Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-12-07, 10:27   #1096
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hur väl stämmer dessa faktorer för marklyft in på er(tar tre som exempel):

2 reps: 1,065
3 reps: 1,13
5 reps: 1,164

Ni tar alltså ert 1RM och delar med faktorerna. Har ni inte kört något maxning med 2,3 eller 5 reps nära in på det 1RM som ni utgår från kan ni ju försöka uppskatta om ni skulle fixa repsen på vikten ni får fram.
För mig ligger det nog ganska nära det du föreslår på 3 och 5 reps.

Skulle justera 2 reps till 1,078
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 12:23   #1097
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
3% per rep ungefär stämmer hyfsat för mig. Alltså 2 reps = +6%, 3 reps = +9% o.s.v. Fadt just marklyft som är lite speciellt då jag aldrig reppar maximalt.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 17:29   #1098
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Frågor till styrkelyftare

Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Bump


Upplever du Hirvis program som bättre?

Kan inte se programmet i länken men det handlar om linjär periodisering va?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 17:59   #1099
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Upplever du Hirvis program som bättre?

Kan inte se programmet i länken men det handlar om linjär periodisering va?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bättre eller sämre vet jag inte, har inte kört klart hela ännu. Men det kan ju vara trevligt med variation. Hirvis är väll bara tänkt att köras under kortare perioder och inte kontinuerligt, om och om igen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...73&postcount=1
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 09:15   #1100
Paltkoma
Registered User
 
Paltkomas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: b
Inlägg: 286
Hur ser ni på ryck och stöt, basövning eller teknikövning? Är det smart att träna ryck och stöt för att öka massa eller bör man hålla sig till simplare övningar när man vill trötta ut musklerna?
Paltkoma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 10:00   #1101
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Paltkoma Visa inlägg
Hur ser ni på ryck och stöt, basövning eller teknikövning? Är det smart att träna ryck och stöt för att öka massa eller bör man hålla sig till simplare övningar när man vill trötta ut musklerna?
Absolut inte basövningar som kan användas i ett upplägg för muskelbygge. Det tarvas för mycket teknikträning, och med hela rörelsen i ryck kan man ändå inte flytta så mycket vikt.

Jättebra övningar för koordination, kroppskännedom, och allsidig träning. Men inte för muskelbygge.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 15:23   #1102
Paltkoma
Registered User
 
Paltkomas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: b
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Absolut inte basövningar som kan användas i ett upplägg för muskelbygge. Det tarvas för mycket teknikträning, och med hela rörelsen i ryck kan man ändå inte flytta så mycket vikt.

Jättebra övningar för koordination, kroppskännedom, och allsidig träning. Men inte för muskelbygge.
Ok, tack, då var det som jag misstänkte. Då kör jag lite ryck och stöt i början av passet medan koncentrationen är på topp och avslutar med simplare basövningar.
Paltkoma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 22:31   #1103
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Snubblade över något väldigt intressant i denna podcasten med Mike Tuscherer.

44:31 till 48:50



Amrap på 80% 1RM.

Grupp1: <8 reps på 80% (dålig på reps)
Grupp2: +8 reps på 80% (bra på reps)

I båda grupperna fick hälften köra antingen högreps+låg intensitet, eller lågreps+hög intensitet.
De i grupp1 svarade bäst på högreps+låg intensitet. De i grupp2 svarade bäst på lågreps+hög intensitet.

Så om en är bra på reppa (gör mer än 8 reps på 80% 1RM) kanske lågreps på hög intensitet ger bättre resultat.

Själv gör jag dessa reps på 80%: böj x11, bänk x8, mark x14. Så kanske kan lågreps+hög intensitet gynna min böj och mark. Medan högreps+låg intensitet gynna bänken.


De i podcasten tyckte det make'ar sense - för en tränar på sina svagheter. Själv har jag trott att eftersom jag är repsstark i böj och mark, bör jag köra högreps på låg intensitet för jag presterar bäst där? Utnyttja min styrka.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 22:34   #1104
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
En självklarhet egentligen kan jag tycka. Man bygger först kapacitet och blir väldigt bra på att reppa, sedan går man över till att främst pusha vikter med mindre totalvolym för att öka styrkan.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-26, 00:08   #1105
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Har tyrketränat tre år och tycker att jag ökar långsamt böjen jämfört med andra lyft (böjer ca 150kg, väger 83kg). Har böjt massor och tekniken är bra tror jag så jag tänkte att jag kanske helt enkelt har för svaga ben och tänkte testa ett tag att fokusera några månader att träna framsida lår för att se om det hjälper. Hur gör jag det bäst förutom att bara böja mer (har redan testat detta, senaste tiden har jag nästan bara kört knäböj och varianter på knäböj på bendagen)? Jag tänkte mig benspark och benpress typ 3x8 reps för att bygga lite mer massa och styrka, låter det vettigt?

Senast redigerad av Jocke67 den 2017-12-26 klockan 00:14.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-26, 00:14   #1106
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Har tyrketränat tre år och tycker att jag ökar långsamt böjen jämfört med andra lyft (böjer ca 150kg, väger 83kg). Har böjt massor och tekniken är bra tror jag så jag tänkte att jag kanske helt enkelt har för svaga ben och tänkte testa ett tag att fokusera några månader att träna framsida lår för att se om det hjälper. Hur gör jag det bäst förutom att bara böja mer (har redan testat detta, kör nästan bara böj på bendagen)? Jag tänkte mig benspark och benpress typ 3x8 reps för att bygga lite mer massa och styrka, låter det vettigt?
Låter vettigt. Lägg till lårcurl också. Baksidan är viktig, särskilt i vissa böjstilar
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-26, 08:12   #1107
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Jag tänkte mig benspark och benpress typ 3x8 reps för att bygga lite mer massa och styrka, låter det vettigt?
Det behöver inte vara dumt.

Nu vet jag inte hur ofta du tränar ben eller knäböj men jag har haft lite framgång med att byta ut knäböj 1 gång/v mot benpress och kört 5 set 10-12 reps eller motsvarande. Haft perioder då böj 2 ggr/v varit lite för slitigt för mig och det har verkligen varit en positiv upplevelse.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-26, 12:06   #1108
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Har tyrketränat tre år och tycker att jag ökar långsamt böjen jämfört med andra lyft (böjer ca 150kg, väger 83kg). Har böjt massor och tekniken är bra tror jag så jag tänkte att jag kanske helt enkelt har för svaga ben och tänkte testa ett tag att fokusera några månader att träna framsida lår för att se om det hjälper. Hur gör jag det bäst förutom att bara böja mer (har redan testat detta, senaste tiden har jag nästan bara kört knäböj och varianter på knäböj på bendagen)? Jag tänkte mig benspark och benpress typ 3x8 reps för att bygga lite mer massa och styrka, låter det vettigt?
Kör du hög eller låg stångplacering? Om du kör låg stångplacering och tror din benstyrka hindrar dig - prova en högvolym-träningsperiod med hög stångplacering?
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-26, 14:08   #1109
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Kör du hög eller låg stångplacering? Om du kör låg stångplacering och tror din benstyrka hindrar dig - prova en högvolym-träningsperiod med hög stångplacering?
Har bytt från låg till hög. Blev några kg svagare men jag böjer snyggare med hög stång (ingen butwink) så jag tänkte fortsätta med det. Tävlar inte så vikten är inte så viktigt. Men det vore ändå kul att bli lite starkare och inte bara nöta med samma vikter hela tiden.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 20:17   #1110
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Är denna plankan känd? Blev riktigt sugen på att göra en! Köra samma greppbredd som i bänkpressen.

15:18 in i klippet. 15:50 håller han i plankan och visar den.


Senast redigerad av 1x0 den 2018-01-10 klockan 20:18.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)