Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-11, 07:19   #946
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Tok Men spännande!

Är det för att kunna/få bestiga vissa berg/isväggar osv?
Att korsa glaciärer kan krävas i många typer av situationer, allt från att vilja bestiga ett berg, ta sig till ett schysst skidåk, eller bara för att gå på glaciärtur. Kunskap om hur man rör sig på glaciären på ett säkert sätt behövs oavsett! För min del handlar det mest om att kunna ta sig ner i sprickor och utforska vad som känns som en annan planet
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-11, 07:30   #947
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Sen känns det väl som en allmänt cool grej att kunna Om man gillar friluftsliv och får välja mellan att inte ha glaciärkunskap och att ha det så är det ju en no-brainer.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-11, 16:14   #948
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Sen känns det väl som en allmänt cool grej att kunna Om man gillar friluftsliv och får välja mellan att inte ha glaciärkunskap och att ha det så är det ju en no-brainer.
Absolut! Lite det jag menar, det är asfett att vara på/i en glaciär och det finns asfeta platser man bara kan ta sig till genom att korsa glaciär. I båda fallen är man säkrare OCH har roligare om man har lite kunskap
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 07:04   #949
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
En dröm

Inatt drömde jag att jag seglade längs med Norges kust. När vi skulle lägga till förvandlades båten till en kajak. Vi hamnade i ett villaområde vid vattnet där det fanns olåsta hus och jag, tillsammans med min kamrat som ibland var en kompis och ibland var min lillebror, tog oss in i husen och utövade en guldlocksprincip, då vi sov i lediga sängar och åt mat ur kylskåpen för att återhämta oss. På dagarna vandrade vi runt i området och blev vänner med de bosatta, och fick tillåtelse att stanna kvar i området och reparera vår kajak som var lite trasig. Vi hade en hundvalp som ibland var en stor lurvig kanin och annars växte upp väldigt snabbt när den sprang omkring i en park vid vattnet som påminde om drottningholm. En av de boende i området var Killian Jornet, det var alltså Åndalsnes vi hade hamnat i (men det såg ut som Saltsjöbaden?). Jag blev inbjuden på en löprunda med honom och Emelie Forsberg och var livrädd för att det skulle gå åt helvete, men jag sprang 77,8km med dom och kände mig superstark. "You see if you run like this, in a smart tempo with the motions, running is not so hard, yes?" sa Killian efter nästan 8 mil på 5h. Aha, hemligheten till att bli en bra löpare är alltså att springa i precis rätt tempo och rörelseschema, inte att vara stark eller bygga flås! Sedan ville han klättra lite men han bröt av en nagel och blev ledsen och ville då gå hem istället. Jag blev besviken och satte mig i kajaken och paddlade iväg.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-13, 08:25   #950
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Småsjuk efter misär i begynnande karriär på glaciär.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-13, 16:07   #951
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Kunde inte låta bli. Lugnt pass med lätta vikter för att inte bli sjukare...

Uppvärmning på cykel 5min

Knäböj
20x20kg
10x40kg

Bulgarian split squat
2x5x20kg vardera ben

Benspark
10x18kg
10x27kg
3x12x41kg

Hamstercurls
10x23kg
10x27kg
10x41kg

Kabelrodd
20x23kg

Vadlyft i tortyrmaskin
3x15x25kg

Hantelpress axlar
3x10kg

Lite biceps o triceps o grejor osså
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 13:08   #952
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Nytt journalnamn med tillhörande filosofiskt dravel

Kände att det gamla journalnamnet inte riktigt var rätt längre, och känner dessutom för att skriva av mig, så det fick bli ett byte av titel med tillhörande babbel och utvärdering av mitt liv och den fysiska aktivitet som ryms inom det, med fokus på det senaste året. Det nya namnet är inspirerat av den gamla bondepraktikan, och tanken är lite skämtsamt att det ska förekomma tips och reflektioner inom allehanda former av äventyr.

Jag flyttade till Åre i mitten på augusti 2018 för att börja plugga på Vildmarksutbildningen. Det är Sveriges enda YH-utbildning för guider och den är byggd utifrån fjällledarnormen, ett intyg från fjällsäkerhetsrådet på att man är lämplig att leda grupper i fjällmiljö. Man kan se arbetstiteln som ett resultat av ett gäng dödsolyckor i de svenska fjällen, och en efterföljande diskussion om ett kompetenskrav som inte för den delen kräver bergsguides-status. När jag sökte till utbildningen var det i stor utsträckning för att ha något kul att göra som skulle ge mig CSN-stöd medan jag gjorde avslutande redigeringar på en film jag höll på med. Filmprojektet brakade samman pga en personlig konflikt mellan mig och medregissören så tidigt som i oktober, och efter ett par månaders konstgjord andning kan man säga att jag sen kastade mig in i utbildningen jag befann mig på och iaf för tillfället lämnade min filmkarriär bakom mig.

Så vad har skett mig det senaste året? Att vandra längs med sörmlandsleden och göra en övernattning kändes då som ett ganska gediget projekt. Nu är det rätt vanligt att jag bara traskar upp på fjället här intill och slänger ut ett liggunderlag och en sovsäck, för att få en extra god natts sömn.

Jag har gått från att känna mig bekväm med sportklättring på bult, så länge det var på halva replängder. Idag leder jag traditionellt säkrande flerrepsturer i norska och svenska fjäll. Till vintern ska jag satsa mer på isklättringen och jobbar mig vidare med vinterbestigningar i Sarek som målsättning. Detta innebär ännu stora förbättringar i isklättring, drytooling, mixklättring, galciärfärdsel, isläsning, klippklättring, rephantering och generell fjällvana. Känner mig mer inspirerad av klättringen än någonsin, och mina tidigare hyllningar av rörelseglädjen i stockholms klätterhallar känns så här i efterhand fina och värda att komma tillbaka till, men klättringen har blivit så mycket mer än roliga rörelser för mig nu. Fortsätter komma tillbaka till slutsatsen att desto mer man investerar i klättring desto mer får man tillbaka. Klättringen har alltid varit och fortsätter vara en grundpelare i mitt liv och min absoluta favoritaktivitet, men mina definitioner av den blir ständigt utmanade i utövandet och växer för varje dag.

För ett år sen var skidor något skräckinjagande och läskigt som jag inte hade sysslat med på lite för många år. Idag ser jag fram emot att nöta hårt pistad snö i backen och gå på fina toppturer samt ta tag i längdåkandet, ffa skate. Jag är absolut ingen duktig skidåkare men jag kan njuta av åkning i ändå ganska brant lutning, ser verkligen fram emot att få fortsätta utveckla det!

För ett år sen såg jag alla tre ovanstående som extremt separata aktiviteter. Nu och inför vintern är ser jag friluftslivet som en helhet, där alla tre ovanstående väver in och ur varandra på ett flytande sätt som helt och hållet styrs av mitt eget utövande. Jag känner mig mer kapabel och genom min kapacitet mer fri än någonsin. Jag kan inte tänka mig något annat just nu än att ägna mitt liv åt att fortsätta upptäcka och njuta av dessa fantastiska miljöer, samtidigt som jag vill se till att slå mitt gamla PB på 7b i klättring och faktiskt känna att jag är på väg till en större atletisk nivå i min favoritaktivitet. Dels för att det är kul att utvecklas, bli starkare och den rena glädjen i att klättra hårt men också för att ha större möjligheter just ute i fjällmiljö, att ha godare marginal till replängder graderade 6+ när jag befinner mig i alpin zon utan möjlighet till räddning. Det är verkligen inte en miljö där jag vill pusha mina gränser i varken klätter- skid- eller fjällfararförmåga, det är snarare ett plats för att föra samman dessa på ett roligt sätt och pusha sina gränser för logistiskt friluftsliv.

Jag känner en enorm träningsglädje genom allt detta just nu men resultat uppnås inte enbart på glädje. Därför har jag nu tagit fram ett schema som ska bli mitt liv fram till slutet på april 2020.

Oktober:
Kommer spendera denna månad i Umeå hos min flickvän. Hon studerar och jag kommer ha dagarna fria till att träna. 855kr för en månad hos IKSU ger tillgång till hela deras träningsanläggning och här kommer fokus ligga på självklart klättring, gymoch en del simning. Då jag även har tillgång till alla deras klasser lär det bli en del Yoga och liknande. Kommer även springa mycket med flickvännen och hennes hundar. Fokus blir ju kvalitetstid med henne men ser väldigt mycket fram emot denna träningsmånad Oktober.

Måndagar: Klättring, simning, löpning
Tisdagar: Gym (prehab inför skidsäsong), Yoga
Onsdagar: Klättring, löpning
Torsdagar: Gym(prehab för klättring), Yoga
Fre: Klättring, löpning, simning
Lör, sön: Fokus på återhämtning och flickvän, spontan träning med henne.


November:
Jag kommer ha en väldigt fysisk vardag på mitt jobb som hundspannsförare! Långa, kalla, fysiska dagar är att räkna med. Nedanstående är min plan men det kommer eventuellt behöva justeras om jag känner att jag inte får nog med återhämtning.

Mån: Bouldering på Östersunds Klättercenter.
Tis: Gym på Bygården (prehab skdor), löpning
Ons: Bouldering på Bygården
Tors: Löpning, gym (prehab klättring) på Bygården.
Fre: Vila
Lör: Klätterspecifik träning på Bygården
Sön: Gym, fokus uthållighet underkropp

December-Februari
Nu har liftarna öppnat.

Mån: Bouldering på Östersunds Klättercenter.
Tis: Piståkning
Ons: Bouldering på Bygården
Tors: Löpning/skate, gym (prehab klättring) på Bygården.
Fre: Gym på Bygården (prehab skdor), löpning/skate
Lör: Piståkning
Sön: Skate/piståkning

Mars-April
Samma som ovan, med undantaget att min flickvän under denna period kommer bo och jobba på Sylarnas Fjällstation. Det innebär att jag en kväll i veckan kommer åka ut till Storulvån, Skatea 16km till Sylarna, sova där en natt och pussas hela dagen därpå, sedan skatea tillbaka till Storulvån och köra hem. Känner jag för att strukturera om lite i schemat just där och då kanske jag gör det, annars låter jag det bara rulla och tackar för den extra skidåkningen.

Ibland kommer jag göra andra saker som att isklättra eller sticka ut på en topptur, då får det helt enkelt bli den dagens ersättning och det som står på schemat den dagen stryks bara. Tanken är dock att det ska bouldras minst två dagar i veckan under hela vintern och detta ska inte ruckas på!

Senast redigerad av blåvitt den 2019-09-16 klockan 13:09.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 20:45   #953
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Klättring på IKSU. Nivån på ledbyggarna verkar ligga på en helt okej nivå men av allt jag klättrade var det bara en led med wow-faktor. Sköna golv!

Topprep
5st 6a flash
2st 6b flash
1st 6c flash (wow-fin led)

Buldring
Kanske 10st blå (5-registret)
2 röda (6-registret)
1 röd som inte gick
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-17, 16:57   #954
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Löpning 17/9

Jogg 4,5km 23minuter
Intervaller 10x20sek 40sek vila
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 14:02   #955
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Benen var verkligen trögstartade idag efter gårdagen... Gillade verkligen upplägget med en lagom bit joggning och sedan avsluta med intervaller. Har nog inte sprungit intervaller sen gymnasiet och då var det ångest men nu var det ju kul! Särskilt med flickvännen. Väldigt roligt att upptäcka att jag är starkare än henne på korta distanser (hon springer alltid 2-3 mil som vardagsträning) OCH att jag spöar henne i explosivitet under intervallerna. Igår var första gången vi sprang tillsammans och jag har vart lite nervös inför det eftersom hon är så stark, så det var väldigt kul att få uppleva detta!
Tydligen var det även 5km vi sprang igår, på 23 minuter?! Det ger 46 på milen i samma tempo, 50 känns verkligen inte omöjligt då... vore ju sjukt kul, ska leta upp en IP och springa en mil på bana tror jag!

PS mitt ex var lathet förkroppsligad, jag är SÅ glad över att nu ha en partner som älskar att vara ute och röra på sig i naturen MER än vad jag gör, som kommer peppa mig till att ta mig ut mer snarare än be mig ligga kvar i soffan med henne. Så bra!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-21, 16:53   #956
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Dagens pass

Uppvärmning på cykel 5min

Knäböj
20x20kg
10x40kg
3x10x60kg

Bulgarian split squat
2x5x20kg vardera ben
2x5x30kg

Benspark
10x23kg
10x32kg
3x10x50kg

Hamstercurls
10x18kg
10x27kg
1x5x50kg
2x10x41kg

Kabelrodd
10x35kg
3x12x50kg

Latsdrag
10x42,5kg
3x10x50

Vadlyft i tortyrmaskin
20x20kg
3x10x40kg

Axlar sidolyft
10x6kg
3x10x8kg

Hantelpress axlar
10x8kg
3x10x12kg

Triceps pushdowns rep
10x25kg
10x45kg
2x10x40kg

Benpress
3x10x102kg

Axelrotationer inåt i kabelhiss
3x10x20kg

Core-rutin

Stretch

Senast redigerad av blåvitt den 2019-09-21 klockan 17:02.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 20:52   #957
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
2h bouldering ikväll på bygårdens säsongsöppning. Kladdkaka och en 6c flash gick ner lika fint
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 21:14   #958
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Kan man bara byta journalnamn sådär? :o
Kan för övrigt påpeka att jag inte klättrat på snart 2 år, katastrof
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 21:22   #959
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Kan man bara byta journalnamn sådär? :o
Kan för övrigt påpeka att jag inte klättrat på snart 2 år, katastrof
Man kan pma en moderator och be om hjälp med det! Det är 2a gången den här journalen byter namn faktiskt, från början hette den ’blåvitt blir små-fit”.

Ja verkligen, som TS för klättertråden borde du skämmas sugen på comeback?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 18:12   #960
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Man kan pma en moderator och be om hjälp med det! Det är 2a gången den här journalen byter namn faktiskt, från början hette den ’blåvitt blir små-fit”.

Ja verkligen, som TS för klättertråden borde du skämmas sugen på comeback?
Ah se där! Får se om jag ber en moderator snällt i framtiden då :p

Haha, den som inte kan, lär. Och den som inte lär, skapar en forumtråd om det?
Lovar att jag ska börja klättra igen som senast till sommaren
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)