för min reumatism och sedan har jag lite lågt blodvärde. :p (Dock inte kritiskt.)

Däremot har jag anmält mig som donator både för transplantation och forskning.
Gearhead85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 07:39   #347
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Jag ger, och ska in nu när löpsäsongen är slut. Tycker det oftast går utan obehag, men sist var det en lite ovan sköterska som grävde runt nåt djävulst och inte fick till det.

Är dock en sucker för presenterna, även om jag känne rmig lite smutsig när jag tar emot gåvan (är jag inte här för att göra en god gärning liksom, nu säljer jag min kropp :S ) Har ett gäng schysta glas, både ölglas med bloddroppe och nu bunkar jag Ittala.

Senast redigerad av PerLedin den 2016-10-07 klockan 07:41.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 11:00   #348
Dezen
Sillmjölke
 
Dezens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 571
Där jag lämnar har dom börjat skicka ut sms när ens blod kommer till användning. Känns bra
Dezen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 11:12   #349
Gearhead85
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Svenstavik Jamtland
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Jag ger, och ska in nu när löpsäsongen är slut. Tycker det oftast går utan obehag, men sist var det en lite ovan sköterska som grävde runt nåt djävulst och inte fick till det.

Är dock en sucker för presenterna, även om jag känne rmig lite smutsig när jag tar emot gåvan (är jag inte här för att göra en god gärning liksom, nu säljer jag min kropp :S ) Har ett gäng schysta glas, både ölglas med bloddroppe och nu bunkar jag Ittala.
Se det som att du även gör reklam för att ge blod. ^_^ Folk ser bloddroppen på glasen och du kan berätta och övertyga dem om att själva registrera sig som blodgivare (förutsatt de klarar de medicinska kraven)
Gearhead85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 12:29   #350
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Hade gärna gett blod, men svimmar av att ta en vanlig sänka, kan heller inte ha dropp och sådant, kroppen stänger av helt när saker är i ådrorna och vaknar inte till fören sakerna är ute. Kan man bli sövd och ge blod istället?
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 15:10   #351
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Hade gärna gett blod, men svimmar av att ta en vanlig sänka, kan heller inte ha dropp och sådant, kroppen stänger av helt när saker är i ådrorna och vaknar inte till fören sakerna är ute. Kan man bli sövd och ge blod istället?
Överdrivet. Du svimmar men du vaknar igen, inget farligt. Du kommer inte ligga i koma tills det är klart, så är det bara. Du kanske svimmar upprepade gånger men inget farligt. Allt handlar om man vill eller inte
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 16:13   #352
Tjuckot
Helyllekillen
 
Tjuckots avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 8 961
Gav regelbundet förrut, men nu har jag tatuerat mig regelbundet de senaste två åren. Så framåt mars där är det dags igen!
Tjuckot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 16:29   #353
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Jag gav trombocyter for ett par ar sedan innan jag borjade tatuera mig nonstop. Nu nar jag ar tillbaka som givare var mina nivaer for laga. Precis under gransen for att fa donera. At mycket lax och broccoli forut vilket personalen faktiskt namnde ar bra livsmedel for att oka vardena nagot. Ater det extremt sallan nu for tiden, sa kanske finns ett samband. Har bara orkat snabbgoogla men vet inte hur mycket substans i det, de flesta traffar resulterar i sidor jag inte ger mycket for. Nagon som har bra koll eller rent av vettiga kallor om man vill lasa?

Far iaf ge plasma och det ar val inte fy skam det heller.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 17:46   #354
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Allt man kan ge är gott nog, du ska ju inte ge om det inte finns ett överskott heller. Det är ju inte meningen

Är det näringsinnehållet i livsmedel så lär du hitta det här: http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 17:51   #355
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Allt man kan ge är gott nog, du ska ju inte ge om det inte finns ett överskott heller. Det är ju inte meningen

Är det näringsinnehållet i livsmedel så lär du hitta det här: http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall
Na alltsa det ar ju ett stort behov av trombocyter, men jag far inte ge det for mina nivaer ar for laga. Stort behov av plasma ocksa, om an inte riktigt lika stort, sa det ar ju inte direkt hela varlden. Det kommer ju till anvanding oavsett.

Det ar ju det, jag vet inte riktigt vad i mat som eventuellt kan hoja mina varden (om man nu inte ska lita pa artiklar pa typ halsa.info, Familjeliv och dylikt som saknar kalla...). 'Vettigare' kallor namner mest trombocytfusioner och liknande om man har laga varden, men jag har ju inte pa nagot satt ohalsosamt laga varden, bara for laga for att donera.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 18:19   #356
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Na alltsa det ar ju ett stort behov av trombocyter, men jag far inte ge det for mina nivaer ar for laga. Stort behov av plasma ocksa, om an inte riktigt lika stort, sa det ar ju inte direkt hela varlden. Det kommer ju till anvanding oavsett.

Det ar ju det, jag vet inte riktigt vad i mat som eventuellt kan hoja mina varden (om man nu inte ska lita pa artiklar pa typ halsa.info, Familjeliv och dylikt som saknar kalla...). 'Vettigare' kallor namner mest trombocytfusioner och liknande om man har laga varden, men jag har ju inte pa nagot satt ohalsosamt laga varden, bara for laga for att donera.
B12-brist och/eller järnbrist kan drabba trombocyterna. Det kan å andra sidan alkoholproblem och levercirros också. Trombocytopeni


Du har inte funderat på att reda ut varför det blivit så, och om det kan vara farligt?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 18:22   #357
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Kan man lämna trombocyter och plasma på drop-in?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 18:28   #358
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Kan man lämna trombocyter och plasma på drop-in?
Inte på Odenplan i alla fall. De tar emot trombocytgivare, men bara efter tidsbokning.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 18:29   #359
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
B12-brist och/eller järnbrist kan drabba trombocyterna. Det kan å andra sidan alkoholproblem och levercirros också. Trombocytopeni


Du har inte funderat på att reda ut varför det blivit så, och om det kan vara farligt?
De sa att det var helt normala nivaer, bara att det kravs lite, lite hogre for att fa donera pa ett sakert vis sa jag har inte funderat vidare mycket pa det. De ville testa blodet igen i december for att se hur det ser ut da, ar det fortfarande lagt far man val kanske engagera sig lite. Nu kanns det overdrivet.

B12 eller jarnbrist ar det definitvt inte. Daremot ater jag fettsnalare nu och det verkar kunna ju kunna vara en anledning. Dessutom mindre broccoli. Spenat och andra bladgronsaker har jag aldrig atit vidare mycket av heller. Har som jag namnde borjat ata lax igen och tvingar i mig en del spenat, gronkal och broccoli, sa far se om det loser sig.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 18:36   #360
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Ah ok men dåså, då löser det sig säkert om du ändrar kosten lite bara. Tänkte först att det var alarmerande låga nivåer men då hade de väl skickat dig till läkare istället.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)