Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-25, 20:28   #31
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
I negativ bänkpress har jag blivit lärd att inleda sänkningen med högre tempo - som om man tänkte pressa normalt alltså - för att sedan börja bromsa sista halvan ned till rattarna. Dels för att tekniken då blir mer rätt och lik så som man normalt gör men även för att man inte orkar annars med känt resultat.
Ah, det låter avancerat. Troligtvis över min hjärnkapacitet..
Men, jag får prova nästa gång det blir negativa bänkar.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 20:37   #32
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Detta är mycket intressant. Du får gärna ge konkreta exempel med vikter och gärna hur du bedömde dina 1RM däromkring.
Saxat från min antika journal:

---

Bänk, pinne 4
60 - 10s
80 - 6s
90 - 6s
100 - 4s
100 - 14s

---

Sista setet var till fail.
"pinne 4" var helt enkelt stången på racket i en position kanske 5cm ovanför bröstet. Jag la mig så att jag hade stången i den position jag har i det läget i ett normalt lyft på ett ungefär. (Detta gjorde också att jag lärde mig var jag var starkast, och nästan automatiskt justerade lyftbanan i full ROM.)
Lyfte på stången nån cm så att den "svävade" ovanför racket (utan något stöd från ställningen någonstans) , och höll på samma plats.
En tumregel var att vikten jag kunde hålla mer än 10s kunde jag lätt lyfta i full ROM
Vad som var bra meröver, var att detta kunde man träna med hög frekvens (beroende på resterande volym förstås). Varannan eller var tredje dag gav konstanta ökningar i ca 1-2 månader i taget.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2009-07-25 klockan 20:39.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 20:42   #33
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
.... det har något med att CNS lär sig aktivera alla muskelfibrer effektivt ("firing in unison"), och sen när man blivit effektiv robot så blir det minskad återbäring, och man måste byta träningssätt ett tag (negativa t.ex).
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 20:53   #34
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Ett alternativ som också fungerade om man har powerrack var att köra "signalbänk" och stanna i stickingpoint läget på vägen ner i minst 10s och hålla tills man failar och racket fångade. Lite bökigare metod då man måste lyfta upp stången i utlyftsläge igen, så funkar bäst med träningspartners.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 08:09   #35
Trapper Buzz
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 1 904
Dags att bumpa.
Trapper Buzz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)