Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-13, 10:21   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Effekt av greppvidd och fokus på muskelaktivering i bänkpress

Citat:
This study evaluated the influence of different attentional foci for varied grip widths in the bench press. Eighteen resistance-trained men were familiarized with the procedure and performed a one-repetition maximum (1RM) test during Session 1. In Session 2, they used three different standardized grip widths (100%, 150%, and 200% of biacromial width distance) in random order at 50% of 1RM while also engaged in three different attention focus conditions (external focus on the bench press, internal focus on pectoralis major muscles, and internal focus on triceps brachii muscles). Surface electromyography (EMG) signals were recorded from the triceps brachii and pectoralis major, and peak EMG of the filtered signals were normalized to maximum EMG of each muscle. Both grip width and focus influenced the muscle activity level, but there were no significant interactions between these variables. Exploratory analyses suggested that an internal focus may slightly (4%-6%) increase pectoralis major activity at wider grip widths and triceps brachii activity at narrower grip widths, but this should be confirmed or rejected in a study with a larger sample size or through a meta-analysis of research to date.
Percept Mot Skills. 2017 Jan 1. Attentional Focus and Grip Width Influences on Bench Press Resistance Training.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 11:02   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Internal focus, att det fokuserade på att försöka använda muskeln?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 12:16   #3
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Jo, är väl som vi tränar och lärt oss!!.....

Bredare grepp=mer axlar, bröst. Och smalare, mer tricca....
Misstänker jag.

Men bäst är nog att variera i greppvidd, vid olika pass, så att inte kroppen vänjer sig för mkt.....kanske.....

Jag brukar själv, ge instruktioner, att variera greppet, ibland.
Och då gäller det (bara), skillnad på typ, ett fingers bredd osv....i stället för långfinger, nästa pass pekfinger osv.

Sen , focus, är en viktig grej, vad vill man ha det på?......
Bygga muskler, eller styrka för tävling, i bänken?

Många tror att bänken, det är bröst det!!....
Beror på vad man är ute efter, bygga eller styrka.

Men bänk är mkt, tricca, rygg, axlar,på en hög nivå, dvs de som tävlar osv.

Men för motionären, är det kanske mkt bröst/tricca i början, pga bristande tidigare träning. Även så axlarna, brukar känna utav detta, därför det ibland kallas, axeldödare!!!....

Felet är då att man går på för tunga vikter, i början, och på så sätt utmattar axlarna, för mycket, samt för brett grepp.

Rotatorcuffarna, är väldigt svaga små muskler, som håller axelleden på plats.
Dessa bör också tränas upp.

Ja ja, nu skrev jag för mkt igen.......
hej svejs........
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 16:23   #4
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av bighulken Visa inlägg
Jo, är väl som vi tränar och lärt oss!!.....

Bredare grepp=mer axlar, bröst. Och smalare, mer tricca....
Misstänker jag.

Men bäst är nog att variera i greppvidd, vid olika pass, så att inte kroppen vänjer sig för mkt.....kanske.....

Jag brukar själv, ge instruktioner, att variera greppet, ibland.
Och då gäller det (bara), skillnad på typ, ett fingers bredd osv....i stället för långfinger, nästa pass pekfinger osv.

Sen , focus, är en viktig grej, vad vill man ha det på?......
Bygga muskler, eller styrka för tävling, i bänken?

Många tror att bänken, det är bröst det!!....
Beror på vad man är ute efter, bygga eller styrka.

Men bänk är mkt, tricca, rygg, axlar,på en hög nivå, dvs de som tävlar osv.

Men för motionären, är det kanske mkt bröst/tricca i början, pga bristande tidigare träning. Även så axlarna, brukar känna utav detta, därför det ibland kallas, axeldödare!!!....

Felet är då att man går på för tunga vikter, i början, och på så sätt utmattar axlarna, för mycket, samt för brett grepp.

Rotatorcuffarna, är väldigt svaga små muskler, som håller axelleden på plats.
Dessa bör också tränas upp.

Ja ja, nu skrev jag för mkt igen.......
hej svejs........
Skriver du visor på fritiden? Kan verkligen se dig framför mig plinkandes på en gura och nynnandes på ett foruminlägg.
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 22:40   #5
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Ja uppfriskade stil
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 23:34   #6
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Relaterad fråga: Ni som kör bänkpress med smalt grepp som komplementövning till vanlig, hur brett håller ni? Har precis börjat testa smalt grepp och jag har ca två fingrars marginal till där räddningen börjar (SL-stång).
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 07:57   #7
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Relaterad fråga: Ni som kör bänkpress med smalt grepp som komplementövning till vanlig, hur brett håller ni? Har precis börjat testa smalt grepp och jag har ca två fingrars marginal till där räddningen börjar (SL-stång).
Jag kör bänkpress 4 ggr per vecka där jag på ett utav passen vanligtvis gör medelbred bänkpress. Min vanliga stil är maxbrett grepp med pekfinger på ring, och medelbred är lillfinger på ring, så en handvidd smalare. Något mer sällan kör jag smalbänk vilket för mig innebär att jag greppar mitt mellan det blanka och ringen. Personligen har jag upplevt att den medelbreda varianten ger mer än den smala, antagligen eftersom den liknar min vanliga stil mer och jag är starkare i medelbrett gentemot smalt.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-26, 00:34   #8
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
Jag upplever definitivt bättre bröstmuskelaktivering med lite smalare grepp, brett tar alldeles för mycket på axlarna. Finns förstås fördelar för styrkelyft med kortare lyft och bredare grepp men jag tränar inte för styrkelyft.
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-28, 00:23   #9
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Tycker nog också att smalare grepp tar bättre på pecs och triceps vilket är en perfekt kombo för muskeltillväxt. Körde bredare förut men axlarna tar för mycket stryk och man måste spara på kroppen.
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)