Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-07, 19:36   #31
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
Bättre att skylla på att mark är för jobbigt än att det är för farligt. Bättre att vara ärlig.
Ja annars behöver man nog se över sin teknik.
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 19:51   #32
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Jag skippar att köra tunga vikter i de övningarna. Kör just nu typ 15-20 reppare på 140 i marken samt långsamma 10or på 100 i böjen (highbar). Tar riktigt bra, mycket bättre än när jag gjorde 5or på typ 160 i böjen (lowbar) och så är skaderisken mycket lägre.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 23:23   #33
ReXi
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 426
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Man måste inte träna tungt för att få ut något av dessa övningar som många verkar tro. Det är två mycket funktionella övningar men inget du måste träna. Om du inte bryr dig om hur stark du är så träna med lite lättare vikter och fler repetitioner.

Frågan är vad du har för målsättningar med din träning? Vad tycker du är kul? Det borde vara utgångspunkten.
Målsättningen är att bli stark. Mark och böj är två övningar som jag älskar. Men älskar ryggen mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
Bättre att skylla på att mark är för jobbigt än att det är för farligt. Bättre att vara ärlig.
Ja, det är en jobbig övning. Just därför älskar jag den övningen.

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag skippar att köra tunga vikter i de övningarna. Kör just nu typ 15-20 reppare på 140 i marken samt långsamma 10or på 100 i böjen (highbar). Tar riktigt bra, mycket bättre än när jag gjorde 5or på typ 160 i böjen (lowbar) och så är skaderisken mycket lägre.
Känner du att du blir starkare?
ReXi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 09:16   #34
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av ReXi Visa inlägg


Känner du att du blir starkare?
Jag blir bättre på att utföra övningarna på det sättet jag gör, men känns som att jag aldrig kommer hantera samma vikter som jag gjorde innan. Har dock märkt mycket bättre muskelökningar och välmående på detta sätt. Så nej man blir kanske inte ''stark'' i den bemärkelsen att man flyttar svintunga vikter från punkt A till B, men jag tycker att en skadefri fysik är en stark fysik.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 09:26   #35
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av ReXi Visa inlägg
Såg tidigare idag ett inlägg på instagram av en svensk bodybuilder som troligen fått diskbråck. Han påstod att det berodde på tunga mark och böj. I kommentarsfältet var det flertal bodybuilders som påstod att de skadat ryggen pga mark och böj, samt att de verkligen har ont i ryggen.

Personligen är jag mitt uppe i ett styrkelyftsprogram (Boris sheiko), jag böjer två gånger i veckan och markar en gång i veckan. Jag har fått ont i korsryggen sedan jag började med programmet. Troligen pga stel rumpa/baksida lår, eftersom smärtan går bort när jag stretchar.

Har inga tävlingar på att tävla, så vad tjänar jag på att köra tunga böj och mark? Bortsett från att självförtroendet blir bättre när man ökar och blir starkare.

Så jag undrar vad ni tycker, är det verkligen värt med tunga böj och mark när man inte har planer på att tävla?
Vill man verkligen köra knäböj och marklyft, så tycker jag kan man lägga det lite längre bak i passet, när man inte kan hantera speciellt tunga vikter och på så sätt skona ryggen.
Böjer du high- eller lowbar? Sumo eller smalmark? Om du vill böja och marka men är rädd om ryggen, är sumo (mer upprätt, svårare att ländryggskrumma) och highbar (mer upprätt, mindre/ingen buttwink) kanske något att överväga.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 11:52   #36
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Räcker ju att sänka vikten typ 10-15 % för att känna att man kör strikt och fint utan att tappa tekniken. Bara att öka volymen och kanske lägga in fler pass per vecka.
Har man bra teknik och rörlighet och kör medeltungt så har jag svårt att se att man skulle skada sig i övningarna.

Som sagt så får man anpassa sin träning efter sin egna kropp, förutsättningar och mål. Jag orkar inte bry mig om andras träning längre för man får höra så mycket märkligt. Min träning fungerar än så länge bra för mig.

Andra förklaringar jag får höra ibland:

"Jag tränar inte ben för att jag springer och går mycket."
"Jag tränar inte så tungt och mycket för jag ska träna hela livet och vill inte tröttna"
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson

Senast redigerad av Baskagge den 2017-12-08 klockan 11:55.
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 12:24   #37
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Jag tror att "komplexa" övningar som böj och mark är bra för kroppen då man stärker hela kroppen som en enhet. Det tror jag kan vara skadeförebyggande eftersom man ofta använder kroppen som en enhet i vardagliga livet. När man lyfter eller drar nåt. Sen är det givetvis inre smart att lasta på så mycket på stången så att tekniken brister.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 12:52   #38
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Andra förklaringar jag får höra ibland:

"Jag tränar inte ben för att jag springer och går mycket."
Klassiker Även "Nä men jag cyklar ju mycket så tränar benen då". Eller varför inte den gamla goda "jag har ont i knät".
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 12:52   #39
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Eller varför inte den gamla goda "jag har ont i knät".
Det är ju en väldigt bra anledning iofs?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 12:54   #40
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är ju en väldigt bra anledning iofs?
Om det är sant, visst
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)