Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-06, 07:36   #1
secce
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: falun
Inlägg: 325
Deffa och gå många steg

Hej,

Deffar sedan ca 6 veckor och det har hittills gått ganska bra: -4,6 kg och rätt mycket fettförlust runt mage/rygg. Jag går ca 30-40000 steg om dagen, gymmar 3 ggr/veckan och springer/cyklar 3-4 ggr/veckan. Så det är hög aktivitetsgrad, dock är gympassen inte så långa typ 20-30 min.

Det jag funderar över är huruvida det kan börja bli kontraproduktivt att gå såhär mycket nu under deffen? Försöker få i mig 2 gram protein per kg kroppsvikt men ”bränner” jag för mycket genom alla steg plus konditionsträning? Eller räcker det att öka dosen protein ytterligare?
secce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 07:48   #2
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av secce Visa inlägg
Hej,

Deffar sedan ca 6 veckor och det har hittills gått ganska bra: -4,6 kg och rätt mycket fettförlust runt mage/rygg. Jag går ca 30-40000 steg om dagen, gymmar 3 ggr/veckan och springer/cyklar 3-4 ggr/veckan. Så det är hög aktivitetsgrad, dock är gympassen inte så långa typ 20-30 min.

Det jag funderar över är huruvida det kan börja bli kontraproduktivt att gå såhär mycket nu under deffen? Försöker få i mig 2 gram protein per kg kroppsvikt men ”bränner” jag för mycket genom alla steg plus konditionsträning? Eller räcker det att öka dosen protein ytterligare?
Grundprincipen för viktnedgång är att hamna på ett kaloriunderskott. Om man når detta genom att äta mindre, öka aktiviteten eller en kombination är en smaksak.
Ligger du stilla i vikt och ökar ditt proteinintag kommer du att gå upp i vikt. Ökat proteinintag leder inte till ökad energiförbrukning.
Det är inte kontraproduktivt med en hög aktivitetsnivå.
Kroppen vill vara viktstabil vilket betyder att den kommer att göra allt för att hålla nere energiförbrukningen när du ligger på underskott.
Att fortsätta gå ner nästan 1kg/v låter lite mycket. Risken är att du även förlorar lite muskelmassa. Tumregeln säger 0,5kg/v (ett underskott på ca 500kcal/dygn) som en bra hastighet.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 14:26   #3
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
30-40k steg om dagen är rätt mycket. Gissar att du har ett jobb där du går mycket?De dagar jag promenerar mycket brukar jag komma upp i runt 20k.

Om du har ett stort kaloriunderskott kan du med fördel höja proteinintaget till 2.5-3g/kg för att minimera riskerna för muskelförlust. Glöm inte att tung/hård styrketräning är det viktigaste för att få bra resultat av en viktnedgång.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)