Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-02-14, 08:18   #391
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Tjena.

Har käkat plant based i 3 dagar nu, det går rätt bra. Dock upplever jag en enorm gasbildning inte lite heller, lägger typ 100 brakare om dagen.

Är det någon som har upplevt liknande när dom gått över till vegankost? Och viktigast av allt, går det över? . Tänker att det kanske kan vara magen som inte är van med alla nyttigheter och fibrer speciellt.

Det jag har ätit är: bönpasta (sojabönor, tror den här var värst). Röda linser, kikärtor, vita/svarta/kidneybönor, quinoa, ris, valnötter, äpple, päron, banan, tropisk juice och pepsi max typ + vanliga färska grönsaker.
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 09:25   #392
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Det går över för de flesta.
Kan vara värt att tänka på att man utan problem kan äta för mycket fibrer som vegetarian\vegan. Mer är inte alltid bättre.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 10:02   #393
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Tjena.

Har käkat plant based i 3 dagar nu, det går rätt bra. Dock upplever jag en enorm gasbildning inte lite heller, lägger typ 100 brakare om dagen.

Är det någon som har upplevt liknande när dom gått över till vegankost? Och viktigast av allt, går det över? . Tänker att det kanske kan vara magen som inte är van med alla nyttigheter och fibrer speciellt.

Det jag har ätit är: bönpasta (sojabönor, tror den här var värst). Röda linser, kikärtor, vita/svarta/kidneybönor, quinoa, ris, valnötter, äpple, päron, banan, tropisk juice och pepsi max typ + vanliga färska grönsaker.
Det är väl snarare regel än undantag. =)
Jag har personligen mer "problem" (not really) med gaser under perioder när jag äter mycket frukt. Bönor har jag väldigt lite problem med. Men det kanske beror på att min mage är mycket van vid baljväxter.

Hur som så brukar gaserna minska med tiden.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 12:30   #394
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Ok, hoppas det går över. Känns inte riktigt hållbart nu . Men hur ska man kunna unvdika att äta för mycket fibrer? Det är ju apamycket fibrer i all veganmat...
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 14:49   #395
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Inga fler Huelers här på Kolo? Tycker mig se början på en hype där ute.

I vilket fall som helst är en Huelshake som lunch ett jäkligt bekvämt sätt att öka andelen vegansk kost i vardagen. (Om man vågar leva farligt med krossat linfrö, trots Livsmedelsverkets avrådan.)

Huel.com
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 18:17   #396
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
Inga fler Huelers här på Kolo? Tycker mig se början på en hype där ute.

I vilket fall som helst är en Huelshake som lunch ett jäkligt bekvämt sätt att öka andelen vegansk kost i vardagen. (Om man vågar leva farligt med krossat linfrö, trots Livsmedelsverkets avrådan.)

Huel.com
Läste innehållet, skräp.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 20:50   #397
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Tjena.

Har käkat plant based i 3 dagar nu, det går rätt bra. Dock upplever jag en enorm gasbildning inte lite heller, lägger typ 100 brakare om dagen.

Är det någon som har upplevt liknande när dom gått över till vegankost? Och viktigast av allt, går det över? . Tänker att det kanske kan vara magen som inte är van med alla nyttigheter och fibrer speciellt.

Det jag har ätit är: bönpasta (sojabönor, tror den här var värst). Röda linser, kikärtor, vita/svarta/kidneybönor, quinoa, ris, valnötter, äpple, päron, banan, tropisk juice och pepsi max typ + vanliga färska grönsaker.
Du får ha en limit på bönorna. För mig är det max 300g bönor (kidneybönor/linser/svarta bönor etc) där kikärter är värst per dag. Även detta är rätt mycket och precis på gränsen.

Bönpastan ger snabbt gaser. För min del går frukt bra om jag inte äter den i kombination med annat. Oavsett mängd. Grönsaker skulle jag säga min mage klarar max 500-600g innan gaser bildas.

Överlag ät inte för mycket fiber. Mer är definitivt inte bättre som någon också nämnde ovan.

Min mage pallar måltider på ett halvt kilo havregryn med massa fröer, nötter och torkad/färsk frukt utan problem men bönor ger snabbt gaser. Märkligt.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2017-02-14 klockan 20:52.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 22:44   #398
Wzup2u
Scarpa the chef
 
Wzup2us avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Godismonstret
Inlägg: 3 129
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Tjena.

Har käkat plant based i 3 dagar nu, det går rätt bra. Dock upplever jag en enorm gasbildning inte lite heller, lägger typ 100 brakare om dagen.

Är det någon som har upplevt liknande när dom gått över till vegankost? Och viktigast av allt, går det över? . Tänker att det kanske kan vara magen som inte är van med alla nyttigheter och fibrer speciellt.

Det jag har ätit är: bönpasta (sojabönor, tror den här var värst). Röda linser, kikärtor, vita/svarta/kidneybönor, quinoa, ris, valnötter, äpple, päron, banan, tropisk juice och pepsi max typ + vanliga färska grönsaker.
Går över jag kom ihåg i början jisses =D ge det lite tid bara.

Dock är det något med bönpastan jag blir riktigt dålig av, blir gasig och får magont...
__________________
Att slösa livet på såkallad optimat är slöshet när det finns en helhet.
Scarpa 4 president!
http://oi62.tinypic.com/1ovaee.jpg
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 23:16   #399
Wzup2u
Scarpa the chef
 
Wzup2us avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Godismonstret
Inlägg: 3 129
Nyheter från anamma...

1.Pulled vego BBQ
2.Vego kebab
3.& chili & ingefära strimlor

__________________
Att slösa livet på såkallad optimat är slöshet när det finns en helhet.
Scarpa 4 president!
http://oi62.tinypic.com/1ovaee.jpg
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-15, 09:11   #400
Mambo
Registered User
 
Mambos avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 339
En faktor är att tarmfloran måste förändras för att gaserna ska försvinna. Det tar lite tid men det kommer ske genom att man äter mer och mer av de fiberrika livsmedlen. Kostfibrer når per definition tjocktarmen och där tas de hand av olika bakterier. Vissa bildar en massa gas, andra inte.
Mambo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-15, 10:20   #401
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Om man vill minimera gasbildningen så kan det hjälpa att göra en gradvis övergång. Lätt att systemet blir "chockat" vid stora förändringar.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-15, 13:04   #402
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Mambo Visa inlägg
En faktor är att tarmfloran måste förändras för att gaserna ska försvinna. Det tar lite tid men det kommer ske genom att man äter mer och mer av de fiberrika livsmedlen. Kostfibrer når per definition tjocktarmen och där tas de hand av olika bakterier. Vissa bildar en massa gas, andra inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Om man vill minimera gasbildningen så kan det hjälpa att göra en gradvis övergång. Lätt att systemet blir "chockat" vid stora förändringar.
Jag tror mitt system är skapligt förvirrat, då jag bytte helt till vegankost. Jag åt inte så mycket fibrer alls innan. Min fru däremot åt ganska mycket fullkornsprodukter innan, och upplever inte samma problem.
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-15, 13:24   #403
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Anamma är bra skit Vegobullar ftw.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-15, 13:36   #404
Mambo
Registered User
 
Mambos avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 339
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Jag tror mitt system är skapligt förvirrat, då jag bytte helt till vegankost. Jag åt inte så mycket fibrer alls innan. Min fru däremot åt ganska mycket fullkornsprodukter innan, och upplever inte samma problem.
Ja då blev det nog kanske en liten chockstart Det är möjligt man kan hjälpa tarmfloran genom att äta probiotika. Annars köp en näsklämma till frugan och gasa på
Mambo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-15, 14:31   #405
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Anamma är bra skit Vegobullar ftw.
Anektdotiskt så kan jag säga att just anamma är något som ger mig extrema och väldigt "aromatiska" gaser, samma sak för frugan.
Men bra produkter är det absolut! förutom korven som är rätt märklig i konsistensen (god dock)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)